Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kraschat word - Total katastrof

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Vet inte om det är rätt forum, jag sitter som i en dimma, rätta mig gärna.

Jag sitter nämligen och skriver på otroligt viktigt dokument som ska ligga till grund för en doktorandansökan. Närmare 10 sidor var författade när katastrofen inträffade. Jag kopierade text från en pdf in i ett word. När jag titta upp på word-dokumentet var samtliga tecken korrupta. Varenda bokstav. Dokumentet var dock sparat tidigare, men fyra timmars arbete som innebar tuff textanalys av engelsk litteratur var puts väck. Som grädde på moset måste jag vara färdig senast söndag, helst tidigare då jag har en del ytterligare att skriva och tiden rinner iväg. Worst case scenario kostar det här mig en framtida doktorandplats.

Finns det något sätt att rädda läget? I mappen där autosparade filer ska finnas är det tomt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-06 23:58

Först och främst, använder du Windows eller Mac OS X?

Om du fortfarande har Word igång kan du väl använda "Undo", vad händer då?

Det enda som händer är att konstiga tecken försvinner.

Hela texten ser numera ut så här (eller variationer av det):

" ^ Õ " ƒ | ≠ 3 ™ e I xs ¡ › * R1 > G ç 9 E Á 9 ß Ï í¶ " d 5 ˘ ° a µ ≤ / Ì ≠ > ≠ ÷ & + ç ¶ à Z Ë Y `O Æ v 4 — Ë Ä H r j ¥ ’ π @ 3 a [ Q Ë © = ¬ Õ ( ê 4 ˘ ∏ P ⁄ ê π Ì Í h ¶ ù p A ù ( " º & œ o % Q ⁄ ≤ b K " R c | í« p ı Á ˝ & û Å ƒ X Ê v "

Och jag använder OSX 10.7

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-07 00:34

Om du använder "Undo" så långt tillbaka som det går, hur ser det ut då?

Och du använder Microsoft Word 2011?

Då händer inget mer än att en massa konstiga tecken försvinner, som om det vore de jag matat in.

Kanske något knas med Word-preferences. Testa detta: gör en kopia av dokumentet och lägg i delat-mappen, logga sedan in som en annan användare och öppna kopian.

Här fanns en massa bra tips att testa, hoppas någon av dem fungerar: http://support.microsoft.com/kb/285393

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-02-07 08:56

Testa också att ladda hem typ Openoffice och pröva att öppna dokumentet där. Det skulle kunna hjälpa, jag har själv använt det tricket en gång.

En annan fråga - vilken textencoding hade dokumentet du jobbade på, och vilken encoding hade dokumentet du klistrade in från? Spontant ser det ut lite som att den tolkat om hela dokumentet till UTF-16 eller liknande. Testa några olika encodings i dokumentet så kanske du kan konvertera tillbax det.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-02-07 16:34

Det är inte så att du kör Time Machine eller lagrat filen på Dropbox? Då kan du kanske fiska upp tidigare versioner av din fil.

Tack för alla tips. Inget löste problemet dock. Dessbättre hade jag sparat i Dropbox så jag kunde komma åt ungefär hälften av dokumentet från jobbdatorn innan den hann synka.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-02-09 13:05

Tur att det löste sig, hyggligt i vart fall. Då får jag hoppas att du blir antagen som doktorand, och att du skaffar dig dig en tillräckligt säker metod för säkerhetskopior i framtiden. Det finns många varianter - min avhandling lämnar aldrig Dropbox, om man säger så.

Jo, det där med säkerhetskopior känns än mer väsentligt nu.

I övrigt hoppas jag också på att jag blir antagen. Tack!

1
Bevaka tråden