Dropbox passerar 100 miljoner användare

Dropbox passerade nyligen 100 miljoner användare. Bara under förra året fyrdubblades antalet användare. Dropbox säger att de växt så mycket för att fler konsumenter och små företag flyttar ut sina filer i molnet.

Dropbox startade för fem år sedan. Under det senaste året har tjänsten arbetat med att locka nya användare genom att bland annat erbjuda gratis lagringsutrymme åt många ägare av Android-enheter. Dropbox ökade också lagringsutrymmet för sina pro-användare. Allt det här var troligen nödvändigt för att hålla konkurrenterna stången. Google lanserade sin Drive som i början konkurrerade med Dropbox prismässigt.

Grundaren Drew Houston är inte orolig över konkurrensen hans relativt lilla bolag står inför. I en intervju med The New York Times säger han att företag som Google, Amazon och Apple är “upptagna med att försöka bygga något vi hade redan för fyra år sedan. Vi ligger före”.

För att fira 100 miljoner användare ber Dropbox användare att dela sina “Dropbox berättelser”. Företaget kommer att välja ut 100 favoriter som får 10 gigabyte lagringsutrymme gratis.

Skriven av Ida Blix

Samsung följer upp den populära smartklockan Gear S2 där den större storleken och nya sensorer är de stora försäljningsargumenten.

Den nya appen TV i betaversionen av IOS 10.2 spelar inte egenrippade filmer och TV-program, men det kan handla om en bugg.

Facebooks kärleksaffär med sponsrade livevideor ser ut att ha varit kortvarig, och nu uppges fokus istället flyttas till förproducerat videomaterial.

Enligt Verizon använder tusentals personer fortfarande Note 7, och nu stoppar operatören samtal med den osäkra telefonen.

Komikern Jerry Seinfeld flyttar sin populära intervjuserie Comedians in Cars Getting Coffee till Netflix, och spelar dessutom in två exklusiva ståupp-shower.

Folkbildningen fortsätter, när podden Fulkultur pratar och tipsar om tecknade serier i vitt skilda genrer och ämnen.