Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Letar kostadseffektivt kamera-kit för enklare produktbilder

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Letar kompakt eller systemkamera för att kunna ta snygga produktfoton. T.ex Samsung NX300 NX300 på Cyberphoto. Den ser lagom ut och ligger nära de 3000 kr jag tänkt att det får kosta.
Jag behöver inte snabbhet eller ljuskänslighet. Inte anti-skak heller. Kommer fota med stativ och med mycket ljus.
Kanske ska man ta något som låter mig komma lite närmare? Fast det kanske går att lösa med distansringar?

Någon som har förslag på passande kamera-kit? Tankar om NX300?

Spegellös funkar bra för dina behov. Jag har både Sony NEX och Samsung NX och använder dem båda fast till lite olika saker. I ditt fall tycker jag du ska titta på NX300 resp. A3000 - den senare är lite billigare men större, inte för att det spelar någon större roll på stativ. Båda har utmärkta sensorer. Jag tror man kan klämma ut en aningens aning mer bildkvalité med NX300, men det förutsätter att du skjuter RAW och processar väl. I praktiken betyder objektiv mer. I mitt tycke är 18-55-kitgluggen till NX lite bättre än Sonys dito för NEX och Samsungs 16-50-kitglugg är definitivt bättre än Sonys motsvarighet. Men eftersom du gissningsvis vill använda ett manuellt macro via adapter i vilket fall som helst blir det heller inte så viktigt. Tror som sagt att du knappast kan göra fel vilket av systemen du än väljer. För inomhusfotografi skulle jag i dagsläget personligen inte välja en kompakt med mindre sensor än APS-C, och då ligger vi långt ovan din budget. Ett av dessa hus med adapter och ett trevligt 50-makro ger dig bildkvalité som du måste upp en hel del i pris för att matcha på något annat sätt.

Canon EOS-M.

Mycket bra sensor och du hittar den ny för cirka 2000, inklusive ett förvånansvärt bra 18-55 kitobjektiv.

Skall du jobba i studio kan det ju vara bra om kameran stöder tethering, dvs att du kan fotografera rakt in i datorn. Och att det fungerar med Mac. Ett alternativ är annars de där trådlösa EyeFi-korten, men jag tycker inte att de verkar lika robusta och snabba som en kabellösning när det gäller studiobruk.

Om inte - se till att luckan för sd-kortet går att öppna utan att du behöver skruva av kameran från stativet!

Som johan_tanying är inne på, det är praktiska aspekter som är värda att tänka på också. En begagnad kamera för nån tusenlapp som går att koppla direkt mot dator och med uttag för nätadapter kombinerat med en investering i ett smidigare stativ och kanske ett ljustält lär ge mer arbetsglädje och bang for the buck i bildkvalitet.

Kom ihåg att man kompenserar ljuset med objektivet, och objektivet med kameran, och kameran med efterbehandling. Det är väldigt lätt att fastna i mitten, när det finns väldigt stora vinster att göra i början och slutet av flödet. Men dom är inte lika lätta att jämföra i siffror på internetforum.

1
Bevaka tråden