Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fönstren täcker inte hela skärmen

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2013-05-30 10:35

Hej! Jag äger en MBPr 13" och har märkt att mina öppna fönster inte täcker hela skärmen utan lämnar en liten glipa längst ner, dvs en liten glipa där man ser bakgrundsbilden. Oavsett om jag fixar att fönstret ska täcka hela ytan och nästa gång jag öppnar fönstret är glipan tillbaka. Då jag har att dock göms automatisk kan det ibland störas då man ser bakgrunden lite lite. Ska det vara såhär? Då detta är min första mac och jag inte vet om det ska vara såhär frågar jag. Hittade inget liknande på internet när jag sökte.
Vet någon även hur man kan göra att man har två fönster öppna bredvid varandra såsom i windows 7? Nu måste man flytta och röra för att anpassa två bredvid varandra när man i windows drar bara till respektive sida så anpassas det.

Lite lång text kanske, men hoppas någon förstår vad jag menar!

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2013-05-30 10:52

Jag gissar att det är Mountain Lion du kör i din dator?
Gäller problemet alla program du använder eller finns det något mönster
Jag vet själv att jag har försökt förstora något fönster som det visade sig inte går att förstora tillräckligt mycket för att fylla skärmen. Vad händer om du kör helskärmsläge?

Angående automatisk "resizing" av fönster finns ingen funktion för detta i OS X. Jag uppskattar själv den funktionen som finns i Windows 7 och använder ett fantastiskt program som heter Better Touch Tool där du kan välja att aktivera en sådan funktion som också kan användas för att automatiskt resiza ett fönster till att fylla hela skärmen (förutsatt att fönstret du vill förstora klarar av att fylla hela skärmen). Det finns många andra möjligheter med programmet också som att exempelvis skapa egna gester för touchpad och magic mouse, men dessa behöver du såklart inte använda dig av om du inte vill.

/ Jonas

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2013-05-30 11:07
Ursprungligen av kajonas:

Jag gissar att det är Mountain Lion du kör i din dator?
Gäller problemet alla program du använder eller finns det något mönster
Jag vet själv att jag har försökt förstora något fönster som det visade sig inte går att förstora tillräckligt mycket för att fylla skärmen. Vad händer om du kör helskärmsläge?

Angående automatisk "resizing" av fönster finns ingen funktion för detta i OS X. Jag uppskattar själv den funktionen som finns i Windows 7 och använder ett fantastiskt program som heter Better Touch Tool där du kan välja att aktivera en sådan funktion som också kan användas för att automatiskt resiza ett fönster till att fylla hela skärmen (förutsatt att fönstret du vill förstora klarar av att fylla hela skärmen). Det finns många andra möjligheter med programmet också som att exempelvis skapa egna gester för touchpad och magic mouse, men dessa behöver du såklart inte använda dig av om du inte vill.

/ Jonas

Och en länk till programmet:
http://www.boastr.de

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2013-05-30 12:45

Stämmer att jag har Mountain lion. Det händer med de flesta program såsom safari, chrome, pages, spotify etc. När jag kör helskärmsläge fyller programrutan ut skärmen helt.

Tack för tipset om programmet, ska prova och se hur det känns.

1
Bevaka tråden