Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Massinstallation

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter i ett lite speciellt läge...
Om nån vecka ska jag installera MacOSX (10.3) plus ett antal program, cirka 20 st) på 113 Powermacar...
Allt gammalt innehåll ska bort, rensning och nyinläggning á la totalemente skall inträffa...

Jag behöver hitta ett vettigt arbetsflöde, så det inte tar hela sommaren...
Datorerna står i ett nätverk, och jag har förstås tillgång till diverse nätverks-HD-ar och extern-HD-ar.
Varje dator ska ha fem användarkonton.

Det har talats mycket om Carbon Copy Cloner på forumet, men det jag hittat handlar så gott som uteslutande om överföring från en dator till en annan. Jag har däremot aldrig sett några direkta "Gör-så-här-från-noll-till-färdigt"-tips.

Nån som har gjort en massinstallation och vill dela med sig av erfarenheterna?
Fallgropar som man kan halka ner i om man inte tänker sig för?

Gärna nåt som är väääääääldigt tidsbesparande...

  • Oregistrerad
  • 2004-06-08 12:17

NetBoot och start-up script / autostarta ...

Inte för jag provat - men det borde väl funka

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-08 12:18

J-Å,

Har du läst in dig på: http://www.bombich.com/

Där bör du finna lösningar, råd & tips...

-Torkel

http://www.macosxlabs.org oxå en massa tips.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-08 12:56

Jag kan bara tala från egen erfarenhet men jag förespråkar starkt att boota från firewire och ha en image som du skapat med alla program du behöver på.

Jag håller med om att Netboot är bra men det är en hel del saker att tänka på, är alla på samma LAN, om inte kan du köra igång en DHCP netboot server utan att det blir skruv på DHCP routern som redan är där (naturligvis är det inga problem att undvara en lista med DHCP nummer men det var bara något att tänka på).
Plus, att köra igång 130 maskiner på Netboot kommer ta en väldigt lång tid oberoende på vad du kör för server.
Om du har några Firewire diskar så tror jag att det kan vara ett godtagbart alternativ. Min image som är på drygt 4gb tar i runda tal fem minuter att installera om.
Du skapar din image så som du vill ha den, installerar ett system på firewire och bootar från den och sedan använder du ASR.
Kanske en kombination av dem båda?

  • Oregistrerad
  • 2004-06-08 13:50

Istället för Carbon Copy Cloner kan man i och med 10.3 använda sig av Skivverktyg och Återställ-funktionen. Den gör i princip samma sak som CCC förutom att rättigheter verkar fungera bättre.
Följande flöde med andra ord.
- Gör i ordning din master-Mac, med adminkonto och allt.
- Använd Skivverktyget för att skapa en image.
- Anslut de nya maskinerna med Target Mode
- Återställ imagen med Skivverktyget
Om du är nöjd med att ha ett adminkonto som huvudkonto och låter användarna köra Netboot är du klar. Vill du skapa nya konton och ta bort "huvudkontot", måste du radera NetInfo-databasen i Single User Mode enligt nedan:
http://99mac.se/forum/showthread.php?t=35601

Att göra själva "standardinstallationen" går ju bra. Det som jag tycker är tråkigast är att

1) Göra användarinställningarna och liknande på varje enskild dator (d.v.s namn, ID och lösenord),
2) Mata in aktuella och unika serienummer på programvaror.

Finns det något användbart sätt att automatisera detta. Jag vet inte om det fungerar, men skulle MacAdmin eller RADMind kunna lösa det?

Jag skulle vilja ha det så att man har en tabseparerad lista som halvautomatiskt läste in värden och placerade dem på rätt plats. Typ en sådan här lista:

Namn           Anv-ID     Lösen      IP-nummer      Nätmask        Office sn 

Anton Berg     aberg      w3nt7o2    192.168.1.101  255.255.255.0  WER4T-K9HGG-...
Peter Olofsson polofsson  ngy67utr   192.168.1.102  255.255.255.0  NOT5J-KQ3R5-...
Adam Peterson  apeterson  vri57ers   192.168.1.103  255.255.255.0  THIS1-I5NOT-...

//Mikael

  • Oregistrerad
  • 2004-06-08 14:56

Om du installerar alla program från början så slipper du att installera dem senare.

Lättaste sättet att genomföra detta tror jag är att skapa en användare, sätta upp allting precis så som man vill ha det (docken, inställningar i program osv) och sedan gå in som root, kopiera över inställningar i Library från kontot man skapade och placera dem i system/library/usertemplate/swedish.lproj/library. Kasta sedan användaren du tidigare skapat.
Alla nya kontom som skapas på maskinen få de inställningarna som man tidigare satte upp inklusive prefs filerna för alla program.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-06-08 21:59
Ursprungligen av Tobias:

Om du installerar alla program från början så slipper du att installera dem senare.

Lättaste sättet att genomföra detta tror jag är att skapa en användare, sätta upp allting precis så som man vill ha det (docken, inställningar i program osv) och sedan gå in som root, kopiera över inställningar i Library från kontot man skapade och placera dem i system/library/usertemplate/swedish.lproj/library. Kasta sedan användaren du tidigare skapat.
Alla nya kontom som skapas på maskinen få de inställningarna som man tidigare satte upp inklusive prefs filerna för alla program.

Då får man ju serienummerkrock. Tex Office kollar serienummer över nätverket.

Jättetack för alla tips!
Ska fara till Finland på lite hullabaloo ett par dagar, men ska börja testa på fredag!

  • Oregistrerad
  • 2004-06-09 13:38
Ursprungligen av JohanK:

Då får man ju serienummerkrock. Tex Office kollar serienummer över nätverket.

Inte om man köper en licens så att programmet kan installeras på 650 maskiner.

Ursprungligen av Tobias:

Inte om man köper en licens så att programmet kan installeras på 650 maskiner.

Jojo, men om nu INTE har det så skulle det vara käckt om man på något sätt kunde distribuera serienummer (och kontoinformation också för den delen) till standardinstallationer. Ett exempel på ett sådant tillfälle är då man köper uppgraderingar till Office. De går inte att köpa som "siteserienummer" utan måste vara individuella och unika.

Går det?

//Mikael

Återkommer med lite lägesrapport

Tack än en gång för alla tips jag fått, de har varit ovärderliga!

Jag har gjort en sorts kompromiss mellan de olika tipsen, som verkar funka snabbt och säkert hos oss. Med system + alla prog blev trist nog min disk image lite för stor för att kunna bränna ner på en DVD (7,4GB) så jag har gått på extern-hårddisk-alternativet.
Det är en skola jag jobbar på, och eleverna ska ha en bedrööövlig massa prog i burkarna. De som t ex pluggar ljud ska ha även layout- och bildprog i sina burkar för att kunna jobba lite med omslag, de som jobbar med foto ska ha även ljudprog för att kunna göra musik till bildspel osv. En jeeekla massa prog i varje burk blir det... å GarageBand med Jam tar en masssssa plats...

Jag lägger ut arbetsflödet här, om nån skulle kunna ha nytta av det, och tar tacksamt emot tips om förbättringar.

Som det nu blev, har jag alltså ett system och en dmg-fil med konfigurerat system+program på extern FW-HD, det enda som behövs är att koppla den mot dator och lägga in. Det går på cirka 25 minuter. Det känns relativt vettigt. Jag kan ju köra med flera externdiskar, och dunka in i flera apparater samtidigt för att få ner totaltiden.

Jag gjorde 5 Users, aaa, bbb, ccc osv i konfigurationen. Eftersom det är en utbildning, och det kommer att sitta olika människor vid datorerna olika tider, får Nisse helt enkelt finna sig i att på nätet heta t ex "MM 15 bbb", när han sitter vid dator 15 i multimediasalen och blivit tilldelad konto bbb, Stina får finna sig i att heta "Ljudprod 08 ddd" när hon sitter vid dator 8 i ljudsalen och jag diktatoriskt satt henne på konto ddd osv

På det viset kan 5 klasser vid olika tillfällen jobba i MM-salen, 5 klasser i grafisk-kommunikation-salen osv, men alla har ändå "sitt eget" konto.

Arbetsflödet blev så här:
Gör system- o prog-installation på interna HD:n på en dator med ansluten extern FW-HD.
Användarnamn: xxx Lösenord: yyy
Gör alla inställningar i system o prog (OBS färginställningar i Phsh, InD, Illustr, screen i Dir, Flash, ”normal” o ”liten” bild i FCP, allt tjafs i Word, ”home” i browsers osv)

Lägg upp 5 Users, aaa, bbb, ccc, ddd och eee. Lösenord: aaaaaa, bbbbbb osv
Lösenorden kan ju eleverna senare ändra själva, men inte kontobenämningarna.
Gör root-konto i NetInfo
Starta som root
Anv-namn: root, Lösen: zzz

Kopiera (=duplicera) mappen Bibliotek från konto xxx och lägg in i alla User-konton (kasta deras Bibl-mapp)

Kolla att allt fungerar i alla konton, gör eventuella efterinställningar (Discreet Cleaner var väldigt tjurigt, ville ha autentisering för varje enskilt konto, orkade inte leta efter preffilen som verkar hamna i nån avkrok?)

Gör (fortfarande i root) en disk image av allt (döp till Mac HD), som sparas på Extern HD.

Installera system på Extern HD:n för att kunna starta från den.
Grundjobbet klart.

Anslut sedan Extern HD:n med FW till mottagardator.

Starta mottagardatorn från systemet på Ext HD (omstart efter val av Ext HD som startskiva, eller Alt-tangent under start, och sedan skivval)

Starta Skivverktyg (i Verktygsprogram i Programmappen) och radera mottagardatorns HD.

”Återställ” disk imagen till mottagardatorn genom att:
Dra disk image-symbolen till Källa och mottagardatorns symbol till Mål.

Klicka på ”Återställ”-knappen

När upplösningen av disk imagen är klar, ställ in Systeminställningar - Startskiva på start från mottagardatorn.

Starta om.

Kolla att allt funkar

Ändra datornamn till Rum+datornr
---------------------------------------------------------------
Anslut Ext HD till nästa dator å nästa dator å nästa dator å nästa dator...
Tips för trimning av hanteringen mottages tacksamt...

Senast redigerat 2004-06-15 11:31
  • Oregistrerad
  • 2004-06-15 11:37

Jag kör våra installationer på samma vis. Ända skillnaden är att jag kör det genom terminalen istället (sudo asr -source "image" -target "Destination disk" -erase) så att jag slipper radera destinations disken med skiv verktyget. Har för mig att det var snabbare att köra genom terminalen också men dat kan vara en missuppfattning.

Vi kör våra konton genom workgroup manager för att undvika att kontona är lokala och så att vi kan styra vilka program olika personer har rättigheter till att använda beroende på att vi inte har licenser till 650 pers för alla program men det är ju en annan historia.

650 Mac-ar... HUGGARNS!!!
Var jobbar du???

  • Oregistrerad
  • 2004-06-18 11:26

Bokförlag, Penguin i London.

Det verkade som att det fungerade mycket bra att installera så här. Jag undrar dock hur du hanterade serienumren (som väl egentligen är det knivigaste vid en sådan installation). Hade du sitelicensnummer för samtliga programvaror?

När jag gjort liknande installationer har det varit enkelt med MS Office eftersom de kräver licensnummer först efter man installerat paketet. Frågan kommer när man startar första programmet. De andra paketen, t.ex. MX Studio eller Creative Suite, kräver ju licensnummer för att kunna installeras, vilket gör att man praktiskt sett måste ha sitelicensnummer. Detta gör det svårt att göra färdiga "massinstallationer" som 1) antingen är små (typ < 15, då det knappast blir frågan om sitelicenser), eller 2) har programvara som uppgraderas och där äldre serienummer skall anges och/eller äldre programvara pekas ut.

Någon som har en lösning på det?

//Mikael

  • Oregistrerad
  • 2004-06-18 13:12

Jag hade problem med en del program men i de flesta fallen så fungerade det bra om jag skapade en ny användare, installerade programmen som den användaren och sedan tog den användarens inställningar inloggad som root och kopierade över den gamla i System/Library/usertemplate/swedish.lproj (se tidigare inlägg i denna tråd).

Om du gjort detta så borde de flesta inställningarna vara satta inklusive serie nummer för programmen.
Vi har i bara site licens för Office. Anarchy och Stuffit Deluxe. Toast, CS, etc är enskilda kopior där vi kontaktade företagen och sa att vi kommer installera en enskild licens men har flera kopior och kommer att använda Workgroup manager så att programmen inte kan användas av fler använddare än vi har licenser till.
I vissa fall eferfrågade vi en konsolidation av de enskilda licenserna vi hade och bytte ut dem till en licens som gav oss ett serie nummer för tex. 45 användare för att underlätta mass installation.
I många fall tror jag det kan vara fördelaktigt att kontakta program tillverkaren och se om de kan hjälpa till och vilken ställningstagande de har till hur du installerar programmen.

Jag måste vara trög eller trött eller både och

Är alltså inte MX Studio och Creative Suite sådana att de känner av serienummer i nätet? Adobe har vad jag vet (nästan) alltid haft den funktionaliteten. MS Office har det definitivt, FileMaker likaså.

Om du gör en "masteranvändare" med en uppsättning inställningar inklusive licensnummer så kommer ju alla användare ha samma serienummer och i mina öron är det att tigga efter problem. Jag är inte med på hur detta kan lösa serienummerproblemet.

Förhoppningsvis kommer jag inte ramla in i det här utan ha någon form av site- eller volymlicens för samtliga programvaror, men har på känn att vissa programvaror måste hantera individuella licenser per arbetsplats och att just den här hanteringen är tidskrävande.

Vissa leverantörer kan man inte lösa den här konsolideringen av licenser med. Microsoft är en sådan där om man vill uppgradera licenser (från t.ex. Office 2001 till Office X) så måste man uppgradera varje enskild licens (om man har den licensmodellen sedan tidigare). Det finns ingen uppgraderingsvolymlicens. Åtminstone fanns det inte den möjligheten när jag frågade i mars i år.

//Mikael

  • Oregistrerad
  • 2004-06-18 15:07

Jag förmodar att det bästa är att testa det. Skapa en användare med kontot enligt ovan, dra över inställningrna men spara de gamla.
Skapa en image, installera den på ett par maskiner och se om de börjar bråka. Det är troligt att det kan bli trubbel precis som du säger men det kan vara värt ett försök. Varje program som det fungerar på är ju ett program mindre att behöva knappa in serie nummer.

1
Bevaka tråden