Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Java 6 popup, ber mig installera.

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-27 18:09

Hej! Har ett lite smått enerverande problem. Ja om man nu kan kalla det problem ens. Får upp en popupruta lite då och då som ber mig installera Java 6 Runtime eller något liknande. Finns det något sätt att kolla vilka program man har installerade som kräver Java?

Avinstallerade java då det kom massor med rykten om dess osäkerhet osv för ca. ett år sedan, och vill inte ha java installerat.

Ska tilläggas att jag hade detta meddelande på ML förut och nu även Mavericks

Ursprungligen av heek:

Hej! Har ett lite smått enerverande problem. Ja om man nu kan kalla det problem ens. Får upp en popupruta lite då och då som ber mig installera Java 6 Runtime eller något liknande. Finns det något sätt att kolla vilka program man har installerade som kräver Java?

Avinstallerade java då det kom massor med rykten om dess osäkerhet osv för ca. ett år sedan, och vill inte ha java installerat.

Ska tilläggas att jag hade detta meddelande på ML förut och nu även Mavericks

Du kan öppna en terminal och skriva:

find /Applications -name *.jar

Då kommer du att leta i katalogen Applications (där programmen oftast ligger) efter filer som slutar på .jar. Dessa brukar vara ett säkert tecken på att programmet behöver java. Varje program har sin egen katalog under /Applications så det som kommer efter nästa / tecken är ett program som behöver java. T.ex. på min disk får jag en mängd träffar, såsom:

/Applications/eclipse/configuration/org.eclipse.osgi/bundles/12/2/.cp/async-http-client-1.6.5.jar

och programmet som då behöver java heter i mitt fall eclipse.

Om du har program installerade på andra platser också kan du istället ändra /Applications till bara / för att söka på hela hårddisken. Det kommer nog dock att ta lite tid...

F.ö. kan du numera installera Java igen utan problem.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-27 20:21

Tack för ett enormt hjälpsamt svar. Fick med ens reda på några applikationer som använder java.

1
Bevaka tråden