Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WiFi-länk, AFP-shares fungerar inte

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag vill börja med en disclaimer - jag är generellt sett rätt usel på nätverk. Jag kan koppla ihop burkar, sätta upp en router osv, men är långt ifrån en expert, så förklara gärna era eventuella svar som för en amatör

Iaf, jag har ett bostadshus med snabb internetuppkoppling. Jag har även ett gårdshus dit jag ville dra nät, men kan inte gräva (asfalterad väg mellan), och luftledning blir väldigt opraktiskt/fult. Det slutade med att jag skaffade en AP/Bridge (EnGenius ENH500, typ AP med riktantenn) som jag monterade på gårdshuset. Den fungerar i Client Bridge-läge, dvs att den ansluter till husets wifi, och har en RJ45-port på sig där jag kan dra tråd in i gårdshuset. Det fungerar bra, jag får tillräckligt bra hastighet på länken, och jag slapp gräva mm, så så långt är jag nöjd.

Däremot har jag ett irriterande problem - jag vill gärna kunna komma åt "hemdatorn" från "gårdshusdatorn" och tvärt om, dvs kunna kopiera filer fram och tillbax över lokala nätet utan att behöva använda t ex FTP eller liknande. Jag kan se datorerna under "Shared" i finder, men det går inte att ansluta till dem. Inget direkt fel, bara Connection Failed.

Någon som har erfarenhet av detta, och vet vad man måste ställa in för att AFP ska kunna fungera som tänkt över nätverket? Det kan ju också sägas att om jag ansluter en annan enhet till bostadshusets wifi så kan jag se och använda alla shares precis som vanligt, alla inställningar verkar vara lika, enda skillnades är att jag kör 5Ghz-nätet för länken och 2.4 för övriga enheter.

Alla förslag uppskattas

Jag har testat lite mer med det här idag, det kanske inte är så stort problem ändå. Jag märkte att om man väljer "Go to server" i menyn och anger "afp://ip.to.my.coputer/" som servernamn så får jag upp sharesen utan problem. Det är bara i vänstermenyn i finder det inte fungerar av någon anledning. Så problemet mer eller mindre löst, men vet någon hur man får det att fungera i finder också vore det intressant att veta!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-05-22 14:25

Ligger gårdshuset under samma logiska IPnätverk (dvs samma tre första grupper av IPnumret, t ex 192.168.0.x)?

Japp, min dator ligger på samma nät och får ett random IP-nummer, typ 192.168.1.100. Jag kan som sagt se den i finder, och att köra Connect to server men det ip-numret gör att allt fungerar som tänkt. Det är bara just "klicka på namnet i finder och connecta direkt" som inte fungerar. Hanterbart, men irriterande att behöva kolla upp vilket IP datorn har varje gång man vill connecta till en share (eller komma ihåg rätt IP om man ger dom statiska adresser)

Jag borde nog lära mig att testa saker lite bättre innan jag skriver trådar om det Det slog mig att den dator jag hade i gårdshuset för att testa med körde Snow Leopard. Testade plocka dit en annan med Mountain Lion, och mellan ML-burken och resterande nät så fungerar shares finfint. Verkar bara vara något problem med SL <-> ML shares, och då vi kört 3G-uppkoppling i gårdshuset tidigare har jag aldrig märkt problemet tidigare. Så slutet gott, allting gott

1
Bevaka tråden