Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installationsproblem på skumma hårddiskar

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2003-09-13 05:02

Jag är lite nyfiken på om någon annan haft samma problem som jag vid installation av OSX.

Första gången jag stötte på det var på en G3/Blåvit. Jag rensade allt, installerade OSX och OS9. När jag skulle dra igång igen efter OS9 (om jag kommer ihåg rätt) uppförde datorn sig underligt. Var ett tag sedan och mitt minne är som en 103-årings. Jag trodde då att jag gjort fel som installerade OS9 eftet OSX. Gjorde om allt men fortfarande betedde den sig skumt.

Jag kom fram till att det måste vara hårddisken pga att felen hela tiden blev olika osv. Ny hårddisk löste problemet.

Så nu idag igen stöter jag på liknande problem med en G4/AGP. Första gången stannar installationen vid andra CDn. Anda gången går installationen bra. Inga varningar. Allt kommer upp. Men systemet loggar ut vid speciella tillfällen som t.ex när jag drar en ikon till docken. Vissa program går inte att starta vissa går. Minst sagt skum.

Nu provar jag att starta datorn med NetBoot (OSX 10.2 server i nätet). Funkar perfekt. Så även här tyder det på att hårddisken är skum.

Sammanfattning:
- Båda datorerna fungerade bra med OS9.
- Båda hade IBM-diskar, en 37 och 70 tror jag. Dom har jag och andra haft problem med i andra sammanhang. IBM-diskar var bra förr men verkar vara rena skräpet nu för tiden.

Någon som varit med om liknande?

  • Oregistrerad
  • 2003-09-13 09:19

Nollade du diskarna före installationerna? Egentligen skall det inte behövas, men om disken strular kan det ju vara bra att göra.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-13 10:32

Jag hade också mystiska problem med OSX på en blå/vit G3. System 9 testade jag aldrig, ville endast ha OSX.
Det hände när jag satte in begagnad 10 GB HD (förut satte det 6 GB HD). Så jag fick tag i 27 GB HD (begagnad HD), samma problem igen. Sedan tog jag en 20 GB HD som satte i iMac (G3 cpu) och då gick det bra ! Inga mystiska problem !
B/W G3 använder ATA/66 som verkar vara lite inkompatibel, med rätt HD fungerar det ok.
Ett bra sätt är att testa hårddiskens kondition är att nolla hela skivan, det gjorde jag det och det var inga fel på alla hårddiskar. Tydligen var det bussproblem ATA 66.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-13 10:38

Vill tillägga att OSX har högre hårdvarukrav.
Det som fungerar bra under OS 9 kan det uppstå olika problem under OS X.
Har man tur att äldre dator fungerar under OSX har man gjort storvinsten:D

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-09-13 12:32

Byt ut minnet, det brukar göra susen.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2003-09-13 13:14

Nja minnet var också en av mina funderingar. Därför testade jag att starta med NetBoot (via OSX server 10.2). Det funkade perfekt. Alltså är det inget fel på minnet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-13 13:22

Har exakt samma problem, dock med en hårddisk från Seagate. Det har som sagt inte med minnet att göra. Jag tror inte att det är något fel på hårddiskarna, utan snarare att ATA-styrkretsarna på logikkortet är inkompatibla med vissa hårddiskar. Men utöver det har jag ingen aning.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-13 14:06

Första revisionen av Blåvit G3 har problem med nyare hårddiskar! Informationen på hårdisken blir korrupt och datorn uppför sig därför konstigt. Det finns andra trådar som beskriver detta och problemet är väl beskrivet på xlr8yourmac.

Det sista jag hörde i ämnet var att nyare versioner av Mac OS "patchar" runt problemet på ngt sätt (OS 10.2.x). Vet inte om detta stämmer men jag har själv framgångsrikt kunnat använda en nyare IBM-disk som extra disk i en BW G3/300.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2003-09-13 18:35

Jag tror inte problemet med en extra disk är lika stort som att ha den som start/OS disk. Provade att kopiera 600MB filer ett antal st sådana på disken som OS:et krånglade på. Inga poblem.

Vet inte riktigt vad som är problemet, men OSX system verkar "köra skiten" ur diskarna eller nåt åt det hållet. Kan också vara själva installationen som inte innehåller fel-kontroller osv för hårddiskhanteringen eller något åt det hållet...

  • Oregistrerad
  • 2003-09-14 10:46

Hur vet du att dina kopierade filer verkligen är friska? Hade du någon rigorös testprocedur för att verifiera datan.
Om du har en hårddisk som uppför sig illa finns det ett litet simpelt testprogram för OS 9 som visar om data på disken blir korrupt. HDcorruption test
När jag haft diskproblem har det snabbt visat sig med detta lilla testprogram. ATA-kontroller, ATA-kabel och disk cache, fel här och det borde synas under testet.

Kan det annars vara din CD/DVD-läsare som krånglar? Eller dåliga CD-skivor?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2003-09-19 01:41

Urprungligen från Kalle W

Citat:

Byt ut minnet, det brukar göra susen.

Visst Kalle det var problemet trots allt. Tack. Jag slängde ut ett av de två 512MB minnena.

Lite skumt dock att det funkade att köra OSX via servern/netboot.

Felsökning är något som verkligen inte är förutsägbart, en läxa man lär sig om och om igen.

1
Bevaka tråden