Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Recension: Vi testar MX Master 3 för Mac

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Undertecknad är en renodlad Apple-torsk och är för det mesta trogen mot Apple och kör därför Magic Mouse, men frågan är om gräset är grönare på andra sidan?

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2020-07-09 10:03

Jag har försökt hitta vad som skiljer den "vanliga" MX Master 3 och den för Mac (förutom färgen). Det enda jag kommit fram till är att det inte följer med en dongel till "for Mac"-versionen. Någon som vet om något annat som skiljer?

Edit: (Och att sladden är usb-c till usb-c, inte till usb-a)

Ursprungligen av Redaktionen:

Undertecknad är en renodlad Apple-torsk och är för det mesta trogen mot Apple och kör därför Magic Mouse, men frågan är om gräset är grönare på andra sidan?

Läs hela artikeln här

Har första modellen av MX Master. Fantastisk på alla sätt utom två:

  1. Batteriet tar slut oftare än man tror (dagarna går fort, oavsett om de utlovas till 14 eller 70). Å andra sidan är det ett lågt pris att betala för "always on-känslan" till skillnad från vanliga BT-möss som halvsegt kopplar ner och upp med blaffiga notiser på skärmen.

  2. Den tappar kontakten ibland vilket gör att man tvingas växla mellan de tre anslutningarna med hjälp av knappen på undersidan för att koppla upp igen. Har blivit bättre med uppdateringar i mjukvaran över tid, dock.

För mig som jobbar med cad är ett klickbart mushjul ett absolut krav - alla Apples möss går fetbort. Den automatiska låsningen/upplåsningen av scrollfunktionen på MX Master är perfekt även på min förstagenerationsmodell. Alla specialfunktioner som sidoscrollhjul, touchyta på sidan osv har jag inget behov av, men är inte heller i vägen när de inte används.

Bara ergonomin och det däringa scrollhjulet gör den värd sitt pris! Allt annat är bonus.

Ursprungligen av garda:

Jag har försökt hitta vad som skiljer den "vanliga" MX Master 3 och den för Mac (förutom färgen). Det enda jag kommit fram till är att det inte följer med en dongel till "for Mac"-versionen. Någon som vet om något annat som skiljer?

Edit: (Och att sladden är usb-c till usb-c, inte till usb-a)

Har du möjlighet att köra gester i macOS med din mus?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-07-09 11:05
Ursprungligen av garda:

Jag har försökt hitta vad som skiljer den "vanliga" MX Master 3 och den för Mac (förutom färgen). Det enda jag kommit fram till är att det inte följer med en dongel till "for Mac"-versionen. Någon som vet om något annat som skiljer?

Edit: (Och att sladden är usb-c till usb-c, inte till usb-a)

Det enda jag förstår utöver sladden är en ny färg?

  • Medlem
  • 2020-07-09 11:07
Ursprungligen av Marcus Attefors:

Har du möjlighet att köra gester i macOS med din mus?

Ska prova när jag kommer hem till min dator

  • Medlem
  • 2020-07-09 11:58
Ursprungligen av Marcus Attefors:

Har du möjlighet att köra gester i macOS med din mus?

Gester fungerar alldeles utmärkt med tidigare versioner av MX Master. Jag har den första versionen (tror jag, gammal som gatan är den iaf och det är ingen 2s) och där har gester fungerat i många år.

Jag tror precis som det redan nämnts ovan att "Mac" används för att kunna ta ut ett högre pris för samma produkt. Precis som det har varit med hårddiskar sedan urminnes tider. En hårddisk som är formaterad i HFS+ eller APFS har alltid varit ett par hundringar dyrare. Branschen verkar tro att Apple-användare inte har någon som helst koll och därför lätt går att lura.

Jag köpte själv en MX Master 3 efter testet som Esse gjorde tidigare. Vill minnas att Esse sa att det var en riktig bjässe och att man måste ha stora händer för att hantera den. Själv tyckte jag att den gav för dåligt stöd till handen och skickade därför tillbaka den. Jag får fortsätta slita på min gamla trotjänare ett tag till.

Sugen man blev. Synd att den är så billig så man inte vet hur många man ska köpa…? ?

Finns det någon billigare version utan massa "fluff"? Jag vill ha två knappar och ett bra scrollhjul, that's it.

Förresten, går det scrolla i sidled? Annars går den också bort.

Ursprungligen av carlsson:

Sugen man blev. Synd att den är så billig så man inte vet hur många man ska köpa…? ?

Finns det någon billigare version utan massa "fluff"? Jag vill ha två knappar och ett bra scrollhjul, that's it.

Förresten, går det scrolla i sidled? Annars går den också bort.

Sidled är inga problem!

  • Medlem
  • 2020-07-09 12:53

MX Master3 musen har jag haft ett tag men köpte MX Keys i söndags och sen släpper de "for mac" två dagar senare
Där är det ju lite större skillnad. Saknar höger option knapp och den går inte programera om (enkelt). Men det kommer väl dröja innan det finns med svenska tangenter, så jag behåller nog, Fick bra pris också...

Ursprungligen av garda:

MX Master3 musen har jag haft ett tag men köpte MX Keys i söndags och sen släpper de "for mac" två dagar senare
Där är det ju lite större skillnad. Saknar höger option knapp och den går inte programera om (enkelt). Men det kommer väl dröja innan det finns med svenska tangenter, så jag behåller nog, Fick bra pris också...

Recensionen för MX Keys är ute nu

https://www.99mac.se/artikel/13529-recension-...

  • Medlem
  • 2020-07-09 15:03
Ursprungligen av Marcus Attefors:

Recensionen för MX Keys är ute nu
https://www.99mac.se/artikel/13529-recension-...

Nice, då kanske jag ska byta då...

Ursprungligen av garda:

(Och att sladden är usb-c till usb-c, inte till usb-a)

Lightning borde det ju vara.

1
Bevaka tråden