Evernotes villkor blir mer lättlästa

Amerikanska tjänsten Evernote ändrar i sina villkor så att de ska bli lättare att förstå och läsa. Några nyheter har kommit till också.

Den fjärde december lanserar Evernote en ny sida som samlar alla viktiga juridiska dokument på ett ställe på deras sajt, evernote.com. Förutom det ändrar företaget i sina villkor för att de ska bli lättare att förstå, det blir mindre juridisk jargong.

I mejlet till användarna poängterar företaget att de inte ändrat sina grundvärderingar. Användarna äger sin egen data, deras information är skyddad och kommer fortsatt att vara tillgänglig.

Nytt är att Evernote startat ett företag med bas i Schweiz för att ta hand om användare utanför USA och Kanada. De har också antagit en policy om att inte dela med sig av sina användares data till andra, inte ens familj eller släktingar om någon användare skulle gå bort eller av andra anledningar inte kunna använda sitt eget konto.

Användare som inte godkänner de ändrade villkoren har fram till sista december på sig att avsluta sina konton. Alla andra behöver inte göra någonting.

Evernote är tjänsten där användare kan spara och synkronisera anteckningar med både text, ljud och bild via molnet. Företaget har sina rötter i Kalifornien och erbjuder förutom Evernote också programmet Skitch.

Skriven av Ida Blix

Ett av världens mest populära operativsystem fyller år, och 99mac säger grattis på födelsedagen med en video som får minnena att väckas till liv.

Apple har öppnat portarna till sin nätbutik, och de produkter som visades tidigare i veckan går nu att beställa.

Twitter överväger att börja ta betalt för vissa premiumfunktioner, bland annat kraftigare analysverktyg och mer detaljerade notiser.

Första avsnittet i dokumentärserien om punkbandet Green Day ligger nu uppe på Spotify.

Nu går det att reagera på meddelanden även i Messenger. Det går även att pinga folk i konversationer i chattklienten.

Toshiba visar nya produkter, som inkluderar bland annat en 2-i-1-enhet med stöd för pennor och diverse tillbehör. Målgruppen är företag, men även konsumenter hoppas Toshiba kunna tjusa med de nya datorerna.