Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kompatibla med iPhoto ?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-03-04 08:22

Någon som VET (har provat) om någon av följande kameror är kompatibla med iPhoto (dom står inte med på Apples lista)
Canon Digital Ixus 430
Casio QV-R51
Casio Exilim EX-Z4

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-03-04 09:42

Canon stöds, men Casio är jag osäker på. Kolla på Casio´s hemsida, och evt. skicka ett mail till dom å fråga, så får du kanske svar på dina frågor.

De är ju så nya att de inte hunnit in på några listor.

Men, kompatibelt med iPhoto? Är iPhoto kompatibelt med sig självt än? Är iPhotos buggar fixade, speciellt buggen som raderar bilder som inte laddats ner? Programmet är portat från min Mac tills jag hör från säker källa att de där hemska buggarna är åtgärdade.

  • Medlem
  • 2004-03-04 11:40

Tack för svaren !
Egentligen så spelar det inte så stor roll om det funkar med iPhoto, det är kompatibiliteten (puh, vilket ord ) med Mac jag är ute efter.
Om bara operativet (10.2.8) känner av kameran korrekt så finns det förhoppningsvis alternativ till iPhoto (någon som vet några bra på rak arm ?)

  • Medlem
  • 2004-03-04 13:00

Enligt denna länk så är båda Casio kamerorna kompatibla

I princip alla nya digitalkameror från alla större kända tillverkare fungerar med iPhoto eftersom dom alla följer samma standarder (så att datorn vet att det är en digitalkamera alltså).

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Men, kompatibelt med iPhoto? Är iPhoto kompatibelt med sig självt än? Är iPhotos buggar fixade, speciellt buggen som raderar bilder som inte laddats ner? Programmet är portat från min Mac tills jag hör från säker källa att de där hemska buggarna är åtgärdade.

Som du säkert läst i tidigare svar på ditt snack om detta så har den "buggen" att göra med om man får slut på diskutrymme, vilket är en säker källa till massor av problem, i kombination med att man kryssat i "radera bilder vid import". Så lösningen är enkel: låt aldrig iPhoto radera bilder vid import och du riskerar aldrig att förlora några bilder. (Och ha aldrig för tajt om ledigt diskutrymme, för det är som att be om problem.)

Ursprungligen av Adrian B:

Som du säkert läst i tidigare svar på ditt snack om detta så har den "buggen" att göra med om man får slut på diskutrymme, vilket är en säker källa till massor av problem, i kombination med att man kryssat i "radera bilder vid import". Så lösningen är enkel: låt aldrig iPhoto radera bilder vid import och du riskerar aldrig att förlora några bilder. (Och ha aldrig för tajt om ledigt diskutrymme, för det är som att be om problem.)

Jo, jag känner till den så kallade lösningen. Jag tycker det är som att ha en stor knapp på väggen med "SELF-DESTRUCTION BUTTON, NEVER USE!" Varför skriver du "buggen", som om det inte var en bugg? Det är en grovt programfel, väl värt att kalla bugg utan apostrofer.

iPhoto kastade bort bilder för mig vid första försöket, och det var inte speciellt trångt med disk. Bildinsamling har fått jobba med farligt trånga diskar, och det värsta den gör är att inte samla in. Valet är alltså mellan ett dåligt och klumpigt program med dokumenterad risk för förlorade bilder, eller ett elegant och rakt på sak program som fungerar.

Så Earths förslag att använda Bildinsamling är ett bra råd!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-04 16:56
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Men, kompatibelt med iPhoto? Är iPhoto kompatibelt med sig självt än? Är iPhotos buggar fixade, speciellt buggen som raderar bilder som inte laddats ner? Programmet är portat från min Mac tills jag hör från säker källa att de där hemska buggarna är åtgärdade.

Som Adrian beskriver finns det en lösning, annars kan jag också rekommendera "Bildinsamling" som kommer med Panther. Ett ypperligt litet program där du kan se vilka bilder som finns på kortet och välja enstaka foton för import. Sen kan man ju bara importera till iPhoto i efterhand. Jag har börjat använda mig av det också för att ha en backup på en annan disk tills jag brännt ner bilderna. Den för även över filmklippen vilket jag inte förstått om iPhoto gör (?).

edit: Dessutom tar programmet in RAW-format utan problem vilket iPhoto inte vill vara med om.

Senast redigerat 2004-03-04 17:22
Ursprungligen av Earth:

Den för även över filmklippen vilket jag inte förstått om iPhoto gör (?).

Sant, iPhoto tar bara in bilderna, inga filmklipp tyvärr. Bildinsamling är ett bra alternativ som många antagligen inte vet om att dom har på sin mac.

Earths råd är bra, men man ska inte avskräcka folk från att använda iPhoto eftersom det inte finns något att vara orolig för.

Jag har importerat över 6000 bilder till iPhoto på ett och ett halvt år och enda gången det var problem var pga av diskutrymmet *i kombination med* att jag hade kryssat in rutan att radera vid import. Jag har inte hört talas om någon annan som tappat bort bilder med iPhoto utan denna kombination. (Och man kan ha dåligt med diskutrymme även om det inte ser ut så, häromdagen stod det i Finder att jag hade 2,1 gig ledigt, men kort därefter fick jag ett systemmeddelande om att det nästan var helt slut på diskutrymme. Det visade sig att jag bara hade 50 meg ledigt! *Det* är en bugg, men inte i iPhoto.)

Det går att förlora bilder i iPhoto vid speciella omständigheter, men det är inget man behöver vara orolig för. Att gå ut och säga att det finns en allvarlig bugg i programmet som raderar bilder är lite som att säga att man blir rånad så fort man besöker Stockholm - det är att överdriva det hela. En sån enkel åtgärd som att inte låta iPhoto radera bilderna vid import gör ju att man eliminerar risken.

Ursprungligen av Adrian B:

Earths råd är bra, men man ska inte avskräcka folk från att använda iPhoto eftersom det inte finns något att vara orolig för.

På den punkten tänker vi annorlunda. Om ett program är så slarvigt testat att det inte ens kollar om den laddat ner bilder innan det raderar dem, vad finns det då mer för fel i det? Kanske fler fel av samma grova kaliber?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-04 21:23

Jag har aldrig älskat de där iProgrammen just för att de är lite för simpla och automatiserade att man inte vet vad som händer eller vart allt tar vägen, även om det är bekvämt och enkelt att komma igång i dem. Nu är jag ganska ny på iPhoto, men jag tycker det är är grymt vad gäller att titta på bilderna och hantera biblioteket. Bildinsamling har dock precis de där små funktionerna som behövs för att importera.

Nu är vi kanske långt OT men ett tips på bättre applikation för att ta bort "röda ögon" eftersökes...

1
Bevaka tråden