Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

QuickTime/iTunes: formathjälp!!!

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag lyckas inte spela alla format genom QuickTime...förmodligen inget konstigt med det, men
saken är den att jag har några musikvideos som jag vill kunna spela i iTunes och funkar de inte
i QuickTime så funkar de inte i iTunes heller.

Så hur som helst, jag har en fil som i "info" visas som MPEG-film och filnamnet hävdar också att
det är en svcd. När jag försöker öppna filen i QuickTime får jag följande:

filen är inte i ett format som QuickTime kan använda (-2048)

Jag kan öppna i VLC Player, men det hjälper ju mig inte då jag vill kunna ha min musikvideos samlade
i iTunes och lira dem där.

Någon som vet hur jag kan lösa det här?

Tacksam föt svar!!!

Du måste ha rätt codec i QuickTime för att det ska fungera. Vet du vilket det är?

En codec...okey, vilken skall jag använda för att det skall fungera?

Ursprungligen av Buchwald:

En codec...okey, vilken skall jag använda för att det skall fungera?

Det är det som är problemet. Vet du vad det är för typ av MPEG-film?

Vilken version av QuickTime kör du?

Testa att i VLC visa info om filmen och se om du hittar en text om vad det är för codec.

Det lutar åt att det är en svcd och jag kör 7.0.4......

Verkar inte som QuickTime stödjer svcd.....frågan är om man kan ändra format på filen
så att den går att spela i QuickTime?

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-02-18 15:38

SVCD är inget codec-format utan använder sig av MPEG för komprimeringen (alltså borde det funka att öppna i Quicktime, så förmodligen är din fil lite korrupt). Du borde kunna konvertera filen till ett annat format med hjälp av VLC.

Testade att köra Streaming/Exporting Wizard i VLC och gjorde om den till en vanlig mpeg som
jag trodde skulle funka i QuickTime, men det funkade inte, fick samma felmeddelande som innan.

Filen ska vara okey, jag har en PC också och har kört den i Windows Media Player, men där vill
man ju fan inte ha sina filer, hehe!

  • Medlem
  • 2006-02-18 16:30
  • Medlem
  • 2006-02-18 16:33

SVCD använder, i likhet med DVD, MPEG2. Decoders för MPEG2 är inte inbyggt i QuickTime, men kan köpas som ett separat tillägg (obs, ej QT Pro, utan ytterligare ett).

QuickTime hanterar dock MPEG1, vilket bl a används för VCD.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-02-18 16:46

Denna borde konvertera dina filmer till rätt format: http://www.isquint.org/

Tack för alla svar...fick dock en fil att slänga in i biblioteket som löst mitt problem.

1
Bevaka tråden