Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utmanar jag ödet med mina varma hårddiskar?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-11 12:22

halloj,

sitter med följande konfig hemma:

Mac mini med intern 80 GB HD
2 st externa 7200rpm 180 GB HDs i externa aluchassi utan fläktar. Den ena ovanpå den andra.
Den enda HDn är ordinarie systemskiva (snabbare så)
Ca 30 grader rumstemperatur
Datorn står på dygnet runt men används sparsamt (lätt vardagsrumsanvändande, itunes, surf, etc.)
Sporadiska backuper tas på det viktigaste dock ej allt.

Det har väl hänt 3+4 ggr att jag måst boota upp från interna skivan efter att ngt strulat med en av de externa (typ hittas inte vid uppstart). Oftast räcker det med att mounta dem en gång och sen kan jag gå tillbaks till systemet på externa skivan.

Nu har jag fått ett fel på en externa HDn som inte Disk Utility kan reparera av ngn anledning. Men den funkar fint att köra på.

Frågan är nu om jag utmanar ödet lite väl mkt. Klarar HDna en såpass varm tillvaro eller kommer det att kollapsa. Visste att jag snålade lite när jag inte köpte chassin med fläkt men ville även ha en tyst miljö.

Tacksam för råd från lagringsexperterna.

//mattan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-12 01:35

Själv råkade jag ut i förrgår för en HD-krash. Antagligen var det värmen. De stog på under natten och på morgonen så brummade den illa... Jag skulle vara försiktig om jag var du. Jag är ju ingen expert på området men varma diskar borde ju innebära kortare livstid.

1
Bevaka tråden