Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Hardware RAID PCI-X card

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Noterade "Apple Hardware RAID PCI-X card" som ny produkt hos Macoteket, på webben.
I Apples Xserve-datablad och liknande info verkar det heta "Apple Hardware RAID PCI card"

Var hittar jag mer information om detta kort? (jag har sett produktbeskrivningen hos Macoteket, vilket är det som väckte intresset. Produktbilden är bevisligen fel. Men det kanske beror på knapphändig info från Apple?)

Hittar inget hos Apple.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-20 09:42

Är inte det hårdvaru RAID-5 lösningen till xServer då? Den var ju kraftig försenad redan i Maj tror jag man sa så...

  • Oregistrerad
  • 2004-08-20 09:57

Det nya RAID-kortet finns att beställa hos samtliga ÅF och har produktnummer M9699G/A. Leverans "nu" i samband med beställningsbygge av XServe och "senare" i form av enskild produkt. Pris 4156:-

Produkttext:

This 64-bit/66 MHz PCI card provides enhanced reliability and performance to XserveG5's internal Serial ATA (SATA) drives using a hardware RAID controller. Bypassing the on-board hard drive controllers, this card provides three independent 150MB/s SerialATA controllers backed by a high-performance RAID processor and 64MB of RAIDcontroller cache with an on-card backup battery.

The PCI Hardware RAID controller provides RAID level 0, 1 and 5 capabilities to theApple Drive Module bays and is managed by a provided command-line managementtool. Multiple logical drives can be created, and each logical drive supports different RAID levels, different stripe sizes, and different cache policies. In the case of a drivefailure in a protected RAID 1 or 5 configuration, drives can be hot-swapped and theRAID set can be rebuilt on to a new drive online while the server continues to serve data.

Note: RAID levels 0 and 1 require a minimum of 2 Apple Drive modules; RAID level 5 requires 3 Apple Drive modules. Apple recommends drive modules of the same size foreach RAID set. The hardware RAID card does not support FireWire Target Disk mode.

Kortet går väl inte att montera i efterhand? Så förklarade AppleStore iallafall, kabeldragningen är för omfattande.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-06 13:30

Hej även om ämnet är gammalt så passar det mig finfint

Jag har precis köpt diskar, det visar sig då att man inte kan köra mjukvaruraid5 av någon anledning i OSX (antagligen strypt) så jag måste köpa ett hårdvaruraid kort, är det endast det från Apple som passar eller ska man satsa på något annat?
Jag a ntar att det är lätt att installera och dra om kablarna själv?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-06 13:31

Mjukvaru RAID 5 lär man väl inte få än på ett tag. Det drar på tok för mkt CPU för att vara användbart tror jag.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-06 14:47
Ursprungligen av Erik.dv:

Mjukvaru RAID 5 lär man väl inte få än på ett tag. Det drar på tok för mkt CPU för att vara användbart tror jag.

RAID Toolkit från FWB fungerar utmärkt, drar lite CPU, men är inte lika snabbt som hårdvara på att skyffla data. Tyvärr lägger de snart ner produkten. "The product is dead!" blev svaret på en supportfråga.

Tyvärr stödjer detta kort bara Apples originaldiskar. Har haft lite problem pga det - vill ju inte köra 80GB standarddiskar

1
Bevaka tråden