Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Program för att rippa musik från CD

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag undrar vilket program till OSX som är att föredra om man ska rippa musik från mina musik-cd:s? Jag vill ha hög kvalitet på de resulterande digitala filerna. Något tips om smidigt program? Är det värt att köra AAC eller vad det nu heter istället för mp3? Om man inte kan spela AAC i iTunes så är det inte önskvärt.

Använd iTunes, glöm inte att ställa upp kvalitén till den önskade under inställningar bara. Har du riktigt gott om diskutrymme så kan du använda "Apple Lossless" vilket ger dunderljud vad jag vet.

Edit: Felaktig info från min sida, AAC betyder "Advanced Audio Coding", och inget annat.

Senast redigerat 2006-01-31 11:42
Ursprungligen av lepra_macintosh:

Jag undrar vilket program till OSX som är att föredra om man ska rippa musik från mina musik-cd:s? Jag vill ha hög kvalitet på de resulterande digitala filerna. Något tips om smidigt program? Är det värt att köra AAC eller vad det nu heter istället för mp3? Om man inte kan spela AAC i iTunes så är det inte önskvärt.

Om du verkligen vill ha hög kvalitet kan du köra Apple Lossless, som komprimerar ungefär 50%. Kvaliten blir precis som på CD:n. Annars skulle jag rekommendera AAC med lite högre bitrate.

iTunes spelar och rippar till båda dessa format (och MP3 naturligtvis).

  • Oregistrerad
  • 2006-01-31 10:53

Jag använde iTunes, och rippade till AAC. Jag är mycket nöjd. Av 600 skivor så var det kanske tio stycken som inte gick att läsa in på snabbaste inställningen. Efter litet fippel så funkade de också. Tyvärr var det en repa på en av CD-skivorna som gjorde att det inte gick att läsa in en av låtarna på den utan fel, trots att det låter helt OK i hemmastereon. Men det är små anmärkningar.

Ett tips är att kolla vilken av dina datorer som det går fortast att rippa på. Min laptop tog typ fem gånger längre tid på sig per CD-skiva än min stationära dator...

Ok, tack för svaren! Det får nog bli Apple Lossless till de skivor som jag är extra noga med och sen AAC med hög bitrate i iTunes för resten! Tack än en gång!

AAC = Advanced Audio Codec, del av MPEG-4 standarden.

Ursprungligen av Pegges:

AAC = Advanced Audio Codec, del av MPEG-4 standarden.

Ouh, my bad. Sorry.

Om du har känsliga öron så kanske du ska testa att koda några låtar med LAME, som kodar till mp3, men gör det med bättre kvalitet än iTunes (dvs bättre än om du kodar till mp3 i iTunes.) Du kan ladda hem LAME-plugin till iTunes här: http://www.blacktree.com/apps/iTunes-LAME/index.php

Hur man ställer in bitrate och annat med pluggen har jag ingen aning om. Jag har svårt att avgöra om det ger bättre kvalitet än aac, men det påstås att LAME ger bättre resultat vid hög bitrate, medan aac antagligen är bäst vid 128 kbit/s.

1
Bevaka tråden