Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte spela .FLAC i OS Lion

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har en Macbook Air 2011 (mid), med nytt grundinstallerat Mac os X 10.7.5 Lion.

Jag kan inte spela .FLAC (vilket jag kan göra direkt i Quick Look på min Macbook Pro - Catalina).

Senast redigerat 2020-01-21 23:00
  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-01-21 23:02

Du måste ha minst High Sierra för att spela Flac i Quick look.

Ursprungligen av Avatar86:

Hej!

Har en Macbook Air 2011 (mid), med nytt grundinstallerat Mac os X 10.7.5 Lion.

Jag kan inte spela .FLAC (vilket jag kan göra direkt i Quick Look på min Macbook Pro - Catalina).

Här finns lite om det: https://forums.macrumors.com/threads/quick-lo...

https://code.google.com/archive/p/flukeformac...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-01-21 23:42
Ursprungligen av Avatar86:

Hej!

Har en Macbook Air 2011 (mid), med nytt grundinstallerat Mac os X 10.7.5 Lion.

Jag kan inte spela .FLAC (vilket jag kan göra direkt i Quick Look på min Macbook Pro - Catalina).

Det skiljer 8 år mellan dessa versioner. Kan det vara rimligt att anta att det har utvecklats mer funktionalitet under dom åren, så att en jämförelse mellan dom två haltar lite... ?

Ursprungligen av Avatar86:

...med nytt grundinstallerat Mac os X 10.7.5 Lion...

Har du någon speciell anledning till att köra så gammalt operativsystem? Den datormodellen klarar ända upp till High Sierra 10.13.

Tack så mycket för denna hjälp! Det funka!

MEN, Jag har hållit på i några dagar nu för att få det att bli helt bra.

1. Installerade Perian, så att Quick Look fattar att Flac är en musikfil (men kan inte spela).

2. Installerade Fluke, som gav mac'en kodek för att avkoda Flac musikfiler.

3. Nu när jag markerar en .Flac fil (44.1 kHz 16 bit) och trycker mellanslag så kommer en QL ruta upp och låten spelas. Jag kan också bara trycka direkt på filen och play. (Allt gott so far).

4. Sedan spelade jag en 44.1 kHz 24 bit Flac fil höll hörlurarna på att Sprängas!!!
Det blev Svinhög volym!!

5. Jag försökte spela en 96 khz / 24 bit och det var lite högre men då gick musiken i Slow motion och distade.

Någon som vet varför, eller om jag kan fixa detta på något enkelt vis?

Ursprungligen av Avatar86:

Någon som vet varför, eller om jag kan fixa detta på något enkelt vis?

Ja. Installera High Sierra istället för Lion precis som @Gäddnos nämnde ?

Ursprungligen av Avatar86:

Tack så mycket för denna hjälp! Det funka!

MEN, Jag har hållit på i några dagar nu för att få det att bli helt bra.

1. Installerade Perian, så att Quick Look fattar att Flac är en musikfil (men kan inte spela).

2. Installerade Fluke, som gav mac'en kodek för att avkoda Flac musikfiler.

3. Nu när jag markerar en .Flac fil (44.1 kHz 16 bit) och trycker mellanslag så kommer en QL ruta upp och låten spelas. Jag kan också bara trycka direkt på filen och play. (Allt gott so far).

4. Sedan spelade jag en 44.1 kHz 24 bit Flac fil höll hörlurarna på att Sprängas!!!
Det blev Svinhög volym!!

5. Jag försökte spela en 96 khz / 24 bit och det var lite högre men då gick musiken i Slow motion och distade.

Någon som vet varför, eller om jag kan fixa detta på något enkelt vis?

Även Lion har väl Ljud/MIDI-inställningar i Verktygsprogram och där kan du laborera med hur ljudet ska presenteras. Se dump (High Sierra).

Ursprungligen av Avatar86:

...om jag kan fixa detta på något enkelt vis?

Uppgradera operativsystemet.

Om du inte har något speciellt motiv till att köra Lion, så ser jag ingen anledning att ge några andra tips.

Hej allihop! Å tack för svar

1. Jag försökte installera (eller lyckades) high sierra, men min dator var för gammal (MacBook Air 2011 Mid, max OS Sierra).

Ville testa andra OS (El capitain, Sierra mm.) dessa finns inte på Appstore längre. Så man var tvungen att ladda ner dem från support.apple.se som pkt. Jag försökte på massa sätt att göra bootable USB, men det gick varken med Terminal eller (programmet som jag inte kommer ihåg namnet på). Gick inte.

Så nu kör jag native Lion och det funkar... typ.

2. Ja MIDI använder jag ofta för att ställa in å ha koll så jag har rätt settings för respektive låt.
Men oavsett vad den står på så dönar hesa fredrik i öronen när jag kör 44.1 / 24. Konstigt.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-01-25 14:47
Ursprungligen av Avatar86:

1. Jag försökte installera (eller lyckades) high sierra, men min dator var för gammal (MacBook Air 2011 Mid, max OS Sierra).

Den ska klara att köra High Sierra. På det igen.

https://everymac.com/systems/apple/macbook-ai...

"Finally, this model is capable of running macOS High Sierra (10.13), and it supports HEVC (High-Efficiency Video Coding), but it does not support hardware accelerated HEVC."

Tack igen för svar och för välvillig hjälp uppskattas.

Jo, det går, men det dom händer är att batterit inte känns av, musplattan hår inte att ställa in, Midi ljud finns inte, ljud spelas ibland osv osv.

Läste på och folk hade haft problem med detta. Och apple support verkar inte lägga detta som prio, att fixa så 9 år gamla datorer ska kunna köra High sierra.

Men åter till problemet...

Går det att fixa på något sätt?
Att en MaxOS Lion dator kan spela Flac 44.1 kHz /24 bit eller 96 kHz / 24 bit i Quick Look?

Någon som lyckats med detta?

Nåväl, jag förstår att det är lite dödfött försök.

Men tack för all hjälp

Btw, jag kopplade in en Extern DAC (meridian Explorer 2) och när denna spelade 24 bit filerna bler inte utljudet ashögt, men extremt distat.

Min tanke är att Fluke inte lärts koda av 24 bit och försöker läsa den som 16 och nått händer som skickar Peak-form data till DACen, så det distar.

Men jag får nog kolla på en ny dator istället ^_^ så löses allt snabbare.

1
Bevaka tråden