Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem OS X 10.8.2: fullskärmsläget avslutas ej med escape; gästkonto kräver lösenord

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-02-15 00:46

Hej.

Har två problem med mitt operativsystem.

För det första fungerar det inte – i vissa program – att avsluta fullskärmsläget med hjälp av escape-knappen. Safari och Pages går till exempel bra, men Itunes och Anteckningar, för att nämna två program, återgår inte till ett litet fönster när jag trycker på escape. I de fallen måste jag tycka på den blå pilen högst upp till höger i menyraden (eller använda det något krångliga kortkommandot). Kanske inte ett jättestort problem då jag inte har programmen i fullskärmsläget särskilt ofta, men ändå något som väcker funderingar.

Eller är det helt enkelt så att i vissa program, exempelvis Itunes, används escape-knappen till något annat? Och att detta därmed är ett normalt beteende? I så fall undrar jag om ni kan peka ut vilka program/under vilka omständigheter detta gäller (det verkar exempelvis vara så att när text är markerat i en anteckning, då fungerar inte escape).

Det andra problemet är att jag inte kommer åt det så kallade gästkontot, då det kräver ett lösenord. Varför är det så?

Det är en helt ny dator som jag tidigare idag förde över mitt gamla system med hjälp av en TimeMachine-kopia. Även det tidigare systemet hade OS X 10.8.2 installerat, men då upplevde jag inte alls samma problem. Jag har testat att installera om operativsystemet (inte en ren installation, utan bara själva systemet, för alla mina filer var kvar efter den timslånga ominstallationen).

Någon som vet hur man kan lösa dessa problem? Alternativt något som har upplevt/upplever något liknande?

Allt gott.

Senast redigerat 2013-02-15 00:58
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-15 16:49

Det är ett normalt beteende. Vilka program som klarar/inte klarar det vet jag inte.
Lite som att ett klick på den röda pluppen stänger fönstret normalt sett, medans i ett fåtal program avslutas även programmet. Kanske bara gäller program som endast kan ha ett fönster, det har jag inte kollat.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-02-15 18:15

Vad gäller gästkontot, det slutar fungera om man krypterar disken med FileVault (FileVault2).

http://support.apple.com/kb/PH4489?viewlocale=sv_SE

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-02-18 09:00

Tack för svaren, kenjon och mattiL!

Vad jag vet har jag inte aktiverat FileVault. I dess inställningspanel står det tom att funktionen är avaktiverad.

1
Bevaka tråden