Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa iPhone 5 i USA

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • San Francisco
  • 2012-09-18 17:11

Hej, (först och främst ursäkta om denna tråden redan finns).

Jag bor och jobbar (på Apple, ironiskt nog) i USA och tänker köpa en upplåst iPhone 5 när den är tillgänglig. Jag undrar bara om det kommer finnas olika varianter tillgängliga. Ser man på de operatörsbundna telefonerna så verkar det finnas tre olika varianter och jag undrar helt enkelt vilken som kommer fungera även i Sverige?

Inser att LTE inte finns i Sverige men hörde något om att 1800-bandet ska byggas ut av Telia eller Telenor?

Någon som vet mer?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-09-19 19:19
Ursprungligen av carpark:

Hej, (först och främst ursäkta om denna tråden redan finns).

Jag bor och jobbar (på Apple, ironiskt nog) i USA och tänker köpa en upplåst iPhone 5 när den är tillgänglig. Jag undrar bara om det kommer finnas olika varianter tillgängliga. Ser man på de operatörsbundna telefonerna så verkar det finnas tre olika varianter och jag undrar helt enkelt vilken som kommer fungera även i Sverige?

Inser att LTE inte finns i Sverige men hörde något om att 1800-bandet ska byggas ut av Telia eller Telenor?

Någon som vet mer?

Inte för att vara den, men borde inte du ha rätt nära tillhands att få svar på dessa frågor?

haha, roligaste jag sett på länge. om du jobbar på apple så borde du väl ha koll på detta själv?

Ursprungligen av tqila:

haha, roligaste jag sett på länge. om du jobbar på apple så borde du väl ha koll på detta själv?

Hehe, precis, det var som när jag jobbade på Ericsson, då fick man direkt alla svar man ville ha, från vilken avdelning som helst!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-21 22:40
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-24 15:40
Ursprungligen av 20hz:

Hur fungerar det med abb då? Tecknar man sig på plats i butiken, eller gör man det via iTunes?

Ursprungligen av WELiN:

Hur fungerar det med abb då? Tecknar man sig på plats i butiken, eller gör man det via iTunes?

Abonnemang kan du inte teckna via iTunes. Butik ska oftast gå bra (Vet inte hur det är på en Apple Store).

Jag funderar på hur det blir den här gången med iPhone 5S om man köper utan abonnemang i USA.
Har en kompis som ska åka nu i veckan o kommer hem i början på oktober. Förra gången var det väl så att LTE inte funkade med vårat 1800 mhz band. Den här gången kanske det är annorlunda om den nu stödjer i princip alla band. Vet man nåt om detta eller får man vänta tills imorrn?

Du får vänta till imorgon för att se hur det blir.

  • Medlem
  • Lund
  • 2013-09-09 19:58

Ska till USA nästa vecka. Har någon koll på hur tillgången brukar se ut i staterna i samband med släpp? Ryktena säger att leverans beräknas till den 20e, vilket är samma dag som jag åker hem igen. Vågar man hoppas på att kunna svänga förbi en AppleStore och plocka med sig en lur eller är det större chans att beställa en online och hoppas på att den hinner leveras innan avfärd? Är ju redan galningar som köar så om det är vägledande för efterfrågan så kanske det blir kärvt.

Det beror nog alldeles på var i landet du ska? NYC är nog värst skulle jag tro.

  • Medlem
  • Lund
  • 2013-09-09 22:31

Ska till Chicaco

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-09-10 08:26

Jag är ganska säker på att Apple inte har world wide gurantee på iPhone. Kolla upp det om ni köper i USA, det skulle inte vara roligt och komma hem och så pajar något efter en vecka.

Ursprungligen av andas:

Jag är ganska säker på att Apple inte har world wide gurantee på iPhone. Kolla upp det om ni köper i USA, det skulle inte vara roligt och komma hem och så pajar något efter en vecka.

Det stämmer.

Det verkar inte som att dom amerikanska modellerna stödjer Telias nät 2600 mhz.
Frågan är om det är värt o köpa i staterna.
Däremot verkar den UK o tyskland stödja det bandet. Hur mkt täckning finns det på 2600mhz?
Se tabell: http://www.apple.com/iphone/LTE/

  • Medlem
  • Lund
  • 2013-09-11 18:44
Ursprungligen av westerlu77:

Det verkar inte som att dom amerikanska modellerna stödjer Telias nät 2600 mhz.
Frågan är om det är värt o köpa i staterna.
Däremot verkar den UK o tyskland stödja det bandet. Hur mkt täckning finns det på 2600mhz?
Se tabell: http://www.apple.com/iphone/LTE/

Nej men de stödjer 800 Mhz, som så vitt jag förstått också används av bl a Telia. Det räcker väl att man har stöd för ett av banden för att LTE ska fungera, eller?

Ursprungligen av Jånte:

Nej men de stödjer 800 Mhz, som så vitt jag förstått också används av bl a Telia. Det räcker väl att man har stöd för ett av banden för att LTE ska fungera, eller?

Ja, så länge man inte rör på sig.

I ju med att 2600 mhz nätet verkar vara den viktigaste bandet för oss uppe i Svedala är det nog lite tråkigt att inte ha det bandet tillgängligt om man köper luren i USA.

  • Medlem
  • Lund
  • 2013-09-11 19:19

Även 1800 MHz-bandet ska ju bli 4G i Sverige, så man få trots allt stöd för 2 av Telias 3 LTE-band. Saken är klar: tar en grön 32Gb.

1800 mhz har rätt dålig räckvidd tyvärr.

Ursprungligen av westerlu77:

1800 mhz har rätt dålig räckvidd tyvärr.

2600 MHz har väl inte direkt bättre räckvidd

Men jag skulle definitivt inte ta en telefon utan 2600 MHz om jag är intresserad av LTE i Sverige oavsett det.

Men definitivt bättre täckning än alla dom andra banden. Jag kollade precis på Tele2 hemsida.

Ursprungligen av westerlu77:

Men definitivt bättre täckning än alla dom andra banden. Jag kollade precis på Tele2 hemsida.

Men täckning och räckvidd är inte samma sak - säger jag som tekniknerd.

För mig så är räckvidden det område som en basstation når ut i och täckningen det som byggs upp med flera basstationer.

I korthet - du behöver färre basstationer för att täcka ett område med 800 MHz än vad du behöver för de övriga banden eftersom 800 har bättre räckvidd.

Och du behöver fler basstationer för att täcka samma område med 2600 MHz än med 1800 MHz eftersom 2600 har sämre räckvidd.

2600 bandet är främst avsett för stora tätorter för att skapa kapacitet
800 bandet är främst avsett för landsbygden för att skapa täckning
1800 bandet... Kommer nog mest att användas i tätorter också men då måste man skippa GSM täckning och jag tror inte att man har fixat tal via LTE ännu så då knaprar man på kapacitet för vanliga samtal (men jag är lite osäker här)

Jag bor i storstan o det jag vill åt är främst datatrafikstäckning med snabb 4G.

och om man inte kör telia då? är det då bättre att vänta tills den går att köpa i sverige? surt att det inte är worldwide-warranty på den..

Ursprungligen av westerlu77:

Jag bor i storstan o det jag vill åt är främst datatrafikstäckning med snabb 4G.

Då är det 2600MHz som gäller - definitivt.

1
Bevaka tråden