Instagram avtalar om fler annonser

Bilddelningstjänsten Instagram kan snart komma att innehålla fler annonser, efter att företaget skrivit avtal med reklambolag.

I oktober 2013 tillkännagav Instagram att bildflödet skulle börja innehålla annonser från utvalda partners så som Ben & Jerrys och Levis. Enligt Ad Age har nu Facebook skrivit avtal med kommunikationskoncernen Omnicom Media Group om att utöka annonseringen i Instagram.

Avtalet löper under ett år, och skulle innebära reklamintäkter för upp till 100 miljoner dollar, motsvarande 639 miljoner kronor. Det innebär att märken och företag som är kunder till Omnicom kan visa reklam i Instagrams bildflöden.

Varken Facebook eller Omnicom har tillkännagivit avtalet ännu, men Instagrams marknadschef Jim Squires har kommenterat uppgifterna till Ad Age:

"Det här kommer inte att påverka vår strategi vad gäller annonsering. Användare kommer även fortsättningsvis att se ett begränsat antal vackra, högkvalitativa foton och videor från utvalda annonsörer som redan är aktiva på Instagram."

Instagram har en användarbas på 150 miljoner människor, och uppger att över 55 miljoner bilder delas via tjänsten varje dag. Bildtjänsten köptes av Facebook i april 2012.

Skriven av Jakob Nilsson

Kinesiska Huawei gör ett utfall mot marknaden för bärbara datorer med sin Macbook-liknande och tunna Matebook X.

Feral har uppdaterat spelet Sid Meier´s Railroads för full kompatibilitet på senaste versionen av Mac OS.

Den här veckan listar Jakob och Andreas sina respektive topp fem teknikprylar genom tiderna.

Den som använde datorer på 80- och 90-talet kommer säkerligen att småle åt veckans fredagsvideo, signerad komikern Eddie Izzard.

Efter flera år av att kräva licenskostnader för Thunderbolt-protokollet ska det bli fritt att använda för alla. Målet är att bredda användningen av protokollet.

Pokémon Go blir inte det sista spelet som låter dig leka med fantasirika kreatur i telefonen. Magikarp Jump är den senaste titeln till IOS och Android.