Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur se bilder i html-mail?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2011-11-08 09:25

Jag håller på att testa lite med html-mail. Har nu byggt upp en enkel sida i Dreamweaver som är publicerad på nätet.
Sedan skapar jag mailet genom helt enkelt trycka "E-posta sidans innehåll" i safari (cmd + i). Det blir då ett snyggt html-mail.

Allt ser bra ut i Mail, men om jag öppnar mailet i min webbmail i safari så är inte bilderna med.

Hu får jag bilderna så dem visas korrekt även i webbmailen? Jag har testat med ett mail från Adobe och där kommer bilderna med.

Du måste hosta bilderna någonstans på nätet till att börja med så att bildlänkarna går dit och inte din lokala dator.

Om du nu inte redan gjort ovan.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2011-11-08 09:46

Bilderna ligger tillgängliga på nätet. Dock ser jag att adressen pekar på namnet i mappen och inte till http://www....

Ska prova att peka bilderna till webbserven istället.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2011-11-08 10:15

Nu kom bilderna med :).

Dock är CSS-stilarna inte rätt. Har omdefinerat taggar t.ex H1 och H2. Länkar inte till någon fil utan det ligger direkt i koden.

<style type="text/css">
<!--
body {
background-color: #E8E8E8;
}
body,td,th {
font-family: Trebuchet MS, Arial, Helvetica, sans-serif;
color: #666;
font-size: 13px;
}
h1 {
font-family: "Trebuchet MS", Arial, Helvetica, sans-serif;
font-size: 24px;
color: #69C;
}

Så här ser början av koden ut.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2011-11-08 14:51

Nu fungerar det och HTML-mailet ser i stort sett bra ut både i olika webbläsare och i mailprogram.

Kruxet med CSS-koden var att det varken gick lägga det under <HEAD> direkt på sidan eller länka det till en separat css-fil.

Det enda som fungerade i webbläsarmailen var att lägga CSS kod direkt vid varje element.

Ex: <h3 style="line-height: 18px; font-size: 14px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif;">Rubrik</h3>

Aningens bökigt att göra mellan olika webbläsare och alla epostklienter.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-11-08 16:19

Har du koll på vilka din målgrupp är? Kommer några att ta emot ditt html-mail i Outlook (rysligt många på profs-sidan)? I och med Outlook 2007 drog Microsoft tillbaka tiden med ca 5 år från att använda samma renderingsmotor som IE6 (redan då inte den vassaste kniven på marknaden) till att använda MS Words renderingsmotor. Css-stödet är rudimentär. det är tabellbaserad layout som gäller med inline css.

Det finns dock hjälp därute. Bla med denna sida (HTML email inline styler) kan man få hjälp att flytta in prydlig css till inline styling. På köpet, får du även en fingervisning hur bra stödet din kod kommer att ha i olika email-klienter. Det underlättar arbetet betydligt.

1
Bevaka tråden