Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Option , vilken knapp är det?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ska reseta batterifunktionen och då ska man trycka in följande kombination
samtidigt : Reset the power manager by simultaneously pressing and then releasing Shift-Control-Option-Power on the keyboard. Do not press the fn (Function) key while using this combination of keystrokes.

Vilken tangent är option?
Och med power så avses väl givetvis startknappen?

mvh
sventa

option är mellan cmd och ctrl, och är märkt 'alt'.

Ursprungligen av sventa46:

Do not press the fn (Function) key while using this combination of keystrokes.

Då undrar man ju givetvis vad som händer om man trycker på fn?

Tack!

Javisst blir man nyfiken på det där med fm!:)
Fast jag tänker inte pröva!

  • Oregistrerad
  • 2005-02-06 21:04

Man kan ju undra varför "Option"-tangenten är märkt med "Alt".

Står det "Option" på amerikanska tangentbord?

I så fall, varför ändra överhuvudtaget?

Fast det är väl i linje med att inte skriva Cmd på kommandotangenten utan låta folk hitta på alla möjliga varianter som "fornminne", "äpple" m m.

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-02-06 22:44
Ursprungligen av Sverker Hahn:

Man kan ju undra varför "Option"-tangenten är märkt med "Alt".

Står det "Option" på amerikanska tangentbord?

I så fall, varför ändra överhuvudtaget?

Fast det är väl i linje med att inte skriva Cmd på kommandotangenten utan låta folk hitta på alla möjliga varianter som "fornminne", "äpple" m m.

Att "Option"-tangenten är märkt "Alt" är ju bara logiskt förkortning för Alternativ på svenska, men varför Kontroll-tangenten "ctrl" stavas med "c" och inte "k" kan man ju undra.

Fn konverterar vissa tangenter till ett numeriskt tangentbord och gör så att F-knapparna funkar som F-knappar och inte som ljud-/ljusreglage. (Åtm. på min Pismo, men det borde vara samma på alla nya datorer också).

Batteriet i fråga är i halvbra skick. Nytt var det väl på 5000 mAh (brukar vara, men varierar mellan olika modeller), och mitt fyra år gamla batteri har 1600 kvar ungefär. Men detta kan variera väldigt mycket om man konditionerar batteriet ordentligt.

Jag har haft problem med batteriet , Ibooken dör om jag drar ur nätsladden men det är oftast bara bilden som försvinner , jag kan tom ana den där på den mörka skärmen.
Men batterisymbolen har varit x-ad men jag prövade med att lossa och sätta dit batteriet en gång och det funkade tillfälligt.
Sen sökte jag i inläggen här och fann ett som beskrev resetning av PMUn och det var det jag gjorde nu.
Och det verkar funka.
Men samtidigt nu så tog jag ner programmet xbattery och fick följande värden
Battery capacity present 3.417 Ah
Battery voltage 11.909 v

I vilket skick är ett batteri med ovanstående värden?

1
Bevaka tråden