Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Itunes Musik fungerar inte längre på min Iphone/samt fel visningsläge

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av juanito:

Att synka vi a molnet med iTunes Match har aldrig varit gratis.
Det som till mycket liknar iTunes Match men kräver att man har en dator med itunes och wifi synkning påslagen har då alltid varit gratis och är det fortfarande.

Det blir lätt rörigt för en som inte har koll på allt det tekniska bakom. Vill man inte betala för iTunes Match kan man mycket väl forsätta utan denna tjänst. Fördelarna är att det är gratis, nackdelen är att musiken tar utrymme på telefonen eller paddan, och att synkning måste ske via en dator, manuellt eller automatiskt via trådlöst nät.

Själv kör jag inte med iTunes Match.

Sant att jag inte har någon koll eller rättare sagt inte vill ha att göra med det tekniska bakom vare sig på datorn eller bilar. Tack för din förklaring om synkronisering. Det blir lättare att förstå när man får en förklaring om hur saker förhåller sig till varandra.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-04 17:31
Ursprungligen av juanito:

Läs om, local synk har alltid varit gratis, iTunes Match har aldrig varit det. Om nu personen säger sig att det fungerat gratis förr, vilket av de två hade denne då i bruk? Och vilket använder denne nu?

Är det inte elementärt?

Om man ska hjälpa någon så underlättar det om man slipper leka gissningslekar och anta en massa.

Ursprungligen av HåkanE:

När jag vrider telefonen växlar den mellan "cover wall" och normalläget. Gör det alltså inte det för dig?
Om det inte gör det låter det som att telefonen inte reagerar på rörelsen och då är det antingen gyrot som är trasigt eller något i mjukvaran som gett upp. Det första behöver nog en reparation för att åtgärdas medans det andra borde räcka med en omstart och / eller återställning för att åtgärda.

Det stämmer att telefonen reagerar dåligt och långsamt på rörelsen. Är det inte en inställning på telefonen?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-04 17:43
Ursprungligen av calinou:

Jag inbillar mig att iTunes kommer så småningom att ersättas av iTunes Match.

iTunes Match är bara musik,iTunes är så mycket mer så det kommer aldrig hända.

En bild säger mer än tusen ord. Tror vi hade löst problemet snabbare ifall TS hade orkat göra några skärmdumpar...

Ursprungligen av hummel:

En bild säger mer än tusen ord. Tror vi hade löst problemet snabbare ifall TS hade orkat göra några skärmdumpar...

Faktum är att när man är nybörjare så är det inte så enkelt. I det fallet handlar det inte om att "att orka göra" men rättare sagt "att veta hur man gör" från telefonen.

Ursprungligen av calinou:

Faktum är att när man är nybörjare så är det inte så enkelt. I det fallet handlar det inte om att "att orka göra" men rättare sagt "att veta hur man gör" från telefonen.

Jag tipsade om det ovan o dessutom är det ganska enkelt att söka på hur du gör för att lägga in bilder från iPhone, för meningen var att du skulle posta bilden från din iPhone utan att först behöva lägga in den på datorn...

men men nu är väl problemet förhoppningsvis löst iaf

Ursprungligen av Mymac4ever:

Jag tipsade om det ovan o dessutom är det ganska enkelt att söka på hur du gör för att lägga in bilder från iPhone, för meningen var att du skulle posta bilden från din iPhone utan att först behöva lägga in den på datorn...

men men nu är väl problemet förhoppningsvis löst iaf

Nu är det problem igen.....
Mina låtar på mobilen hörs inte igen. Det verkar som telefonen laddar om låtarna på nytt fast jag har ju inte lagt nya låtar. Detta problem har förekommit de senaste månaderna sedan det står en moln med en röd pil i mitten i slutet av låtraderna.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-23 18:27
Ursprungligen av calinou:

Nu är det problem igen.....
Mina låtar på mobilen hörs inte igen. Det verkar som telefonen laddar om låtarna på nytt fast jag har ju inte lagt nya låtar. Detta problem har förekommit de senaste månaderna sedan det står en moln med en röd pil i mitten i slutet av låtraderna.

Du vet vad det betyder?

Ursprungligen av lappen71:

Du vet vad det betyder?

Det betyder att det numera fungerar sämre än för cirka 2 månader sedan. Har inte haft sådana problem förut...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-23 18:34
Ursprungligen av calinou:

Det betyder att det numera fungerar sämre än för cirka 2 månader sedan. Har inte haft sådana problem förut...

Nej svara på frågan vad det där molnet betyder. Det är viktigt för att förstå funktionen.

Ursprungligen av lappen71:

Nej svara på frågan vad det där molnet betyder. Det är viktigt för att förstå funktionen.

Är man tvungen att logga in sig på molnet? Jag kör manuellt.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-23 18:40
Ursprungligen av calinou:

Är man tvungen att logga in sig på molnet? Jag kör manuellt.

Ok så du vet inte vad molnet med en röd pil betyder.
Det betyder att låten är matchad eller överförd och ligger i molnet.
Varför det inte går att spela vet jag inte men jag misstänker sbs

Ursprungligen av lappen71:

Ok så du vet inte vad molnet med en röd pil betyder.
Det betyder att låten är matchad eller överförd och ligger i molnet.
Varför det inte går att spela vet jag inte men jag misstänker sbs

Vad gäller sbs så är det inte jag som har orsakat detta. Kan man ställa in någonstans så att det inte matchar med molnet.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-23 18:50
Ursprungligen av calinou:

Eftersom du misstänker sbs så förklara gärna vad detta betyder och vad kan man göra åt det. Kan man ställa in någonstans så att det inte matchar med molnet.

Ledsen men nu tänker inte jag försöka hjälpa dig mer för jag tror inte att du är seriös.
Så lycka till att försöka lura någon annan.

Ursprungligen av lappen71:

Ledsen men nu tänker inte jag försöka hjälpa dig mer för jag tror inte att du är seriös.
Så lycka till att försöka lura någon annan.

Du behöver inte hjälpa mig om du inte vill men du ska inte anklaga mig att jag inte är seriös och försöker lura någon för det absolut INTE SANT. Vad menar du med detta?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-23 18:58
Ursprungligen av calinou:

Du behöver inte hjälpa mig om du inte vill men du ska inte anklaga mig att jag inte är seriös och försöker lura någon för det absolut INTE SANT. Vad menar du med detta?

Därför att du ställer frågor om och om igen fast du fått svar på dom.
Du har startat en tråd om iTunes Match som du påstår att du använder men vet inte vad molnet betyder eller hur du stänger av iTunes Match.
Så nej jag tror inte att du är seriös så lycka till nu.

Ursprungligen av lappen71:

Därför att du ställer frågor om och om igen fast du fått svar på dom.
Du har startat en tråd om iTunes Match som du påstår att du använder men vet inte vad molnet betyder eller hur du stänger av iTunes Match.
Så nej jag tror inte att du är seriös så lycka till nu.

Jag har inte iTunes Match och vill inte ha det. Det räcker att men de problemen jag har med vanliga iTunes. Ta fram inlägget där jag påstår att jag använder det! Antyder du att jag ljuger? Jag är seriös, lurar ingen och ljuger aldrig. Fortsätter du med dina anklagelser så klickar jag på knappen nedanför.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-03-23 23:15

I iTunes på datorn, klicka i menyn Affär och välj Stäng av iTunes-matcning. Sedan kan du synkronisera dina låtar på vanligt sätt.

Ursprungligen av lappen71:

Ok så du vet inte vad molnet med en röd pil betyder.
Det betyder att låten är matchad eller överförd och ligger i molnet.
Varför det inte går att spela vet jag inte men jag misstänker sbs

För tydlighetens skull: Man behöver inte ha iTunes match påslaget för att få se den symbolen. Symbolen förekommer också om man har köpt låtar med sitt eget konto på andra enheter (inkl datorn), men inte laddat över dom till just denna enheten. Då kan man se låten i låtlistan med just "molnet med röda pilen" symbolen. Klickar man på molnet börjar låten laddas ner till enheten.

Men lappen71 har helt rätt i att låten ligger i molnet.

Vill man inte se dessa låtar så kan man stänga av visningen genom att öppna appen för Inställningar, välja Musik och slå av "Visa all musik". Då visas bara den musik som faktiskt finns på enheten.

@calinou, jag rekommenderar dig att slå av inställningen ovan först & främst. Därefter får du ta en kik på vilken musik du synkar över till din iPhone för att se om du får med dig allt du förväntar dig. Det sistnämnda gör du enklast inne i iTunes på din dator. Jämför vad du har angett att du vill synka under fliken "Musik" med vad du ser i fliken "På denna iPhone".

BTW, det är inte som så att det är smarta spellistor som du har problem med? Det finns en bug i iOS 7 med just smarta spellistor som baseras på betyg. De listorna är ofta helt tomma eller har bara ett fåtal låtar i sig på enheten. På datorn fungerar de som de ska.

Ursprungligen av HåkanE:

...Vill man inte se dessa låtar så kan man stänga av visningen genom att öppna appen för Inställningar, välja Musik och slå av "Visa all musik". Då visas bara den musik som faktiskt finns på enheten...

Vilket TS redan har fått tips om tidigare i tråden - i första rundan, innan tråden "började om" igår.

Ett antal guider kring iTunes;

Om du slagit på Match o vill veta hur du slår av det kan denna guide vara till nytta:
http://www.idownloadblog.com/2011/11/14/how-t...

Apples sidor om iTunes match mm
http://support.apple.com/kb/HT5637

Om iCloud
http://www.apple.com/icloud/features/

Om iTunes
https://www.apple.com/itunes/

Vanliga frågor för iPhone, iPad, iPod
http://support.apple.com/kb/ht1689

Hur du använder iTunes
http://m.wikihow.com/Use-iTunes

Hur iTunes funkar
http://electronics.howstuffworks.com/itunes.h...

Ursprungligen av kenjon:

I iTunes på datorn, klicka i menyn Affär och välj Stäng av iTunes-matcning. Sedan kan du synkronisera dina låtar på vanligt sätt.

Det är avstängd....det står "slå på iTunes matchning". under menyn "affär".

Ursprungligen av Mymac4ever:

Ett antal guider kring iTunes;

Om du slagit på Match o vill veta hur du slår av det kan denna guide vara till nytta:
http://www.idownloadblog.com/2011/11/14/how-t...

Apples sidor om iTunes match mm
http://support.apple.com/kb/HT5637

Om iCloud
http://www.apple.com/icloud/features/

Om iTunes
https://www.apple.com/itunes/

Vanliga frågor för iPhone, iPad, iPod
http://support.apple.com/kb/ht1689

Hur du använder iTunes
http://m.wikihow.com/Use-iTunes

Hur iTunes funkar
http://electronics.howstuffworks.com/itunes.h...

Tack för alla länkar.......Ja, det finns väldigt mycket information men det är inte säkert att den tar upp mina specifika problem. Du som många andra här på forumet är kanske experter och förstår allting de läser och tar för givet att jag också ska göra det? Så är inte fallet. För min egen del ju mer jag läser desto mindre förstår jag (just nu). Därför är det är toppen att det finns ett forum där man kan ställa frågor och är tacksam att jag har fått mycket hjälp.
Det är framförallt svårt att begripa inbördes-förhållanden mellan dessa olika (plattformar?). Det skulle behövas en överskådlig information/bild om kopplingen mellan alla dessa (iTunes, Itunes match, iCloud, Bildström) eftersom vissa funktioner överlappar varandra och att man ev. ställa in på varje enhet.

Ursprungligen av HåkanE:

För tydlighetens skull: Man behöver inte ha iTunes match påslaget för att få se den symbolen. Symbolen förekommer också om man har köpt låtar med sitt eget konto på andra enheter (inkl datorn), men inte laddat över dom till just denna enheten. Då kan man se låten i låtlistan med just "molnet med röda pilen" symbolen. Klickar man på molnet börjar låten laddas ner till enheten.

Men lappen71 har helt rätt i att låten ligger i molnet.

Vill man inte se dessa låtar så kan man stänga av visningen genom att öppna appen för Inställningar, välja Musik och slå av "Visa all musik". Då visas bara den musik som faktiskt finns på enheten.

@calinou, jag rekommenderar dig att slå av inställningen ovan först & främst. Därefter får du ta en kik på vilken musik du synkar över till din iPhone för att se om du får med dig allt du förväntar dig. Det sistnämnda gör du enklast inne i iTunes på din dator. Jämför vad du har angett att du vill synka under fliken "Musik" med vad du ser i fliken "På denna iPhone".

BTW, det är inte som så att det är smarta spellistor som du har problem med? Det finns en bug i iOS 7 med just smarta spellistor som baseras på betyg. De listorna är ofta helt tomma eller har bara ett fåtal låtar i sig på enheten. På datorn fungerar de som de ska.

Tack för ditt svar. Det fungerar utmärkt. Dock har jag en följdfråga...
Vad menas med "den musik som faktiskt finns på enheten"? Det är alltså den musik man har köpt via den "enheten"?
Det fungerar som förut när jag inte har någon bock på "Visa all musik" samt "iTunes matchning".
Det var bara en låt som inte kommer med i spellistan eftersom jag köpte nog den via en annan enhet. Hur får jag den dit på min Iphone utan att behöva sätta en bock på "Visa all musik" samt "iTunes matchning"?
Angående "smarta spellistor" så har jag inte sådana. På mina listor är det en blomsymbol framför spellistorna.

Det finns ett ganska klart syfte med att de olika tjänsterna överlappar varandra. Meningen är att man ska kunna ha allt på ett ställe men om man inte vill det så behöver man ju inte aktivera sådana saker som iCloud, iTunes Match, Bildström etc.

Jag är definitivt inte expert på allting men jag är ganska bra på att använda Google.

Det är ju tyvärr så att endast du vet vad det är du söker så varför inte testa lite Google själv. Får du inte rätt resultat på första försöket, testa ngt annat sökord. Får du inte svar på svenska, testa på engelska osv

För övrigt är här ännu en länk i vilken Apple ger en förklaring på det mesta. Jovisst, det är en del läsning.

På engelska: https://www.apple.com/itunes/features/

På Svenska: https://www.apple.com/se/itunes/features/

Ursprungligen av calinou:

Tack för ditt svar. Det fungerar utmärkt. Dock har jag en följdfråga...
Vad menas med "den musik som faktiskt finns på enheten"? Det är alltså den musik man har köpt via den "enheten"?
Det fungerar som förut när jag inte har någon bock på "Visa all musik" samt "iTunes matchning".
Det var bara en låt som inte kommer med i spellistan eftersom jag köpte nog den via en annan enhet. Hur får jag den dit på min Iphone utan att behöva sätta en bock på "Visa all musik" samt "iTunes matchning"?
Angående "smarta spellistor" så har jag inte sådana. På mina listor är det en blomsymbol framför spellistorna.

Med "den musik som faktiskt finns på enheten" menar jag alla låtar som du har lagrade på din telefon, oavsett hur du har fått dit dom (köpt eller synkat). Med "Visa all musik" påslaget så visas all din musik som du:
- har lagrat på din enhet, eller
- har köpt med ditt apple-id (men inte har lagrat på den här enheten)

Den musik som du har köpt med ditt apple-id, men inte synkat över till din telefon får då "molnet & pilen" symbolen för att visa att du kan ladda ner den ifrån iCloud.

iTunes Matchning är inget som du behöver använda om du inte vill. Det är en betaltjänst från Apple som gör att du kan lagra all din musik i iCloud oavsett om du har köpt den, importerat den från CD eller hittat den på andra sätt... Med iTunes Match blir då din musik tillgänglig från alla dina iPhones, iPads, iPod Touch (så länge som de har kontakt med iCloud...).

För att få tag i den låten som du misstänker att du köpte på en annan enhet så är egentligen det enklaste sättet att:
1. Slå på "Visa all musik"
2. Leta upp låten i Musik appen. Den ska ju då ha den berömda molnsymbolen brevid sig.
3. Tryck på molnet. Låten ska nu laddas ner till din iPhone.
4. Stäng av "Visa all musik" igen.

Ang. smarta spellistor så vill jag nog påstå att du faktiskt använder det, kanske utan att tänka på det. Du skriver att det är en "blomsymbol" framför spellistorna. Jag gissar att det är i iTunes på datorn som du ser denna symbol, eller? Rent krasst är det nog egentligen ingen blomma som det föreställer utan ett kugghjul, men visst jag ser hur man kan tycka att det ser ut som en blomma Den symbolen är just för att tala om att det är en "smart spellista", dvs. iTunes väljer ut låtar enligt vissa kriterier till skillnad från "vanliga spellistor" där du själv anger vilka låtar som ska vara med och i vilken ordning de ska spelas. Men hur som helst, du skriver att det fungerar nu så då behöver vi inte lyfta på den stenen också.

Ursprungligen av Mymac4ever:

Det finns ett ganska klart syfte med att de olika tjänsterna överlappar varandra. Meningen är att man ska kunna ha allt på ett ställe men om man inte vill det så behöver man ju inte aktivera sådana saker som iCloud, iTunes Match, Bildström etc.

Jag är definitivt inte expert på allting men jag är ganska bra på att använda Google.

Det är ju tyvärr så att endast du vet vad det är du söker så varför inte testa lite Google själv. Får du inte rätt resultat på första försöket, testa ngt annat sökord. Får du inte svar på svenska, testa på engelska osv

För övrigt är här ännu en länk i vilken Apple ger en förklaring på det mesta. Jovisst, det är en del läsning.

På engelska: https://www.apple.com/itunes/features/

På Svenska: https://www.apple.com/se/itunes/features/

Jovisst är det fantastiskt med iTunes och all dess utbud. Visserligen söker jag själv hela tiden via google och testar med alla möjliga sökord.
Samtidigt föredrar jag att ställa mina frågor på detta forum dels just för att den syftar till att ställa frågor samt att man får experthjälp här. Man kan annars undra hur det skulle vara med dess överlevnad om man inte ställde frågor? Forumet är väl till alla? såväl för sådana som ställer utmanande expertfrågor men även för nördar som jag som försöker hanka sig fram?.

Ursprungligen av HåkanE:

Med "den musik som faktiskt finns på enheten" menar jag alla låtar som du har lagrade på din telefon, oavsett hur du har fått dit dom (köpt eller synkat). Med "Visa all musik" påslaget så visas all din musik som du:
- har lagrat på din enhet, eller
- har köpt med ditt apple-id (men inte har lagrat på den här enheten)

Den musik som du har köpt med ditt apple-id, men inte synkat över till din telefon får då "molnet & pilen" symbolen för att visa att du kan ladda ner den ifrån iCloud.

iTunes Matchning är inget som du behöver använda om du inte vill. Det är en betaltjänst från Apple som gör att du kan lagra all din musik i iCloud oavsett om du har köpt den, importerat den från CD eller hittat den på andra sätt... Med iTunes Match blir då din musik tillgänglig från alla dina iPhones, iPads, iPod Touch (så länge som de har kontakt med iCloud...).

För att få tag i den låten som du misstänker att du köpte på en annan enhet så är egentligen det enklaste sättet att:
1. Slå på "Visa all musik"
2. Leta upp låten i Musik appen. Den ska ju då ha den berömda molnsymbolen brevid sig.
3. Tryck på molnet. Låten ska nu laddas ner till din iPhone.
4. Stäng av "Visa all musik" igen.

Ang. smarta spellistor så vill jag nog påstå att du faktiskt använder det, kanske utan att tänka på det. Du skriver att det är en "blomsymbol" framför spellistorna. Jag gissar att det är i iTunes på datorn som du ser denna symbol, eller? Rent krasst är det nog egentligen ingen blomma som det föreställer utan ett kugghjul, men visst jag ser hur man kan tycka att det ser ut som en blomma Den symbolen är just för att tala om att det är en "smart spellista", dvs. iTunes väljer ut låtar enligt vissa kriterier till skillnad från "vanliga spellistor" där du själv anger vilka låtar som ska vara med och i vilken ordning de ska spelas. Men hur som helst, du skriver att det fungerar nu så då behöver vi inte lyfta på den stenen också.

Tack för dina svar samt förklaringar kring själva "molnet" om hur man hanterar detta ifall man inte vill använda det. Som jag kan förstår är huvud-molnet iCloud men har liksom en massa "undermoln"tjänster?. Det som ställer till för mig är kanske att jag använder "molnet" för bildöverföring från min iPhone/iPad men använder den ej för mina låtar? Jag undrar eftersom får ständigt frågor om att logga in mig på olika enheter inkl. datorn (iCloud, Bildström). Jag brukar trycka på avbryt-knappen.
Jag gjorde enligt instruktionerna som du skrev ovan men låtarna kom inte med på min iPhone. Molnsymbolen blev som en snörande ring och det hände ingenting på länge. Man ska då kanske logga in sig/tillfälligt på molnet också?

Ursprungligen av calinou:

Tack för dina svar samt förklaringar kring själva "molnet" om hur man hanterar detta ifall man inte vill använda det. Som jag kan förstår är huvud-molnet iCloud men har liksom en massa "undermoln"tjänster?. Det som ställer till för mig är kanske att jag använder "molnet" för bildöverföring från min iPhone/iPad men använder den ej för mina låtar? Jag undrar eftersom får ständigt frågor om att logga in mig på olika enheter inkl. datorn (iCloud, Bildström). Jag brukar trycka på avbryt-knappen.
Jag gjorde enligt instruktionerna som du skrev ovan men låtarna kom inte med på min iPhone. Molnsymbolen blev som en snörande ring och det hände ingenting på länge. Man ska då kanske logga in sig/tillfälligt på molnet också?

Att molnsymbolen ändras till en ring som snurrar runt är helt som det ska. Dock ska ju då låten laddas ned och detta ska symboliseras av att ringen slutar snurra samt fylls i med ett tjockare streck i medurs riktning, men som du själv är inne på så krävs det nog att du är inloggad på iCloud för att detta ska funka. Personligen är jag alltid det så jag vet inte med säkerhet. Jag ser egentligen ingen anledning till att inte vara inloggad på iCloud då jag tycker att det ger ett mervärde iom bildström, dokumentsynk, etc., men det är ju givetvis upp till var & en att bestämma själv.

Bevaka tråden