Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Redaktionens tester

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är nyfiken på vilka kriterier som ligger till grund för vilka produkter som testas på 99mac? Är det synnerligen innovativa produkter, helt nya och okända produkter där det faktiskt finns en poäng i att testa för att läsarna ska förstå hur de fungerar eller varför de behövs, produkter som redaktionen själva tycker är bra/fina/funktionella eller för den skull kassa/fula/värdelösa, eller är det helt enkelt produkter man får tillsända i ett försök av tillverkaren/distributören att skapa lite extra uppmärksamhet?

Ett bra exempel till utlösande av frågeställningen är senaste "testet" av mockafodral till macbooks. Det torde finnas många tusen varianter och varför testas då just detta fodral och inte något av de andra? Och vad testas egentligen? Från hur många sidor kan man rimligen stoppa i datorn i ett fodral och hur mycket kan egentligen skyddet variera? Om vi ska prata om det aktuella fallet så använder jag själv ett fodral av neopren som också är tänjbart men främsta skälet där är förslutningen som man har löst på ett särskilt finurligt sätt för att datorn inte ska repas och det tar mocka-testet inte ens upp. Går det ens att försluta fodralet?

Vill inte vara onödigt kritisk och definitivt inte anmärka på personer men det vore intressant att veta hur tankarna går kring detta. Möjligen anknyter ämnet till viss del till tråden om artiklar men jag tycker ändå att ämnet har en egen poäng. Och jag hoppas att vi kan enas om att 99mac är för bra för att bli föremål för meningslöst redaktionellt skräpinnehåll.

Jag skulle också vilja veta hur urvalet görs.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-01 21:20

För att svara specifikt för Waterfield Suede Jacket så kontaktade jag Waterfield för att höra om vi fick testa fodralen till Wireless Keyboard och då skickade Waterfield med även Suede Jacket så även den testades.

Det är knappast så att tillverkarna står och knackar på dörren och ber oss testa produkter. Produkterna som testas är antingen produkter som lånas ut under en kort tidsperiod av tillverkare/distributör och sen ska skickas tillbaka, skickas till oss för recension med förbehållning att det ska lottas ut bland läsarna eller slutligen produkter som köps eller ägs privat.

Efter ett test så återkommer ibland leverantörerna och frågar om man vill testa deras nya produkter och får vi lotta ut dem så brukar vi även testa dem även fast de inte är lika intressanta som den produkt vi först var intresserade av.

I vanligaste fall är det så att tillverkarna kontaktas av oss när de på sin hemsida har visat någon produkt som verkar häftig och vi får jaga dem att få låna ett exemplar att testa. I 99 fall av 100 svarar de inte ens för att 99mac och Sverige är ointressant för dem.

oklarheter?

Har ni tillgång till produkter som ni vill att vi testar så skicka ett mail eller PM så får ni adressen vart ni ska skicka dem.

Tack för ett bra svar.

1
Bevaka tråden