Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med TCP/IP inställningar

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan,

en "vän" till mig dumpade förbi en iBook G3(den grå dasslocks versionen) och säger att han inte kan komma åt sitt nätverk, och att han även inte kan konfigurera tcp/ip.

Jag har alltid undvikit OS9, och maskinen känns ungefär lika snabb och trevlig att jobba framför som en avrättningspluton. Nåväl, när jag går Applet;Inställningar;TCP/IP så får jag upp en dialog ruta där det står
"Det går inte att öppna filen TCP/IP inställningar eftersom den är låst eller andvänds av ett annat program.".

Längre än så verkar jag inte kunna komma vid detta steg, jag kan tilllägga att när detta händer så är maskinen nystartad, och har inget körandes utom Finder. Det är Mac OS 9.2.2.

Går det f ö v att bota upp maskinen som en USB hårddisk? Så att jag kan plocka över informationen som människan vill spara? Sedan kan jag bara blåsa burken och gå vidare till mer produktiva saker.

Några saker att göra för att underlätta?

Gå in i systemmappen och leta reda på "Programinställningar", släng sedan TCP/IP inställningen så kommer TCP/IP-inställnings-programmet att fungera igen.

Worked grrrreeeat (tony the tiger impersonation) Tack! Nu kan jag dumpa förbi datorn hos honom på Måndag.

Macar med Firewire kan startas som FW-diskar, men knappast som USB-diskar.
(Vore kanske en bra idé för äldre burkar med ett isatt USB-PCI som alternativ till SCSI, men det känns rätt avlägset, minst sagt)

OS9 är klockrent, men galma system blir lätt korrupta. Jag skulle installera om ett helt nytt system. Kolla om han har en installations-CD kvar. :rolleyes:

1
Bevaka tråden