App store firade fem år

Infinite Blade II laddades ned 5,7 miljoner gånger under gratiskampanj

Under veckan som Infinity Blade II var gratis för att fira App Stores femårsdag laddades spelet ned 5,7 miljoner gånger, berättar spelets utvecklare.

Apple firade App Stores femårsdag med att ge bort fem appar och fem spel, bland annat Badlands och Infinity Blade II. Det senare spelet har återgått till sin 49 kronors prislapp, men utvecklarna bakom, Chair Entertainment, berättar för All Things D att appen laddades ned 5,7 miljoner gånger som ett resultat av kampanjen.

"Det actionfyllda rollspelet med svärdsslagsmål har lagt till 5,7 miljoner nya spelare på sju dagar. Laura Mustard, publicist för spelets utvecklare, Chair Entertainment, säger att 1,7 miljoner av nedladdningen skedde under måndagen, kampanjens första dag."

Infinity Blade II erbjudare spelare möjligheten att köpa virtuellt guld i appen för riktiga pengar, ett vanligt sätt att öka intäkterna från appar. Med ett par miljoner nya spelare som fick spelet gratis är det troligt att några av dem kan tänka sig att göra köpt inuti appen. Men Laura Mustard säger till All Things D att även om de normalt ser en ökning av köp inuti appen vid kampanjer, ser de inte det som något signifikant eftersom spelet är balanserat på så vis att köpen inte krävs för att spela.

Också spelets föregångare Infinity Blade ökade antalet nedladdningar under kampanjveckan med 2,5 gånger jämfört med veckan innan. Tillsammans har de två spelen sålt i 50 miljoner exemplar under de senaste två och ett halvt åren. En uppföljare som blivit försenad flera gånger, Infinity Blade: Dungeons, blev officiellt nedlagd förra veckan, skriver webbtidningen.

Namn
Infinity Blade II
Plattform
IOS
Utvecklare
Chair Entertainment Group
Version
1.3.2
Pris
49,00 kronor
Krav
Kompatibel med Iphone 3GS, Iphone 4, Iphone 4S, Iphone 5, Ipod Touch (tredje generationen), Ipod Touch (fjärde generationen), Ipod Touch (5:e generationen) och Ipad. Kräver IOS 4.3 eller senare. Appen är optimerad för Iphone 5.
Språk
Svenska, engelska med flera
Skriven av Ida Blix

Apple har öppnat portarna till sin nätbutik, och de produkter som visades tidigare i veckan går nu att beställa.

Twitter överväger att börja ta betalt för vissa premiumfunktioner, bland annat kraftigare analysverktyg och mer detaljerade notiser.

Första avsnittet i dokumentärserien om punkbandet Green Day ligger nu uppe på Spotify.

Nu går det att reagera på meddelanden även i Messenger. Det går även att pinga folk i konversationer i chattklienten.

Toshiba visar nya produkter, som inkluderar bland annat en 2-i-1-enhet med stöd för pennor och diverse tillbehör. Målgruppen är företag, men även konsumenter hoppas Toshiba kunna tjusa med de nya datorerna.

Ett patent beskriver hur en Iphone eller Ipad kan dockas med en bärbar Mac, och antingen agera bildskärm eller styrplatta.