Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac mini - duger den för Final Cut Express?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min far ska köpa en ny mac för videoredigering. Han har haft en beige G3 förut, men gjort sig av med den pga att den blivit lite gammal, och svalnat intresse. Då körde han Premiere 5.1 och MacOS 9.

Nu har dock suget kommit tillbaka, och vi letar nu efter ett prisvärt alternativ som duger för en amatör med lite ambitioner. (Inte rena hemvideo med familjen och vovven på, med andra ord.)
Han tog tillfället i akt och uppgraderade sin Premiere-licens till en Final Cut Express, gratis(!). Tack för det Apple... Så FCE är programmet som vi tänkte använda.

Nu är frågan, duger en Mac mini? Eller kommer vi att få problem?
Jag läste i denna tråd om problem. Men blir osäker på om det är rent mjukvarustrul, eller om Mac minin som redigeringsmaskin inte tål att användas till annat (inte samtidigt dock).
För att optimera prestandan på den gamla G3:an använde vi olika tilläggsprofiler för att trimma systemet. Men den möjligheten finns väl inte på samma sätt i OS X?

Hur är det med den interna disken, presterar den tillräckligt? Och hur blir det om man kopplar på en extern hårddisk för lagring av video, blir det strul när både video in (från kameran) och data ut (lagring på HD) ska samsas på samma FW-bus? Man kanske bör spela in mot den interna för att sedan flytta över?

Att sätta i mycket RAM ligger redan med i planerna.

Tacksam goda råd. Gärna med bra motiveringar....

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-08-11 00:48

Varför inte en eMac med en riktig hårddisk? Du kan koppla till en större skärm om den inbyggda känns för liten. Det finns också ett gratisprogram som gör att man kan köra dubbla skärmar. En extra FireWire-port, en extra USB-port, bättre grafikkort, ljudingång och blir billigare också, men din far kanske vill ha just en tyst Mac mini och inget annat?

Tja, kanske kan vara värt en fundering. Men det är väl främst CRT-skärmen som tar emot.

Ursprungligen av Jonas Mellander:

Tja, kanske kan vara värt en fundering. Men det är väl främst CRT-skärmen som tar emot.

Ska du mest använda datorn till videoredigering så är CRT att föredra framför LCD-skärmar.

Ursprungligen av Simon Templar:

Ska du mest använda datorn till videoredigering så är CRT att föredra framför LCD-skärmar.

Iofs laggar de mindre, men en modern TFT med hyfsat låg responstid har inga egentliga problem med lagg vid de framerates som används för video. Final Cut kör dessutom, beroende på datorns prestanda, med lägre framerate i den förhandsgranskning man ser på skärmen så responstiden behöver vara väldigt lång för att kunna utgöra ett problem. Vill man ha full kvalitet och framerate får man köra med en referensmonitor på sidan om (eller som på vår videostation på jobbet har just nu - en sunkig 14" konsument-tv ), det gäller oavsett vad man sitter med för skärm.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-11 10:00

(för h-e, inte eMacen!)

tror att minin skulle må bra av en så här hårddisk: http://www.lacie.com/se/products/product.htm?pid=10476

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-08-11 10:16

Om din far inte har ett eget företag så skulle han också kunna titta på second-hand prylar. När valet står mellan en stripad dator (eMac) och en JÄTTE stripad dator (Mac mini) så vill man ju bara försvinna.
En andra hands G4 skulle nog inte kosta mycket mer än en bra eMac, men då kan du få en Power Mac.

Om jag vore du skulle jag i alla fall kolla på det.

Dodo

Ursprungligen av Dodo:

Om din far inte har ett eget företag så skulle han också kunna titta på second-hand prylar. När valet står mellan en stripad dator (eMac) och en JÄTTE stripad dator (Mac mini) så vill man ju bara försvinna.
En andra hands G4 skulle nog inte kosta mycket mer än en bra eMac, men då kan du få en Power Mac.
Dodo

För runt 9.000 ink. moms så får man en ny 1.42 Ghz eMac m. DVD brännare och 160Gb HD som presterar bättre än de flesta beggade Powermacs för ungefär samma pris och man får också bättre grafikkort nyare os skärm garanti m.m. Visst är Powermac mer utbyggbar men eMac duger rätt bra.

Behöver man inte inbyggd superdrive så kan man hitta nya 1.25Ghz eMac för 6.000:- inkl. moms.

Dodo, jag har kollat runt på begagnat och vid en första anblick verkar det tyvärr som att man antingen säljer gamla G4:or med ~500MHz-processor (inte aktuellt) eller att man har tämligen höga priser på G4:or över 1GHz. Bäst kanske är att sätta in en köpes-annons och se vad man får för svar. Hittar du, eller någon annan, en lämpligt objekt kan ni ju skicka ett PM så kollar jag på det.

I detta fall har vi ett externt DV-deck från JVC med tillkopplad monitor (20" Sony Trinitron-TV, inte referensmonitor förvisso). Så eventuellt "lag" på en TFT-skärm är jag inte så extremt orolig för.

När det gäller eMac (och andra varianter) så är SuperDrive ett krav. Hastigheten är dock ovidkommande. I grund och botten ska det gå bra att jobba med för en person som inte är någon datorguru och ej heller snabb med kortkommandon och mus osv. För rendering av filmer eller liknande gör det inte så mycket om det tar lite tid. Farsan har andra hobbies än filmning som han kan ägna sig åt under tiden... Bara man inte får "strul" som t.ex. frame-drops osv...

  • Oregistrerad
  • 2005-08-11 14:24

Jag kör FCE på min PowerBook G4 1,5 MHz med 768 MB RAM och 80 GB 5400 rpm HD. Det är naturligtvis inget monster, men jag har aldrig stött på problem som framedrops e. dyl. En Mac mini på 1,42 MHz borde fungera lika bra tycker jag. Kör man mot en extern 7200 rpm FW-disk borde det gå ännu bättre. Att köra FW i kedja är väl inget problem?

Det var ju inte många år sedan en PB G4 på 667 MHz kallades för mobil redigeringsstudio...

Ursprungligen av Mattias Malm:

Det var ju inte många år sedan en PB G4 på 667 MHz kallades för mobil redigeringsstudio...

Hehe, nej, men det har väl nästan alla top-of-the-line-Powerbooks gjort sedan tidernas begynnelse... Pismo t.ex.

Nej, en Firewire-disk och DV-deck borde ju kunna samsas. Jag vet inte hur mycket FW-tekniken buffrar data vid respektive bus(hållplats?). Men med lite overhead borde en DV-ström inte skapa mer än 40-50Mbps. Kvar finns alltså i teorin iaf 350Mbps.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-08-11 18:50

Kollade lite snabbt på Blocket. Det finns en del gamla G4 Power mac, som ligger mellan 3000-14000 kr.
So jag sa, så vist kostar lite mer med en G4. Men Poängen är att du kan ändra på datorn efter hand. Går väl till viss del att gör med Mac mini och eMac också men inte i närheten lika mycket.
Om man bara är hemma lirare och endå bara ska ha en G4 (kommer det en G5 eMac så röstar jag på den i detta fall) så skulle jag inte begränsa mig till vad som sitter i den, som man gör med dom alternativen.

Men vist jag fattar att det kan vara mycket pengar att lägga på en hobby, och mycket jobb för att få den respektable. Vill du inte ha en gamal Power mac så skulle jag lägga min röst på en bra eMac.

Dodo

Köpa en begagnad G4, det tror jag är bäst.
Då kan man använda så gott som vilken skärm som helst och man kan ha flera interna hårddiskar+PCI-kort.

CRT skärmar är väldigt bra på att visa färger jämfört med TFT skärmar.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-11 22:25

Jag har haft ett flertal PowerMacar i mina dagar. Ofta var motiveringen till just PM att jag kunde uppgradera den med tiden. Gjorde jag det? Absolut inte! Det blev byte av dator istället. Senast bytte jag ut min PM Dual 1,42 och iBook G4 800 mot en PowerBook G4 1,5. Det har jag aldrig ångrat. Ingen stor burk som för oväsen längre! Där har ni två faktorer som borde spela väldigt stor roll vid valet av dator; storlek och ljudnivå. En mini pryder ju ett skrivbord, och är dessutom VÄLDIGT mycket tystare än en PM G4. Mina två senaste PM G4:or ställde jag (med långa sladdar) i klädkammaren respektive i ett skåp med stängda dörrar (med ventilationshål på baksidan av skåpet). Så tänk inte bara på hur många hårddiskar man får plats med inuti burken...

Jag har väl resonerat ungefär som Mattias Malm. Men i detta fall känns det inte irrelevant att köpa till en extra disk (även om tanken på att göra den extern slagit mig) samt möjligheten att stoppa i mer RAM i efterhand. Detta har vi gjort tidigare. Däremot PCI-kortplatser är nog som du säger, mindre troligt att vi använder. (Vi fyllde iofs den gamla G3:an med Firewire-kort, UW-SCSI-kort samt extra grafikkort. (Hade dubbla skärmar till den.)

En bärbar dator känns inte rätt i detta fall. Som vi vet får man mindre kraft för pengarna. Vi får se vad resultatet blir. Ska diskutera igenom det lite farsan. Samt titta runt lite mer på begagnat.

Hela diskussionen till ingen nytta...
I vanlig ordning fick vederbörande storhetsvansinne (livrädd för att sikta för lågt) och köpte en PM G5 2*2Ghz och en 20"-skärm... Och på grund av korkad webbutik hos Macoteket, och taffligt (för att inte säga uselt) bemötande från personalen blev det 2,5GB RAM dessutom....

Tack för all feedback i alla fall!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-08-28 15:13
Ursprungligen av Jonas Mellander:

Hela diskussionen till ingen nytta...
I vanlig ordning fick vederbörande storhetsvansinne (livrädd för att sikta för lågt) och köpte en PM G5 2*2Ghz och en 20"-skärm... Och på grund av korkad webbutik hos Macoteket, och taffligt (för att inte säga uselt) bemötande från personalen blev det 2,5GB RAM dessutom....

OJ! (Det bidde ingen tummetott, det bidde ett monster... )

  • Oregistrerad
  • 2005-08-28 18:09

Jag tror att en sådan konfiguration funkar minst lika bra för ändamålet. Kanske till och med bättre...

1
Bevaka tråden