Instagram avtalar om fler annonser

Bilddelningstjänsten Instagram kan snart komma att innehålla fler annonser, efter att företaget skrivit avtal med reklambolag.

I oktober 2013 tillkännagav Instagram att bildflödet skulle börja innehålla annonser från utvalda partners så som Ben & Jerrys och Levis. Enligt Ad Age har nu Facebook skrivit avtal med kommunikationskoncernen Omnicom Media Group om att utöka annonseringen i Instagram.

Avtalet löper under ett år, och skulle innebära reklamintäkter för upp till 100 miljoner dollar, motsvarande 639 miljoner kronor. Det innebär att märken och företag som är kunder till Omnicom kan visa reklam i Instagrams bildflöden.

Varken Facebook eller Omnicom har tillkännagivit avtalet ännu, men Instagrams marknadschef Jim Squires har kommenterat uppgifterna till Ad Age:

"Det här kommer inte att påverka vår strategi vad gäller annonsering. Användare kommer även fortsättningsvis att se ett begränsat antal vackra, högkvalitativa foton och videor från utvalda annonsörer som redan är aktiva på Instagram."

Instagram har en användarbas på 150 miljoner människor, och uppger att över 55 miljoner bilder delas via tjänsten varje dag. Bildtjänsten köptes av Facebook i april 2012.

Skriven av Jakob Nilsson

Samsung är nöjda med intresset kring Galaxy S8, och meddelar att förhandsbokningarna varit "de bästa någonsin".

Apple har rekryterat ytterligare en profilerad VR-expert, nämligen Jeff Norris som tidigare arbetat på NASA med projekt kring virtuell och förstärkt verklighet för astronauter.

Premiären för Apples programserie Carpool Karaoke senareläggs och kommer längre fram i år.

Bristande tillgång på komponenter kan skjuta fram produktionen av Apples nästa Iphone till oktober eller november.

Uber samlade information från kunders Iphone-enheter, och försökte dölja detta från Apple enligt en artikel i New York Times.

Bose svarar till 99mac angående uppgifterna att företagets hörlurar samlar in data från användare.