Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Träna med Apple Watch

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte vi kunde samla lite tips och tricks kring träning med Apple Watch här (om jag nu inte missat en sån tråd någonstans).

Själv är jag en ambitionslös löpare/ambitiös ryttare som verkligen sett fram emot kombinationen av träningsklocka/kaloriräknare/livsklocka.

Som träningsklocka är jag än så länge mest frustrerad. Jag hade en Suunto Ambit 2R med pulsband som jag var sjukt nöjd med. Det var otroligt enkelt och intressant att grotta ner sig i all data som kom ut. Hittills har jag testat RunKeeper och Endomondos appar, förutom Apples egen, och är missnöjd med priset, fumligheten samt data. Det borde vara enkelt att få fram samma typ av data som Suunto lämnade, allt finns egentligen.

Den får dock godkänt av mig som träningsklocka, men knappt, och jag tror att det mesta går att fixa med mjukvara.

Det känns som om Apple medveten bantat sin egen träningsapp så att tredjepart ska kunna sälja, men det har jag givetvis inga belägg för.

Jag skulle också vilja att Apple ger möjlighet att koda om de fysiska knapparna eftersom det blir väldigt fumligt. Idag lyckades jag inte få igång Endomondo via klockan och den tryckkänsliga skärmen, varför vet jag inte, och det är alltid ett fepplande att stänga av tidtagningen via appen, då klockan slocknat, ibland gått tillbaka till default screen, och jag sedan ska trycka på skärmen för att stoppa tiden. Än så länge har det inte regnat, och jag använder heller inga handskar, ändå blir det problem.

Kaloriräkningen vet jag inte om det egentligen är korrekt, men i övrigt är det en bra funktion. Som livsklocka är den trevlig, men där har jag inga erfarenheter av andra enheter.

Off-topic, men ett par andra alternativ till Apple Watch om man vill ha en klocka primärt för träning:
https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/wearables/på%...
https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/sports-recrea...

225:an har pulsmätning på handleden. Vivoactive kräver dock pulsband om man vill ha den funktionen. Synkas med Garmin-appen som är riktigt bra. Inbyggd GPS (man slipper ha med sig telefonen på löppasset). Och bra batteritid.

Ja, det finns många bra träningsklockor, men tanken med Apple Watch är ju att den ska klara det - också. Kravspecen ser mao annorlunda ut.

Precis, så är det ju. Behöver själv en ny träningsklocka och hade Apple Watch haft GPS och varit vattentät så ...

Hittar ett antal företag som utlovar "skal" (kallas det för det till Apple Watch?) som ska vara vattentäta. Jag har inget emot att med telefonen på löprundan, så för mig funkar det.

Har börjat utforska Endomondos träningsapp, eftersom den har "Ridning" som en av alla aktiviteter. Förutom en del trassel med själva igångsättandet av appen, samt att den inte plockade upp pulsmätningen från klockan när jag startade den från telefonen, så är jag mycket nöjd med den.
Jag är dock helt ointresserad av en prenumeration och möjligheten till att få en "coach" för mitt tränande. Hade kunnat tänka mig att betala ett par hundra för en riktigt bra app - en gång, men inte hålla på med någon prenumeration.
Den har all statistik som jag vill ha, även om det är lite buggigt när jag ska komma åt den ibland (iPhone 6/iOS9). Funkade även mycket bra för ridning på ridbana, även om Endomondo då inte mätte min puls eftersom jag startade från telefonen.

Har någon annan erfarenhet av fler träningsappar?

Har någon testat skal för Apple Watch?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2016-02-15 11:54

Vilka appar samarbetar bäst med Apple Watch egentligen? Om man vill ha en app som mäter pulsen samt håller koll på hur långt man springer m.m..
Jag löper inte utomhus, utan utövar idrotter inomhus mer. Spelar badminton i korpen och skulle vilja ha en app som kan mäta under tiden jag spelar.

Ursprungligen av Pontzy:

Vilka appar samarbetar bäst med Apple Watch egentligen? Om man vill ha en app som mäter pulsen samt håller koll på hur långt man springer m.m..
Jag löper inte utomhus, utan utövar idrotter inomhus mer. Spelar badminton i korpen och skulle vilja ha en app som kan mäta under tiden jag spelar.

Om du bara har "grundläggande" krav så borde det räcka med aktivitetsappen som kommer med klockan. Du får stegräknare och pulsmätare på köpet.

jag skulle bygga på med HeartWatch som ger en bra översikt över din puls över dagen. Jag har för mig att den kostar 20 kr och tyckte att den var värt det. Den behöver du aldrig bry dig om. Den använder den information som klockan samlar in och fokuserar på att ge en bra översikt-

  • Medlem
  • Örebro
  • 2016-02-15 18:19
Ursprungligen av BlackSmp:

Om du bara har "grundläggande" krav så borde det räcka med aktivitetsappen som kommer med klockan. Du får stegräknare och pulsmätare på köpet.

jag skulle bygga på med HeartWatch som ger en bra översikt över din puls över dagen. Jag har för mig att den kostar 20 kr och tyckte att den var värt det. Den behöver du aldrig bry dig om. Den använder den information som klockan samlar in och fokuserar på att ge en bra översikt-

Men den aktivitetsappen som kommer med räknar väl bara över hela dagen? eller går det starta specifika träningspass med den? Iså fall har jag inte hittat det.

Tack för tipset. Ska kika på HeartWatch.

Backup på hälso-/träningsdata? Har dom löst det?

Jag har givetvis backup på min telefon via iCloud men brukar köra en ren återställning lite nu och då (t ex vid byte av telefon) och då synkades inte hälsodata. Ganska frustrerande och en dealbreaker för mig.

Sen att pulstagningen och stegräknaren är ett skämt i sig, men det är ju en annan femma.

Ursprungligen av Pontzy:

Men den aktivitetsappen som kommer med räknar väl bara över hela dagen? eller går det starta specifika träningspass med den? Iså fall har jag inte hittat det.

Tack för tipset. Ska kika på HeartWatch.

Jag blandade ihop dem:)

Jag menade träningsappen som kommer med klockan och hälsoappen för att få koll på historiken

  • Medlem
  • 2016-02-19 15:46

Nu kanske jag är helt puckad här men var ser man de sparade träningspassen. I träningsappen i klockan ser jag bara det senaste och i hälsoappen i telefonen ser jag ju bara all aktivitet, inte särskilt träningspasset?

  • Medlem
  • 2016-02-19 16:16

Jag hittade den nu! I aktivitetsappen i telefonen

Ursprungligen av Pontzy:

Men den aktivitetsappen som kommer med räknar väl bara över hela dagen? eller går det starta specifika träningspass med den? Iså fall har jag inte hittat det.

Tack för tipset. Ska kika på HeartWatch.

Det finns en specifik träningsapp i klockan, med möjlighet att välja aktivitet. När den är igång mäter klockan puls och steg kontinuerligt, typ.
Jag har efter diverse utflykter till andra appar återgått till den, då det i första hand är hårdvaran som sätter begränsningarna, inte mjukvaran. Vill man ha en "riktig" träningsklocka är du fortfarande hänvisad till andra märken och ett pulsband. Men jag anser nog att Apple Watch är tillräckligt bra för alla motionärer, om man inte söker specialfunktioner.
Jag har slutligen släppt Suunton helt nu, efter att ha utvärderat båda under ett halvår.

Garmin, no free lunch.

Säkert toppen produkter. Men en liten varning för deras mentalitet. Kolla vad dom vill betalt för framtida uppdateringar.
Köpte en GPS av Garmin för några år sedan och gillade ingenting gällande deras plånboksträvande händer.

Bilda din egen uppfattning, det är inte samma produkt jag erfarit från och det är några år sedan men jag köper nog inget från dom igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-02-26 18:49

http://www.dcrainmaker.com/2016/02/apple-watc...

Citat:

Ahh yes, the long awaited Apple Watch for Fitness In-Depth Review. I’ve now spent almost 10 months with the Apple Watch. Or rather, three different Apple Watches. All of which I’ve bought myself – and all in an attempt to understand how well the unit works across a wide range of fitness activities. And how well it stands up to the day to day poundings of sport.

But I’ll cover more than just sports, but also how it works as a day to day activity tracker. From optical HR to steps, and even sleep.

However, what I won’t cover in-depth is general use of the Apple Watch in a non-sport setting. There’s approximately 259,000,000 pages out there that will do that. Some of them quite well in fact. However, there’s virtually no in-depth resource for sports and fitness. Some folks have tried to talk to things like HR accuracy, but many of their tests are flawed or silly-easy to pass. Walking on a treadmill doesn’t count.

  • Medlem
  • 2016-03-12 17:47
Ursprungligen av danjo:

Jag hittade den nu! I aktivitetsappen i telefonen

Var ändrar jag Aktivitetsmål i aktivitetsappen? Alltså exempelvis målet på antal kalorier?

Tryck länge på aktivitetssnurran. I Aktivitetsappen på klockan.

1
Bevaka tråden