Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dåligt batteri i 12 PRO Max ?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-11-15 17:08

Jag får känslan att batteriet sjunker fortare än i min gamla 11Pro Max ......
Ser man i status så sjunker den även på natten då jag inget gör med den?
Kan det vara för att den uppdaterar i bakgrunden då den är helt ny?
Håller på och kollar nu och den har ju sjunkit 5% på nästan 3 tim och då inget större användande.......

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-11-15 20:19

Min gick från 100% till 65% på tio timmar sedan den togs av laddaren, ca fyra timmars flitig användning (skärm på).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-11-15 20:22

Jag kommer ladda den nu innan jag lägger mig och få se imorgon bitti.....
Min 11Pro Max hade 100% även på morgonen.... sjönk inget över natten....
Denna ser ju ut som en nedförsbacke i batteristatus efter en natt?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-11-15 20:54

Antagligen mycket som händer i bakgrunden med en ny telefon. Ge den en vecka eller så.
Dessutom är batterimätning endast en uppskattning. Telefonen behöver tid att lära sig vad som är 0 och 100%.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-11-16 14:11

Inte lika brant vinkel inatt..... så det blir säkert bättre

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-11-21 08:53

En vecka senare och fortfarande så tappar batteriet över natten.
Lite mindre efter sista uppdateringen men sedan samma igen.....
Ca 10 % försvinner under natten......
Få se om det ändras efter ytterligare en vecka

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-11-21 09:39
Ursprungligen av MorganB:

En vecka senare och fortfarande så tappar batteriet över natten.
Lite mindre efter sista uppdateringen men sedan samma igen.....
Ca 10 % försvinner under natten......
Få se om det ändras efter ytterligare en vecka

Klicka på de enskilda staplarna som finns under natten. Dp ser du vilka appar som varit igång. Min biderapp vaknar till under natten och håller på med "bakgrundsaktiviteter". Telefonen är snart två veckor. Vet inte om den alltid gör det eller bara nu i början.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-11-21 09:42
Ursprungligen av xms67:

Klicka på de enskilda staplarna som finns under natten. Dp ser du vilka appar som varit igång. Min biderapp vaknar till under natten och håller på med "bakgrundsaktiviteter". Telefonen är snart två veckor. Vet inte om den alltid gör det eller bara nu i början.

Kollade nu och mellan kl 2-3 så är det Siri 100 % ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-11-21 12:34
Ursprungligen av MorganB:

Kollade nu och mellan kl 2-3 så är det Siri 100 % ?

Du kanske snackar i sömnen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-11-21 13:11

Snarkar så att Siri startar ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-11-21 15:15
Ursprungligen av MorganB:

Kollade nu och mellan kl 2-3 så är det Siri 100 % ?

Undrar om du känner någon som heter Siri och drömmer och pratar i sömnen om henne..? Hej, Siri kom nu..?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-11-21 15:47
Ursprungligen av xms67:

Undrar om du känner någon som heter Siri och drömmer och pratar i sömnen om henne..? Hej, Siri kom nu..?

Börjar bli orolig nu ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-11-22 21:48

.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-11-27 08:10

Gått 2 veckor nu och batteriet tappar laddning under natten.
Min 11 PRO Max visade fortfarande 100% på morgonen.
Men nya 12 PRO Max tappar alltid 10% och vet inte vad som gör detta.
Efter senaste uppdateringen så gick det bättre för att dagen efter vara precis likadant.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-11-27 10:02

@MorganB

Jag undrar lite, vad är det du vill komma fram till här? Jag tycker det är fullt naturligt att telefonens batteri minskar i laddning när man inte har den på en laddare. Enligt din bild så ser det ut som att telefonen har legat utan laddar från ca kl 20.00 och börjat minska i batteri från kl 23.00. Därefter har den sedan stadigt gått ner i batteri under följande nio timmar (kl 23 till ca kl 8), från 100% till ca 80-85%. Tappar den 15% på 9 timmar så innebär det alltså att den tappar 100% av batterikapaciteten på 60 timmar. Det är samma takt som min egen PM minskar i batterikapacitet, i samma takt har min gått ner idag tills jag skriver detta.

Oavsett allt detta, upplever du själv något praktiskt problem med detta? Själv lägger jag min telefon på Qi-laddaren när jag går och lägger mig och tar den därifrån när jag vaknar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-11-27 10:32
Ursprungligen av zinned:

@MorganB

Jag undrar lite, vad är det du vill komma fram till här? Jag tycker det är fullt naturligt att telefonens batteri minskar i laddning när man inte har den på en laddare. Enligt din bild så ser det ut som att telefonen har legat utan laddar från ca kl 20.00 och börjat minska i batteri från kl 23.00. Därefter har den sedan stadigt gått ner i batteri under följande nio timmar (kl 23 till ca kl 8), från 100% till ca 80-85%. Tappar den 15% på 9 timmar så innebär det alltså att den tappar 100% av batterikapaciteten på 60 timmar. Det är samma takt som min egen PM minskar i batterikapacitet, i samma takt har min gått ner idag tills jag skriver detta.

Oavsett allt detta, upplever du själv något praktiskt problem med detta? Själv lägger jag min telefon på Qi-laddaren när jag går och lägger mig och tar den därifrån när jag vaknar.

Känner att det är stor skillnad jämfört med min 11:a ...... den kunde ligga 7 tim och inte minska något. Denna minskar 10 % utan någon aktivitet ........ men det kanske är normalt?
Jämför bara med förra mobilen så jag får väl vänja mig med denna.
Och jag verkar ju själv med detta så jag kör på.... ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-11-27 10:52
Ursprungligen av MorganB:

[...] den kunde ligga 7 tim och inte minska något.

Låter otroligt tycker jag, att en produkt som kräver ström från ett batteri för att kunna drivas, att denna då skulle kunna vara i drift utan att dra batteri. Orimligt.

Ursprungligen av MorganB:

Och jag verkar ju själv med detta så jag kör på.... ?

Jag beskrev ju alldeles nu precis att min telefon har exakt samma minskning. Inga konstigheter i min bok.

Ursprungligen av zinned:

Låter otroligt tycker jag, att en produkt som kräver ström från ett batteri för att kunna drivas, att denna då skulle kunna vara i drift utan att dra batteri. Orimligt.

Jag beskrev ju alldeles nu precis att min telefon har exakt samma minskning. Inga konstigheter i min bok.

Jag håller med. 7 timmar i standby utan att batteriet påverkar känns orimligt. Även om skärmen är släckt så är radion igång och det kommer att påverka.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-11-27 12:57

Ja jag hade väl en ovanlig mobil innan......
Men visade den 100% när jag lade mig så visade den 100% när jag vaknade 7 tim senare....
Min iPad ligger helt rakt under natten. Som ni ser på bilden så är den inte laddad till 100% men minskar ju inget under natten, visar ju samma nivå hela tiden ifrån kl 23-07
Precis som min gamla 11:a ........ men som sagt..... jag får väl leva med detta.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-11-29 13:07

%-mätare för moderna batterier bygger mindre på exakta mätningar och mer på beräkningar. Tänk dig ”död räkning” men för Ah. ”Om radion är igång och skärmen är släckt så minskar % med X”.

Vi vet ju att iOS gör underhåll av systemet, bildigenkänning, backup, bearbetar geodata, sammanställer hälsostatistik och en massa annan nät telefonen är under laddning på natten.
Och de första veckorna bör det ske ovanligt mycket sådant arbete som garanterat påverkat batteritiden.

Dessutom är den beräknade % som är kvar helt upp till systemet att runda upp/ner eller rent utav ändras av systemet.

Att jämföra med en iPad är inte rättvist, den har sällan lika många appar, inte samma teknik men främst har den ett gigantiskt batteri i jämförelse.

Såvida du inte har faktiska problem med batteritiden så låt det vara.
Och kom ihåg, ladda ofta, så mycket du har möjlighet till, för att hålla batteriet i god form.

Ursprungligen av MorganB:

Ja jag hade väl en ovanlig mobil innan......
Men visade den 100% när jag lade mig så visade den 100% när jag vaknade 7 tim senare....
Min iPad ligger helt rakt under natten. Som ni ser på bilden så är den inte laddad till 100% men minskar ju inget under natten, visar ju samma nivå hela tiden ifrån kl 23-07
Precis som min gamla 11:a ........ men som sagt..... jag får väl leva med detta.

Har din iPad mobilt nätverk eller är har den enbart Wi-Fi?

En iPad har dessutom större batteri så samma förbrukning ger olika procentsiffror.

Men jag blev nyfiken så jag ska försöka komma ihåg att ladda telefonen i kväll och se vad som händer över natten.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2020-11-30 10:30

Jag har också gått från 11 Pro Max till 12 Pro Max, även jag upplever att batteriet dräneras under natten, betydlig skillnad jämfört med 11 Pro Max. Googlar man lite snabbt på fenomenet så ser man ju att vi är långt ifrån ensamma om detta.
Vi får hoppas att det är en bugg och något Apple löser med framtida uppdatering.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-11-30 11:28
Ursprungligen av Hoya:

Jag har också gått från 11 Pro Max till 12 Pro Max, även jag upplever att batteriet dräneras under natten, betydlig skillnad jämfört med 11 Pro Max. Googlar man lite snabbt på fenomenet så ser man ju att vi är långt ifrån ensamma om detta.
Vi får hoppas att det är en bugg och något Apple löser med framtida uppdatering.

Googlade lite och hittade fler med samma problem...... Med min 11:a så efter en dag med mycket samtal och mail så kunde den ligga på 40-50% vid kl 16 men nu så är jag nere i 30% och inte i närheten av samtal eller mail. Så nog slukar den mer batteri än min 11:a
Är några till som känner samma sak

https://discussions.apple.com/thread/25195691...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-11-30 11:48
Ursprungligen av MorganB:

Googlade lite och hittade fler med samma problem...... Med min 11:a så efter en dag med mycket samtal och mail så kunde den ligga på 40-50% vid kl 16 men nu så är jag nere i 30% och inte i närheten av samtal eller mail. Så nog slukar den mer batteri än min 11:a
Är några till som känner samma sak

https://discussions.apple.com/thread/25195691...

Batteriet i 12 PM är ju 300 mAh mindre än i 11 PM, dock ska det enligt uppgift inte påverka användandet.

Personligen brukar jag nog ligga kring en 60-70 kvar på batteriet efter en vanlig veckordag, kanske kring 40-50 efter en helgdag.

Sedan ska man också ta till sig vad reboot81 skriver :

Ursprungligen av reboot81:

Vi vet ju att iOS gör underhåll av systemet, bildigenkänning, backup, bearbetar geodata, sammanställer hälsostatistik och en massa annan nät telefonen är under laddning på natten.
Och de första veckorna bör det ske ovanligt mycket sådant arbete som garanterat påverkat batteritiden.

[...]

Och kom ihåg, ladda ofta, så mycket du har möjlighet till, för att hålla batteriet i god form.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-11-30 21:08
Ursprungligen av Hoya:

Jag har också gått från 11 Pro Max till 12 Pro Max, även jag upplever att batteriet dräneras under natten...

När du laddar kroppens batteri
då ska sladden vara i.
Så är tanken enligt Tim
hävdar jag med rim.

Jag blev nyfiken och provade. Min 12 pro Max drog 3% på sex timmar

Men sådana siffror är väldigt individberoende och svåra att använda för att dra några slutsatser. Jag tror inte att batteriet är dåligt för de vars tefefoner drar mer över natten. Det är snarare någon app som drar ström av någon anledning.

Det verkar vara ett utbrett problem: https://9to5mac.com/2020/12/02/iphone-12-batt...

Det här får Apple lösa snarast. Inte godkänt om det stämmer och är så utbrett.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-12-03 11:10
Ursprungligen av theplague:

Det verkar vara ett utbrett problem: https://9to5mac.com/2020/12/02/iphone-12-batt...

Det här får Apple lösa snarast. Inte godkänt om det stämmer och är så utbrett.

Skönt att se att man inte var ensam om detta ?
Hoppas på nästa uppdatering.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-12-16 07:58

Ordningen återställd efter sista uppdateringen ?

1
Bevaka tråden