Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pajad FW-port?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en kollega som bl a har en PB med sig när han är ute och plåtar med sin Imacon-grunka.
Häromdagen så skulle han ansluta kundens LaCie PocketDrive (med drivisar för OS 9).
Han beskriver problemet på detta vis, hopas ni förstår vad han menar:

Plåtar med Imaconbakstycke rakt in i burken via FW funkar problemfritt sedan länge,
Pluggar ur FW från kamera och pluggar in kund HD ...kommer ej upp på skrivbord...ej heller efter omstarter..?
Pluggar ur HD och i med kamera...funkar inte, inte heller efter omstarter.??
Kamera funkar utmärkt på annan burk!

Installerat 10.4 o 10.4.1...FW funkar fortfarande inte..
Lampa på HD lyser fint grönt o HD verkar snurra på...men det går inte att få kontakt med den!

Jag misstänker att FW-porten är pajad. Finns det något sätt att resetta den om den har blivit knasig?

Firewirekabeln kan ju vara paj också? Inte ovanligt att de blir dåliga.

Han har provat med flera olika och disken mountar på andra burkar åxå. frågan är om porten på PBn är körd.

Bump! Ingen som vet?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-05 09:41

jag vill inte leka apple's support (som får en att tom stå på huvudet för att kolla om saker inte möjligen skulle fungera då...)

några tips.

• pröva resetta parameter-ram och OF.
- pram resettas genom att hålla nere command+option+P+R när datorn startar upp, och håll dess nere tills du hör start-ljudet 2-3 gånger.
- firmware reset har jag glömmt hur man gör, men du hittar det lätt genom att söka här eller på google.

• pröva att resetta PMU'n - fungerade med att återställa USB portarna på min G4 DA.
(ledsen, har inte info'n i huvudet, sök här eller google.

• på min tiBook så slutade en gång att fungera pga. av minnesproblem.
efter en tur till apple blev det konstaterat att det var problem med minnet. jag bytte minnet sen fungerade det.
pröva något annat minne i datorn. har du inte något helt nytt minne, pröva att endast använda en minnes-modul, i den ena och sen den andra minnesslotten.

(men, sen har det också skett att firewire porten slutade fungera och det tog ett nytt logickort att fixa det)

lycka till!

/m

Tack, jag ska vidarebefordra denna info. Var lite inne på det där med att resetta PMU.

Jag kan meddela att inga av det knep som föreslås här, så det är väl bara att lämna in den då.
Men tack för tipsen ändå.

Testa att byt Firewire kabeln, ta upp ett terminal fönster och gå in i /Volumes och se om hårddisken är med där.

Händer mig hela tiden att firewire och USB enheter inte dyker upp utan jag får gå in /Volumes och kopiera filerna.
/J
EOC

Ska testa det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-06 10:47

Nurell, skulle du kunna tipsa om vad det kostade här, har samma problem....

Mvh

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-06-06 11:05

Lite sent att komma med detta tips nu, men om man ofta drar FireWire-kablar in och ut ur datorn, så kan det kanske vara idé att investera i ett PC-card med FireWire-portar. I så fall så gör det ju inte så himla mycket ifall någon port skulle gå sönder. Man slipper att byta hela logikkortet och sparar en rejäl slant.

Det var en j-a bra idé. Tackar.

Och hur gick det?

Enligt uppgift funkade det inte med ett FW-kort heller.

1
Bevaka tråden