Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iOS 6 ute nu!

Tråden skapades och har fått 364 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tryck på "Läs mer" så får du upp förklaringen

Eller som jag väljer att se det - att hindra Google från att spåra dig och komma med riktad reklam

Ursprungligen av BlackSmp:

Tryck på "Läs mer" så får du upp förklaringen

[ATTACH="CONFIG"]35131[/ATTACH]
Eller som jag väljer att se det - att hindra Google från att spåra dig och komma med riktad reklam

Google? Det handlar nog mer om Apple och iAd.

Ursprungligen av keptang:

Google? Det handlar nog mer om Apple och iAd.

Jag gillar att skylla allt på Google:)

skämt åsido så glömde jag bort Iad och tänkte på den där härvan när Google utnyttjade ett hål i safari för att kunna spåra folk.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-09-23 16:28

På tal om Maps:

Jag gillar iOS 6 skarpt, men det stör mig att man fortfarande inte kan välja bort födelsedagskalendern. Det går bara att dölja den i själva kalender-appen, men även om man gör detta kommer födelsedagarna upp i notification center.
Kanske är det ett i-landsproblem, men jag tycker ändå att det ska vara upp till användaren om man vill ha det så eller inte.

Ursprungligen av billyjam:

Jag gillar iOS 6 skarpt, men det stör mig att man fortfarande inte kan välja bort födelsedagskalendern. Det går bara att dölja den i själva kalender-appen, men även om man gör detta kommer födelsedagarna upp i notification center.
Kanske är det ett i-landsproblem, men jag tycker ändå att det ska vara upp till användaren om man vill ha det så eller inte.

Detta är vääääääärdelöst.
Grejen är att jag har födelsedagar inlagda för massor av mina "vanliga" kontakter, utan att ha aktiverat kalendern i Facebook för sync till iOS.
Dessa födelsedagar syns också i kalendern, helt hopplöst. Så det har inte enbart med Facebookfödelsedagar att göra.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-09-23 18:04

Jag saknar ändå möjligheten att kunna välja och spara precis vad jag vill i iCloud (a´la Dropbox)... Så det så

Ursprungligen av lensv:

Jag saknar ändå möjligheten att kunna välja och spara precis vad jag vill i iCloud (a´la Dropbox)... Så det så

Jag tror att du saknar filsystemet:)

men det är sant, Dropbox och ICloud är bara lika ur den aspekten att de är molntjänster men de är helt olika

För vissa saker så är Dropbox helt klart bättre eller smidigare även om jag föredrar iCloud i de flesta fall

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-09-23 19:05

Mycket osnyggt med sidoskrollningen i App store där 4e appen blir avklippt. Detta borde ha kunnat lösts snyggare.

Ursprungligen av joakimo:

Mycket osnyggt med sidoskrollningen i App store där 4e appen blir avklippt. Detta borde ha kunnat lösts snyggare.

Det är nog gjort så just därför, man ska automatiskt förstå att det finns fler appar som man kan scrolla fram.

Ursprungligen av keptang:

Det är nog gjort så just därför, man ska automatiskt förstå att det finns fler appar som man kan scrolla fram.

Jag tror det. Det påminner mig om min HTC telefon som hade en liknande rad där de jämnade till den perfekt, jag förstod aldrig när jag kunde gå vidare eller inte

Nu när Apple satsar på IOS 6 så undrar jag hur länge man skall vänta på att få Siri funktionen på svenska.

Ursprungligen av redmarathon:

Nu när Apple satsar på IOS 6 så undrar jag hur länge man skall vänta på att få Siri funktionen på svenska.

Det finns en enkel mattematisk formel:

X*4=Y

Där X är antalet år mellan tiden då man kan köpa serier i Amerikanska ITMS och i Svenska ITMS
och Y är antalet år tills Siri kommer på svenska.

Ursprungligen av redmarathon:

Nu när Apple satsar på IOS 6 så undrar jag hur länge man skall vänta på att få Siri funktionen på svenska.

Så fort det finns 50 miljoner svensktalande potentiella Apple-kunder. Så sätt igång och göka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-24 05:55
Ursprungligen av redmarathon:

Nu när Apple satsar på IOS 6 så undrar jag hur länge man skall vänta på att få Siri funktionen på svenska.

Det är störande att Siri inte funkar på svenska. Jag har testat att använda den lite på engelska men antingen är mitt uttal helt värdelöst eller så är Siri trög, hon har i alla fall väldigt svårt att förstår svenska namn. Jag hoppas vi får Siri på svenska eftersom det finns en hel del nytta med en funktionen, men som redan nämnts så kommer det nog dröja.

Ursprungligen av stile:

Det är störande att Siri inte funkar på svenska. Jag har testat att använda den lite på engelska men antingen är mitt uttal helt värdelöst eller så är Siri trög, hon har i alla fall väldigt svårt att förstår svenska namn. Jag hoppas vi får Siri på svenska eftersom det finns en hel del nytta med en funktionen, men som redan nämnts så kommer det nog dröja.

Jag är till hälften britt, men har bott i Sverige i hela mitt liv. Jag pratar någon svensk-amerikaniserad rotvälska med dragning åt brittiskt uttal. (När jag pratar engelska, det vill säga). Jag har kört Siri på amerikansk engelska ända tills alldeles nyligen, men ändrade nyss till brittisk och förvånades över hur mycket bättre Siri förstår mig.

Med den samhällsstruktur vi har nu så är det nog bättre att sluta göka!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-24 09:29

Hur är det för er andra som kör iOS 6.0 och har Google-kalendrar anslutna i telefonen?

Jag har aldrig haft problem tidigare men nu efter att jag uppdaterat till iOS 6.0 så är det enorma problem. Vissa gånger när jag går in i Kalender så syns mina kalendernoteringar för denna Google-kalendern där men sedan kan det gå några sekunder och en synk hinner genomföras, då är dessa noteringar som bortblåsta. Tittar jag under "Kalendrar" så ligger dessa Google-kalendrar där tillgängliga men kalenderposterna för dessa syns inte i kalendern.

What gives?

Sitter här och läser och väntar tills ni löser alla problemen orkar inte uppdatera och riskera att så mycket skit följer med..

Ursprungligen av D_Odell:

Sitter här och läser och väntar tills ni löser alla problemen orkar inte uppdatera och riskera att så mycket skit följer med..

Vilka problem? Har funkat klockrent för mig sedan beta 1. Satellitvyn i kartappen är lite risig. Släpp sargen och uppdatera.

Egentligen så är det rätt intressant. Folk hackar på kartorna och att turn-by-turn inte fungerar så bra men vi hade fått vänta oss harmynta (tror jag) innan Google hade släppt turn-by-turn i den ursprungliga kartappen

Nån mer som har problem med app store? När jag försöker tanka en ny app, både på iPhone och iPad, så får jag upp nåt meddelande om "säkerhetsfrågor" väljer jag typ "inte nu" tankas inte appen jag försöker tanka. Väljer jag att fylla i formuläret, så får jag typ " anslutning nådde en tidsgråns" åsså nästa gång jag försöker tanka en app blir det samma fel igen. Kan alltså inte tanka ner nya appar. Wtf?

Ursprungligen av Anders Båth:

Nån mer som har problem med app store? När jag försöker tanka en ny app, både på iPhone och iPad, så får jag upp nåt meddelande om "säkerhetsfrågor" väljer jag typ "inte nu" tankas inte appen jag försöker tanka. Väljer jag att fylla i formuläret, så får jag typ " anslutning nådde en tidsgråns" åsså nästa gång jag försöker tanka en app blir det samma fel igen. Kan alltså inte tanka ner nya appar. Wtf?

Ja, hade samma problem. Var tvungen att gå över till ITunes och köra där för att få det att fungera.


I mitt fall är det faktiskt bilväg men den är lite invecklad. Det är en butik som har två olika anslutningar till sin parkering. Varje anslutning är markerad som återvändsgränd men man kan åka in på parkeringen, göra en skarp 360 graders sväng (tro mig) och åka ut via den andra infarten.

Man ska inte göra det men...

Skälet till denna lösning är pga gamla löften till butiken som inte gick att lösa på något annat sätt.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-09-25 18:21

Men Maps kommer i alla fall med en lösning på tvisten mellan Japan och Kina:

The Amazing iOS 6 Maps: Senkaku/Diaoyu islands diplomatic/territorial...

  • Medlem
  • 2012-09-26 10:17

Det verkar som om anledningen till att Apple gav upp Google maps är att de inte fick göra navigering på den, vilket android haft sen ett par år tillbaka.

Så, istället för att släppa det om ett år, lanserar de navigation nu och kartorna kommer antagligen (läs förhoppningsvis) fungera felfritt om ett halvår och då har alla glömt problemen som var. Så är det alltid.

Apple had over a year left on Google Maps contract, Google scrambling to build iOS app | The Verge

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-26 18:45

Äntligen säger jag när jag genom Kameran går in i bildbiblioteket och ser en knapp där man kan välja ut antigen enbart biler eller filmer.
Bland 2000 bilder så kan det vara bökigt att hitta en film snutt. Bara att man man få se datumet som saknas tänker jag.

När jag sedan efter ett tag får in i bilder direkt genom skrivbordet så hittar jag inget val. Hur kommer det sig? Är det 2 olika saker? Och i såfall varför kan man inte erbjuda det i båda?

Ursprungligen av atomlab:

Äntligen säger jag när jag genom Kameran går in i bildbiblioteket och ser en knapp där man kan välja ut antigen enbart biler eller filmer.
Bland 2000 bilder så kan det vara bökigt att hitta en film snutt. Bara att man man få se datumet som saknas tänker jag.

När jag sedan efter ett tag får in i bilder direkt genom skrivbordet så hittar jag inget val. Hur kommer det sig? Är det 2 olika saker? Och i såfall varför kan man inte erbjuda det i båda?

Synkar du in bilderna via iTunes? Kolla iaf där vad du har för metadata på bilderna.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-09-26 21:03
Ursprungligen av atomlab:

Äntligen säger jag när jag genom Kameran går in i bildbiblioteket och ser en knapp där man kan välja ut antigen enbart biler eller filmer.

Så fungerar det på 3GS med 5.0.1, så nytt i iOS 6 är det inte.
Men nytt för mig, tackar!

Bevaka tråden