Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FCP3 vill inte bli installerat...

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fattar inget... har försökt installera FCP3 igen efter att ha formaterat om och lagt in ett fräscht system (10.1.3) och den QT-version som följer med på installationsskivan till FCP. jag hade en "vanlig" QTPro förut, och tänkte att nu skulle här finsnickras å donas å mojas... De´ skulle nog minsann bli ÄNNU bättre!!!

Jovars... Jöstikapetter va´ man bedrog sig, sa gumman när gurkan hade ruttnat...
Installationen funkar utan problem, men när jag försöker starta FCP dyker följande lilla näsvisa uppmaning fram...:
"FinalCutPro requires a System ID file which is either missing or invalid. Please reinstall using the original CD that was used to install FinalCutPro".
???
Va i ...?
Nu har jag nyinstallerat från den fördömda original-CD-n 4 gånger, men får ändå samma uppmaning...
Nån som vet nåt...?

Det kan bero på en bråkig nyckel som ligger i "library/applications/final cut pro 3" eller något liknande. Trasha _alla_ FCP3-filer från hårddisken innan du prövar att installera igen.

Kan det vara så att du försöker installera från en "back-up" skiva och inte från original CDn?

Martin:
Jodå, jag har formligen dammsugit HD-n efter ev kvarlämnade filer... det har varit garanterat rent...

Micke:
"Kan det vara så att du försöker installera från en "back-up" skiva och inte från original CDn?"

Nope... jag kör enligt instruktionen, från originalskivan.

(Det har aldrig gått att göra en back-up...
Det kommer bara ett meddelande i Titanium:
"Can´t complete the last command because of a Mac OS Error. Result Code=17"
Det har jag hela tiden tolkat som ett tecken på att Apple har gjort CD-n omöjlig att kopiera, för alla andra CD-r gör Titanium glatt kopior av.)

Det är supermysko...

Jag har letat på alla möjliga Applesidor efter nåt liknande men inte hittat nåt, börjar tröttna...:-)
Ska plocka med mig CD-n till en polare i morgon och testa där... börjar nästan tro att det hänt något med själva plastskivan...:-(

Detta verka vara ett ganska känt fel hos Apple eftersom de förklara i knowledgebase hur man fixar det. Om just detta hjälper i ditt fall vet jag inte, men jag hoppas det:

Ni får lov att ursäkta att det blev så långt, men när man länkar till Apples supportsidor så funkar inte URL kommandot, den visar allting som text, varför vet jag inte, så jag klippte in alltihop istället

TOPIC

This document describes how to troubleshoot situations where the Final Cut Pro 3 application or installer unexpectedly quits, or an alert box with this message appears: "Final Cut Pro requires a System ID file which is either missing or invalid. Please reinstall using the original CD that was used to install Final Cut Pro."

------------------------------------------------------------------------
DISCUSSION

Symptom

An alert box with this message appears:

"Final Cut Pro requires a System ID file which is either missing or invalid. Please reinstall using the original CD that was used to install Final Cut Pro."

OR

The Final Cut Pro 3 installer unexpectedly quits near the end of the installation process.

OR

The Final Cut Pro 3 application unexpectedly quits directly after installation.

Products affected

* Final Cut Pro 3

Solution

Try one or more of the following troubleshooting steps:

* If you are using Final Cut Pro on a dual-processor computer in Mac OS X, download and install the Final Cut Pro 3.0.1 update.

* Be sure to carefully follow the instructions in technical document 75215: "Final Cut Pro 3: Before You Install" or technical document 61001; "Final Cut Pro 3: Before You Upgrade". (These are also displayed by the installer.)

* Check Apple Software Downloads (http://www.apple.com/swupdates/) for the latest Final Cut Pro updates.

* In the Internet pane of System Preferences, in the Email tab, make sure that the User Account ID and Outgoing Mail Server fields are either both
filled or both empty before installing. The installer can fail if one field is filled out and the other is empty, resulting in a Final Cut Pro 3 application that will not open. This applies to Mac OS X only.

* Reinstall from the original Final Cut Pro CD

* If you are installing Final Cut Pro for Mac OS 9, do not run the installer from Mac OS X in Classic. If you have already done so, you will need to
uninstall and reinstall the software by following the next step.

* If the issue persists even after reinstalling, follow these steps:

1. If using Final Cut Pro for Mac OS X, delete the Final Cut Pro 3 application package. If using Final Cut Pro for Mac OS 9, delete the Final Cut Pro 3 folder. Note: Be sure to remove any files you may have added to these directories, such as custom FXScripts.

2. Remove any of the following folders that may be present on your drive(s):
/Library/Application Support/Final Cut Pro System Support (Mac OS X only)
/System Folder/Application Support/Final Cut Pro System Support (Mac OS 9 only)
/System Folder/Preferences/Final Cut Pro User Data (Mac OS 9 only)
Note: By deleting these folders you will lose FCP preferences such as custom presets, setups, and window layouts.

3. Empty the Trash

4. Disconnect third-party hardware such as USB devices

5. Reinstall from the original Final Cut Pro CD

Det var väl lätt det där eller hur? :rolleyes:

Hoppas du får ordning på det.......

[ 16 Juli 2002, 05:36: Meddelandet ändrat av: Christoffer Larsson ]

Christoffer!!!
STORT tack!!!
Uppdateringen löste alla problem!!!
Jäkligt hyggligt av dig att tipsa, för jag var verkligen frustrerad, och jag hade helt missat den där uppdateringen...:-)

Samtidigt så får man ju vissa funderingar...
Apples flaggskepp på programsidan... FCP... måste uppdateras omedelbart efter det att man har installerat det...?
Kan vara liiite svårt att värva användare från Premiere...:-)

Och så rasande enkelt var det inte att lyckas med uppdateringen heller, för man måste ju först få igång programmet, och lägga in registreringen, för att kunna uppdatera.

Det innebar att det kan bli ganska många (i mitt fall 10 - 12) misslyckade installationer och borttagningar av allt, innan programmet var så stadigt att det gick att lägga in serienumret. Vid det laget har nog Premiere-redigerarna tappat lusten.

Litegrann av Moment 22 över det hela... programmet måste vara installerat och registrerat för att kunna uppdateras, men det går nästan inte att installera innan man har uppdaterat det...:-)

Det besynnerliga är också att installationsproblemet verkar komma helt slumpmässigt. Förra gången jag installerade FCP gick allt som en dans, nu trasslade det så jag höll på att få klösmärken på skärmen...

Hursomhelst, nu verkar det funka perfekt, än en gång tack!!!

1
Bevaka tråden