Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple slutar tillverka Airport enheter???

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ingen överraskning direkt om det blir så.

Ursprungligen av keptang:

Ingen överraskning direkt om det blir så.

Kanske inte, men nu gäller det att man håller i sina gamla express man har för musik och utspridda lite här och var

Väntat...diggar dom själv så klart (har en Extreme just nu) men har undrat hur många dom egentligen kränger - folk får ju en router i sitt modem nuförtiden och få kan/vill jiddra med en extra och "brygga" den från nätleverantören etc. Jag tror Apple började kränga dessa manicker för att dom ville få ut folk på WiFi (modemen hade ju inte WiFi förr)...nu har resten av världen hunnit ikapp och deras grej behövs inte mera. Och det där med Capsule...det är ju en alldeles för dyr backup-lösning...och det är ju Molnet som gäller (iCloudDisk etc) och det räcker för dom flesta (egentligen alla som inte håller på med video :-).
Nå - det blir lite fulare och tristare utan deras routers, men det är ingen stor grej. Jag fattar att dom steker detta segment i sin katalog.

  • Medlem
  • Borås
  • 2016-11-21 17:05

Om man vill ha en ny router idag med möjlighet till "Time Capsule" och gärna AirPlay. En som man kan rekommendera till sina vänner. Var har ni för tips då?

Ursprungligen av Ola:

Om man vill ha en ny router idag med möjlighet till "Time Capsule" och gärna AirPlay. En som man kan rekommendera till sina vänner. Var har ni för tips då?

Bästa möjliga router enligt prisjakt med ett gäng USB-portar och kör Open WRT borde göra susen.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2016-11-21 17:56

Finns det någon annan router på marknaden som kan streama musik som Airport Express?

Ursprungligen av onnyt:

Finns det någon annan router på marknaden som kan streama musik som Airport Express?

Se mitt tidigare svar.

Tragiskt.

Enda officiella stödet för Time Machine får man via Time Capsule eller en utdelad folder på en annan Mac.

3e-parts lösningar fungerar ju oftast fint men då aldrig garanterade att fungera.

Tänker Apple slopa Time Machine, eller ta det helt till molnet månne för att tjäna pengar på all data vi skall lagra?

Ursprungligen av Borttaget:

Tragiskt.

Enda officiella stödet för Time Machine får man via Time Capsule eller en utdelad folder på en annan Mac.

3e-parts lösningar fungerar ju oftast fint men då aldrig garanterade att fungera.

Tänker Apple slopa Time Machine, eller ta det helt till molnet månne för att tjäna pengar på all data vi skall lagra?

Håller med dig. Jag är mer orolig för Time Machine än AirPlay.
Nu har inte Apple gått ut med detta officiellt (vad jag vet), men de kunde gjort det snyggt och släppt TM och AP fritt till tillverkare av hårdvara.

Senast redigerat 2018-07-23 15:20

Tim Cook kör företaget i botten!

Ursprungligen av barbapappa_86:

Håller med dig. Jag är mer orolig för Time Machine än AirPlay.
Nu har inte Apple gått ut med detta officiellt (vad jag vet), men de kunde gjort det snyggt och släppt ™ och AP fritt till tillverkare av hårdvara.

Jag förstod aldrig varför de inte släppte på kraven till Time Machine när de gjorde CIFS/SMB standard nätverksprotokoll i Mavericks. Bara Time Machine idag som går över AFP hos mig.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-11-21 19:32

Med kommande nya filsystem och utökat stöd för SMB3 så kommer de säkert öppna upp backupsystemet mot andra tillverkare.

Jag gillar Apples routrar. Strular väldigt sällan. Hade Mac mini väldigt kär till 2012. Mac mini finns ju kvar men är ju handikappad nu. Allt jag håller kärt med Apple ryker. Inte så glad måste jag säga :/

Gammal bild som jag postat på 99 någon annanstans. Men säger R.I.P. då :/

Ursprungligen av SweSG:

Allt jag håller kärt med Apple ryker. Inte så glad måste jag säga :/
Men säger R.I.P. då :/

AirPort
Skärmar
Var det inte något mer?
MacPro nästa?
Vi behöver nog en hel R.I.P tråd snart..

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2016-11-21 21:26
Ursprungligen av Gordon67:

Tim Cook kör företaget i botten!

Verkar ju inte värre än som så, med dagens prissättning och slopande av produkter, så, ja, blir inte mycket kvar snart.

Ursprungligen av mattiL:

Med kommande nya filsystem och utökat stöd för SMB3 så kommer de säkert öppna upp backupsystemet mot andra tillverkare.

Jag är mer pessimistisk här och tror inte de släpper det någonsin.

Precis som backup till iPhone kan de ha backup till MacOS i sitt eget lilla moln.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-11-21 21:39
Ursprungligen av Borttaget:

Jag är mer pessimistisk här och tror inte de släpper det någonsin.

Precis som backup till iPhone kan de ha backup till MacOS i sitt eget lilla moln.

Ännu ett steg bort från många användare då..
Kanske de satsar på kompression av användardata till iCloud för att minska datamängden, och sedan skippar att göra backup av systemet.
En ominstallation av OS via recovery följt av en userdata-restore, tja, kanske det skulle funka för många.
Iallafall för dem med breda band.

Själv vill jag då ha lokala backupper som kan återställas relativt snabbt.

Senast redigerat 2018-07-23 15:20
Ursprungligen av Ola:

Om man vill ha en ny router idag med möjlighet till "Time Capsule" och gärna AirPlay. En som man kan rekommendera till sina vänner. Var har ni för tips då?

Synologi och andra NAS har ofta inbyggt stöd för Time mashine. Man får ingen router men ibland kan det vara bra med separata produkter.

Ursprungligen av onnyt:

Finns det någon annan router på marknaden som kan streama musik som Airport Express?

För streaming av musik finns ju även chromecast audio, om man vill gå över till den "mörka sidan"

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2016-11-21 22:54

Bara jag som ogillar Apples nätverksprodukter? Brukar funka bra i nåt år för mig men sen blir de snabbt sämre, med fler och fler problem och tätare och tätare mellan omstarterna. Har helt gått över till Ubiquiti Unifi hemma och kunde inte vara mer nöjd. Kör Time Machine till ett NAS och Airplay via Apple TV. Kommer inte att sakna Airport-produkterna alls.

Ursprungligen av onnyt:

Finns det någon annan router på marknaden som kan streama musik som Airport Express?

Jag provade en sån här. Visserligen med större fördröjning än en APE, men i teorin annars ett bra sätt att få ljud från iTunes, iPhone osv (Airplay) till exvis en analog stereo till en billig peng.

Tyvärr funkade den inte så bra i mitt nätverk (tappade ständigt uppkoppling) trots firmware-uppdateringar och kanalbyte, så fick skaffa en APE istället. Annars en bra kombination av funktion och pris för det den är tänkt att fixa.

Som sagt, YMMV.

Kan tillägga att det blev bättre men inte perfekt med en Airport Express (ständig rea på Elgiganten, tydligen). Sker fortfarande en del drop-outs i ljudet från iTunes i min MBP, men i princip perfekt (peppar peppar) strömning från min iPhone SE. Jag får väl så småningom koppla till en separat trådlös router med stöd för 5 GHz till min Telia-burk som inte stöder detta. Någon granne har ett j-a comhem-modem som antagligen stör hur jag än ställer in kanaler.

Senast redigerat 2016-11-22 11:01
Ursprungligen av jonasn:

Bara jag som ogillar Apples nätverksprodukter? Brukar funka bra i nåt år för mig men sen blir de snabbt sämre, med fler och fler problem och tätare och tätare mellan omstarterna. Har helt gått över till Ubiquiti Unifi hemma och kunde inte vara mer nöjd. Kör Time Machine till ett NAS och Airplay via Apple TV. Kommer inte att sakna Airport-produkterna alls.

Nä, du är inte ensam. Det är inte bra grejer, utdaterat dessutom mest hela tiden, alltid varit begränsade hur man kan konfigurera (behöva en app, bara det..).
Men nu ett minne blott så man slipper bli störd av icke fungerande Airport-saker hos bekanta.

Kör med både Airport Extreme och en Airport Express för att förlänga nätverket, det har funkat kanon för mig och aldrig varit något strul. Har enbart Apple produkter.
Vad jag faktiskt gillat är enkelheten även om man vid vissa tillfällen känt sig lite låst, det har bara varit att koppla in och så funkar det.
Men vad skulle man ersätta med för produkter? Har inga bra erfarenheter av ex D-link.

Hoppas att Google Wifi faller väl ut. https://madeby.google.com/wifi/

Ursprungligen av jperss10:

Kör med både Airport Extreme och en Airport Express för att förlänga nätverket, det har funkat kanon för mig och aldrig varit något strul. Har enbart Apple produkter.
Vad jag faktiskt gillat är enkelheten även om man vid vissa tillfällen känt sig lite låst, det har bara varit att koppla in och så funkar det.
Men vad skulle man ersätta med för produkter? Har inga bra erfarenheter av ex D-link.

Tycker man ska ställa sig frågan om man behöver en router med stöd för AirPlay. Många har idag ATV vilket funkar fint i många fall. Har man en AE kopplad till diverse ljudsystem så blir det såklart kanske lite jobbigt, men det är bara att googla på eventuella ersättare.

Mina har alltid funkat perfekt, både expresser och extremer och... tja, dom man har slutar väl inte funka så där huxflux, och jag har några reserver dessutom.

Edit: Kom också på att jag har några gamla TV kvar också som också kan funka för Air Play vid behov.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2016-11-22 11:30
Ursprungligen av jperss10:

Men vad skulle man ersätta med för produkter? Har inga bra erfarenheter av ex D-link.

Undvik Netgear, de är det sämsta av det sämsta. D-link är väl kanske snäppet bättre, jag vet inte. Köpte en billig 24p Zyxelswitch en gång som funkade bra, men köper nog hellre en begagnad proffsswitch än en ny billig switch.

Men inga trådlösa produkter jag testat har levererat prestanda per krona som Unifi. Jag tycker de är klockrena för hemmabruk och små till mellanstora företag. Och med prestanda menar jag prestanda, funktionalitet och driftsäkerhet.

Jag har förutom Ubiquiti även kört Appleprodukter (hemma och på företag), Netgear (hemmaprodukter och även deras managed Prosafe), Aerohive, Watchguard, Aruba och nåt till märke, har hunnit glömma. Men generellt vill man ju inte lägga så mycket pengar på en accesspunkt hemma. Enter Unifi.

  • Medlem
  • 2016-11-22 11:55
Ursprungligen av Sledde:

Synologi och andra NAS har ofta inbyggt stöd för Time mashine. Man får ingen router men ibland kan det vara bra med separata produkter.
För streaming av musik finns ju även chromecast audio, om man vill gå över till den "mörka sidan"

Jag är ChromeCast beroende och har även en Audio. Funkar mycket bra från Spotify

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-11-22 20:45
Ursprungligen av jperss10:

Men vad skulle man ersätta med för produkter? Har inga bra erfarenheter av ex D-link.

Asus är bra.

Ursprungligen av jonasn:

Undvik Netgear, de är det sämsta av det sämsta. D-link är väl kanske snäppet bättre, jag vet inte. Köpte en billig 24p Zyxelswitch en gång som funkade bra, men köper nog hellre en begagnad proffsswitch än en ny billig switch.

Men inga trådlösa produkter jag testat har levererat prestanda per krona som Unifi. Jag tycker de är klockrena för hemmabruk och små till mellanstora företag. Och med prestanda menar jag prestanda, funktionalitet och driftsäkerhet.

Jag har förutom Ubiquiti även kört Appleprodukter (hemma och på företag), Netgear (hemmaprodukter och även deras managed Prosafe), Aerohive, Watchguard, Aruba och nåt till märke, har hunnit glömma. Men generellt vill man ju inte lägga så mycket pengar på en accesspunkt hemma. Enter Unifi.

Skulle snarare säga att D-link är det sämsta. Undviker man netgears billigaste produkter är de inte så dåliga.
Aldrig testat Ubiquiti, men hört mycket gott om dem.

1
Bevaka tråden