Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

The Missing Manual

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Inhandlade häromdagen David Pogues "Mac OSX, The Missing Manual".
Måste erkänna att det var med viss tvekan, för dels är den dyr som attan, dels har jag under åren fått för mig att det är bättre att experimentera lite själv...

Korkat, inser jag nu... vilken guldgruva den boken är! Massor av tips, alternativ och genvägar jag aldrig skulle ha kommit på själv, och dessutom förbaskat roligt skriven. Plus att den är tryckt i december -02, så i princip allt det senaste om OSX finns med.
Rekommenderas!

[ 20. Januari 2003, 22:38: Meddelandet ändrat av: Jan-Åke N ]

  • Medlem
  • 2003-01-20 22:50

Jag har Mac OS X Bible.. men den verkar inte innehålla någonting som jag inte redan visste....

  • Oregistrerad
  • 2003-01-20 23:04

Stämmer in i lovordandet av Missing Manual. Mycket trevlig bok, och dessutom användbar..

  • Oregistrerad
  • 2003-01-21 01:19

Skönt att höra. Beställde den nämligen från Bokus igår tillsammans med "Learning Unix for Mac os X" av Dave Taylor. Någon som har någon erfarenhet av den senare titeln?

  • Medlem
  • 2003-01-21 02:27

Här finns lite gratis böcker som PDF, Bla Ymug OSX unix

http://www.the-cool-book-shop.com/freebooks/

Jorå... jag inhandlade faktiskt Taylors bok också... börjat inse mina brister på gamla dar...

Jag är total nybörjare på unix, så för mig var den kalas!
bortsett från ett kapitel om hur man konfigurerar sin printer... där var´e mycke´, för en som är van vid att bara gå till skrivarcentralen å klicka lite...

Men det finns mängder av hänvisningar till websiter där man kan skaffa mer info om det man inte hänger med på.
En gammal unix-räv skulle antagligen tycka att den var för elementär, men för mig var den perfekt!

[ 21. Januari 2003, 03:19: Meddelandet ändrat av: Jan-Åke N ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-23 20:40

Annars kan man ju klumpa sig som jag.
Beställde båda böckerna (missing... och Unix...) från Amazon men läste inte riktigt noga vad jag beställde.
Det blev Missing manual för 10.1. Alltså inte senaste upplagan och Mac OSX för dom som kan Unix och inte tvärt om. Returportot blev 250 spänn
Får väl beställa igen och läsa lite nogrannare...

För dom som kommer (switchar) från nån slags *nix så kan apples egna dokument vara klart läsvärda. Jag tyckte att denna var himla bra som början.

http://developer.apple.com/techpubs/macosx/Darwin/GettingStarted/PortingUNIX/index.html

Här finns det sedan ännu mer info om hur systemet fungerar, iofs mest inriktat mot utecklare menmen...det är ju gratis om inte annat

http://developer.apple.com/macosx/index.html

/micke

Learning... var en bra nybörjarbok inte så mycket för mig men trevligt skriven och bra för någon aldrig hållit på med UNIX.
"Fortsättning" Mac OS X for UNIX Geeks är bra den med. Högre nivå på den men några kapitel är riktigt bra.

Håller på att plöja "Essential system administration" en tjock sak. Här lär du dig massor om UNIX i olika smaker inte specifikt OS X men däremot BSD.
Denna bok är kanske anledning till att jag mer och mer önskar att OS X kördes som flatfile system istället för Netinfo... men det kan man ordna med 10.2. Har inte gjort det än bara...

När kan vi öppna PDF på iPod då?

1
Bevaka tråden