Apple offer för sin egen framgång

KRÖNIKA. Apple är världens genom tiderna mest lönsamma företag. Detta är ett faktum. Så när Apple levererar ännu en uppsättning rekordsiffror straffas de av analytikerna och börskursen rasar med katastrofrubriker till det. Men vems är egentligen felet att börskurserna faller?

Apple sysslar med en enda sak - att "tillverka världens bästa produkter som berikar sina kunders liv". Det är Apples vd Tim Cooks egna ord, och det är vad Apple håller fokus på, inget annat. När Steve Jobs fortfarande var vd för Apple kunde han inte bry sig mindre om vad analytikerna tyckte, eller hur börskursen betedde sig. Förutom vid tillfället då Apple passerade Dell i börsvärde höll han sig från att kommentera hur mycket eller litet Appleaktien handlades för.

Tim Cook har öppnat dörren en aning mer på glänt mot analytikerna. Han har deltagit i möten, svarat på frågor och försökt vara lite mer tillgänglig, och anledningen tror jag är att han försöker hantera de förväntningar som finns på Apple inför varje kvartalsrapport. Han gav själv exempel på det i förbigående häromdagen när han hade frågestund med analytikerna - att han hade försökt varna dem om att det sista kvartalet 2012 skulle bli aningen sämre för mac-försäljningen på grund av att bland annat Imac lanserades sent på hösten.

Det är samma visa varje gång Apple släpper siffror eller lanserar en ny produkt - aktiekursen tar stryk och vänder sedan uppåt igen. Och varje gång är det analytikerna som först driver upp förväntningarna med mer eller mindre kvalificerade gissningar, domedagsrapporter eller något mellan de två.

Att vara aktieanalytiker är nog enklare om man exempelvis håller koll på skog, olja, stål och sådana saker - råvaror helt enkelt. Det finns en råvara och en efterfråga på den och marknaden avgör vad en panna olja eller ett lass med timmer är värd. Enkelt och bra. Men när analytiker ska försöka analysera Apples oerhört komplexa kedja av underleverantörer, ofta exempelvis flera som tillverkar skärmar eller andra delar till en och samma produkt, så blir det ofta fel. Så de börjar gissa, och de tar i så de blir blåa i ansiktet varje gång.

För i analytikerns värld kan Apple aldrig leverera tillräckligt bra rapporter eller tillräckligt heta produkter. Det finns inte på kartan att en analytiker skulle säga att 49,3 miljarder dollar i vinst är gott nog för ett kvartal när Apple ju kunde ha skrapat ihop 49,5 miljarder dollar istället.

Det kan låta som allt är analytikerns fel att de ständigt sänker Apple för att Apple inte levererar vad de förväntar sig, och delvis är det just så. Analytikerna har inte koll på hur Apple fungerar på insidan, hur Apple ständigt förhandlar och förhandlar om priser och avtal med underleverantörer för att alltid får absolut bästa pris.

Men det handlar också lika mycket om att Apple på tio år gått från en liten spelare på marknaden till att vara världens mest lönsamma företag, och under den tiden så överträffade Apple ofta omvärldens gissningar både en och två gånger och alla var glada.

Nu ställs det förväntningar på Apple som inget företag i världen kan uppfylla, oavsett om det företaget producerar olja, timmer, stål eller elektronikprodukter.

Skriven av Joacim Melin
Kommentarer
18 svar

Bakom tredje luckan i Geeks Julkalender döljer sig en ATX-låda från Fractal Design och Venturi-fläktar till lågpris.

Denna veckan är poddstudion spekulationernas högborg. Amanda, Jakob och Andreas pratar om ett kommande mystiskt möte hos Apple, Iphone 8-rykten och julen som närmar sig.

En berömd regissör hälsar god jul för en svensk klädkedjas räkning, i veckans fredagsvideo.

Apple ska med hjälp av drönare försöka göra en bättre kartapp än rivalen Google.

Sköna toner hör julen till, och 99-redaktionen bjuder på två finfina spellistor med den allra mest juliga musiken.

Andra luckan i Geeks Julkalender är öppnad, och här hittar vi tjusiga hörluar från Bose. 700 kronor rabatt är inte fel, men du kan också vinna dem.