Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Innehållet i min skräppost-mapp ska inte visas i min iPhone

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej!
Jag får i min iphone även de meljen som finns i mappen skräppost i min outlook vilket innebär att jag måste radera alla dessa innan jag kan läsa de väsentliga mejlen som finns i inkorgen. Hur kan åtgärda så att min iphone utesluter mappen "skräppost" så att jag enbart ser i min iphone det som finns i min inkorgen /på samma sätt som jag ser det i min outlook?
mvh/marie

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-22 15:10

Menar du att du får Skräpposten i din Inkorg på iPhonen? Då är det väl din Outlook som bestämmer vad som är skräppost. Har du inte möjlighet att låta mailservern avgöra vad som är vad?
Annars kanske det funkar om du kan köra IMAP och låta din Outlook vara igång hela tiden. Då kan den sköta sorteringen, och din iPhone visar vad Outlook har sorterat.

hej!
tack för du hjälper mig med mitt problem. Jag vet inte vad IMAP är. Du menar att jag ska ha min dator på hela tiden? detta kan jag inte eftersom min dator hänger sig då och då pga att den blir för varm.
I min outlook har jag ett antal mappar och bl a en mapp som heter "skäppost" där hamnar automatisk alla meddelanden som jag har spärrat användare. Jag får cirka 50 meddelande per dag i den mappen. Den mappen tömmer jag då och då. Problemmet är att i min i-phone så kommer dessa meddelanden (i första hand) som finns i mappen skräppost. Då måste jag radera dessa manuellt på min iphone innan jag kan komma åt de meddelande som kommer i min "inkorg". mvh/Marie

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-04-23 09:29
Ursprungligen av marie-claire:

detta kan jag inte eftersom min dator hänger sig då och då pga att den blir för varm.

Då låter det som ett besök hos en Apple-serviceställe inom kort... För så kan vi väl ändå inte ha det?

Ursprungligen av marie-claire:

I min outlook har jag ett antal mappar och bl a en mapp som heter "skäppost" där hamnar automatisk alla meddelanden som jag har spärrat användare. Jag får cirka 50 meddelande per dag i den mappen. Den mappen tömmer jag då och då. Problemmet är att i min i-phone så kommer dessa meddelanden (i första hand) som finns i mappen skräppost. Då måste jag radera dessa manuellt på min iphone innan jag kan komma åt de meddelande som kommer i min "inkorg". mvh/Marie

Hörrni, 99.se! Låter inte det här som ett mindre problem där vi kan hjälpa TS att rätta till en inställning i sin iPhone? På mig låter det ju som om hennes Inkorg slås ihop med hennes Skräppost (inte att förväxlas med Skräpkorg där allt kastat hamnar). Eller rättare sagt - hon synkar väl sin iPhone mot Comhems mailserver som hon även synkar sin dator mot?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-22 15:39

Det finns två olika protokoll för vanliga emailserverar, POP3 och IMAP. Kan du välja, välj IMAP (kolla med din emailleverantör).
Men kan du inte ha datorn/Outlook igång hela tiden, är det inte mycket att göra, än att låta din emailleverantör sköta förflyttningen till din Skräppostmapp. Vilket många gör, så börja med att kolla vilka funktioner/finesser din emailleverantör erbjuder.

hej!
Jag har comhem som e-post leverantör och min mobiltelefon är telia.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-22 22:23

Jag kan inte svara på om ComHem stödjer IMAP, men det finns säkert någon mer som läser detta, som har ComHem...

Comhem erbjuder inte IMAP utan bara POP3.

Detta innebär att du aldrig kan synkronisera vad Outlook ser som skräppost och vad som dyker upp i din iPhones inkorg.

Varken fel på din dator eller iphone utan det är så POP3 fungerar.

Nej, Comhem stödjer inte IMAP.

https://www.comhem.se/comhem/kundservice/hjalp-med-vara-tjanster/hjalp-med-bredband/e-post-och-hemsida/-/700500/700500/-/index.html

Tips:
Använd inte internetleverantörens mail (Comhem i det här fallet). Använd Gmail eller iCloud eller någon liknande mail-tjänst i stället. Mycket lättare att synka mellan olika enheter (dator, telefon, osv).

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-22 22:50

Bra tips av Jesper. Eftersom man någon/några gånger i livet byter Internetleverantör är det en stor fördel att inte ha eposten hos denne, utan hos en fristående epostleverantör.

Om du nu väljer att ex. använda dig av gmail kan du lägga till din comhem-mail så att den laddas ner där istället och med andra ord inte bli av med mail.

Mailhämtare - Gmail Hjälp

Ursprungligen av frazze:

...På mig låter det ju som om hennes Inkorg slås ihop med hennes Skräppost (inte att förväxlas med Skräpkorg där allt kastat hamnar). Eller rättare sagt - hon synkar väl sin iPhone mot Comhems mailserver som hon även synkar sin dator mot?

Nja, jag tror att det är så här:

Hon hämtar mejl via POP - till både datorn och telefonen.
I datorn har hon något slags filter eller regler som gör att vissa mejl förpassas till skräpmappen.
När hon hämtar mejl till telefonen så finns inte motsvarande filter där, utan mejlen hamnar ju då i iPhonens inkorg.

Att använda POP på det här sättet ger ju ett antal nackdelar, t.ex:
De mejl som redan hämtats ner till datorn, syns aldrig i telefonen.
De mejl som ännu inte hämtats ner till datorn syns visserligen i telefonen - men det blir ju alla mejl som dyker upp där. Även de mejl som kommer att filtreras bort i datorn så småningom.

Och att försöka lösa detta via POP-konton är väl i stort sett omöjligt.

Om man vill kunna läsa mejl från olika enheter, ibland från den ena och ibland från andra, och det ska se likadant ut på båda ställena, så är lösningen att överge POP och börja köra IMAP.

Senast redigerat 2012-04-23 12:32
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag tror att det är så här:

Hon hämtar mejl via POP - till både datorn och telefonen.
I datorn har hon något slags filter eller regler som gör att vissa mejl förpassas till skräpmappen.
När hon hämtar mejl till telefonen så finns inte motsvarande filter där, utan mejlen hamnar ju då i iPhonens inkorg.

De mejl som redan hämtats ner till datorn, syns aldrig i telefonen.
De mejl som ännu inte hämtats ner till datorn syns ju i telefonen. Alla mejl. Även de mejl som kommer att filteras bort i datorn så småningom.

Att försöka lösa detta via POP-konton är väl i stort sett omöjligt.

Om man vill kunna läsa mejl från olika enheter, ibland från den ena och ibland från andra, och det ska se likadant ut på båda ställena, så är lösningen att överge POP och börja köra IMAP.

Det är så det exakt äro. Outlook har en egen skäppost-inkorg som sorterar efter diverse Microsoft-regler.

Men som sagt comhem erbjuder inte imap.
Däremot är det ju som jag tidigare nämnt enkelt att skapa ex. en gmail. Sedan använda deras tjänst att få in comhem-mailen i gmail-kontot.

  • Avstängd
  • 2012-04-23 11:17

Jag har comhem, och använder dras brevlåda(or), men forwardar mailen där till mitt icloud (före det mobileme) så får jag sorteringen etc där samt att alla enheter + datorer ser lika ut i brevlådorna.

Ursprungligen av LaHe:

Jag har comhem, och använder dras brevlåda(or), men forwardar mailen där till mitt icloud (före det mobileme) så får jag sorteringen etc där samt att alla enheter + datorer ser lika ut i brevlådorna.

Hej! Tack för ditt svar. Angående ditt svar........ jag läste lite om Icloud innan jag ska installera och det står på nedanstående länk att det är problem med vissa e-post tjänster. Mycket av det som står förstår jag inte så bra men dessa problem förekommer väl inte vad gäller synkronisering med outlook?
Det stora problemet med iClouds e-posttjänst - Allt om Mac
En annan fråga: Kan man inte se i mobilen hela mappstrukturen precis som det är i outlook? - Jag menar om man vill få ordning på de melj man har läst samt om man vill söka information på gamla melj man har sparat i mapparna?
tack på förhand och med vänlig hälsning, marie

Ursprungligen av marie-claire:

Hej! Tack för ditt svar. Angående ditt svar........ jag läste lite om Icloud innan jag ska installera och det står på nedanstående länk att det är problem med vissa e-post tjänster. Mycket av det som står förstår jag inte så bra men dessa problem förekommer väl inte vad gäller synkronisering med outlook?
Det stora problemet med iClouds e-posttjänst - Allt om Mac
En annan fråga: Kan man inte se i mobilen hela mappstrukturen precis som det är i outlook? - Jag menar om man vill få ordning på de melj man har läst samt om man vill söka information på gamla melj man har sparat i mapparna?
tack på förhand och med vänlig hälsning, marie

Kollade i min egen mobil och jag får upp val om vilka mappar jag vill synka etc på min Gmail och Exchange, men inte iCloud.

tack att ni har besvarat min fråga. Jag ska kolla närmare utifrån era kommentarer och råd. mvh/marie

  • Avstängd
  • 2012-05-15 12:01

Ta upp mailappen, tryck på knappen röd inringad (kan stå nått annat där beroende på vad du valt för inkorg):

[ATTACH="CONFIG"]33103[/ATTACH]

Då ser du dina inkorgar, så som det ser ut på min iPhone: iCloud har 3 konton, mitt iCloud konto + 2 forwardade från Comhem,
+ 2 direkt från Comhem + från jobbet via Exchange servern.

[ATTACH="CONFIG"]33104[/ATTACH]

Scrollar du ner så ser du dina konton... :

[ATTACH="CONFIG"]33105[/ATTACH]

Tryck på jobbMail eller vad du nu kallat den så ser du en spegling av din -jobbmail-struktur:

[ATTACH="CONFIG"]33106[/ATTACH]

och också din papperskorg på exchange-servern om du skrollar ner...

[ATTACH="CONFIG"]33107[/ATTACH]

Sen hur du lyckats få in papperskorgen i Inkorgen har jag ingen aning om

Detta var på min iPhone, är på jobbet så kan inte visa motsvarande på datorn hemma...

  • Avstängd
  • 2012-05-15 18:55

Problemen som Allt om Mac tar upp har jag inte upplevt/råkat ut för... men jag har ju inga krångliga setups utan kör rakt av förutom att jag kör med en hel del smarta brevlådor på Macen för ytterligare sortering.

hej!

Tack för din förklaring och exempel bilder då förstår jag bättre att det är någonting som fattas för att det ska funka. Ang. Jobbmail skulle jag vilja också ha det. Hur gör man för att få den ikon och funktion i "brevlådor" på iphone?. Funkar det även om man har en comhem adress? Är det icloud som gör att man kan få denna funktion?. Jag jämförede med bilderna du skickat med min mobil och jag har enbart 2 comhem adresser på min iphone samt 2 konton. På min dator har jag även dessa 2 comhem-adresser som är pop3. Igår skapade jag en ny meljadress som är bineros och är Imap (kanske då att denna e-post adress kan generera/förvalta de 2 comhemadresser tänkte jag?). Det som strular sig med meljen är att jag har fast-comhem anslutning hemma och använder telias mobile bredband när jag är t ex på landet. Det innebär att med telias går det att läsa mejlen på min dator men om jag svarar så stannar meljen i min utforgen. Igår försökte jag experimentera och nu är det riktigt strul. Nu kan jag läsa mina melj på mobilen men inte på min dator längre. På min dator (outlook 2010) ser jag dock rubrikerna på mejlen men kan inte öppna/läsa mejlen. När jag försöker klicka för att öppna får jag en dialogruta: "objektet har inte hämtas från servern" i denna dialogrutan kan man välja olika alternativ (bl a "markera meddelandet för att hämta det"). Det händer igenting vilket alternativ än jag väljer. Comhem säger att de inte supportar outlook 2010. mvh/marie

1
Bevaka tråden