Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med iMessage (iPad)

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

iMessage fungerar hur fint som helst på min iPhone, men från min iPad kan jag bara skicka till 2 nummer, de andra (som alltså också har iOS 5 och som jag utan problem kan skicka till från iPhonen) går det inte att skicka till. Får felmeddelande som säger att "[tel.nr.] är inte registread hos iMessage". Ngn som har en idé om vad detta kan bero på?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-13 22:42
Ursprungligen av billyjam:

iMessage fungerar hur fint som helst på min iPhone, men från min iPad kan jag bara skicka till 2 nummer, de andra (som alltså också har iOS 5 och som jag utan problem kan skicka till från iPhonen) går det inte att skicka till. Får felmeddelande som säger att "[tel.nr.] är inte registread hos iMessage". Ngn som har en idé om vad detta kan bero på?

Är ditt telefonnummer bekräftat i inställningarna?

  • Administratör
  • Lund
  • 2011-10-13 23:08

kan man bekräfta tel nummer i inställningarna på ipaden? Jag hittar bara att jag kan lägga till epost
iMessage fungerar inte för mig på iPaden. Det är helt tomt och den ger ett rött utropstecken och säger att meddelandet inte har blivit levererat när jag försöker.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-14 08:08
Ursprungligen av thor:

kan man bekräfta tel nummer i inställningarna på ipaden? Jag hittar bara att jag kan lägga till epost
iMessage fungerar inte för mig på iPaden. Det är helt tomt och den ger ett rött utropstecken och säger att meddelandet inte har blivit levererat när jag försöker.

Ditt telefonnummer ska synas där också, inte bara eposten.

Ursprungligen av thor:

kan man bekräfta tel nummer i inställningarna på ipaden? Jag hittar bara att jag kan lägga till epost
iMessage fungerar inte för mig på iPaden. Det är helt tomt och den ger ett rött utropstecken och säger att meddelandet inte har blivit levererat när jag försöker.

Nej, eftersom Ipaden inte är en telefon. Även om SIM kortet har ett telefonnummer så fungerar Ipaden bara som ett modem.
Du behöver aldrig bekräfta telefonnumret i Iphonen, det ska ske automatiskt

Brasklapp: jag svarar från mitt minne, jag har inte Ipaden med mig till jobbet:)

Kan du skicka till dig själv från iPaden så det dyker upp på iPhonen?

  • Administratör
  • Lund
  • 2011-10-16 18:37
Ursprungligen av Johan Nilsson:

Kan du skicka till dig själv från iPaden så det dyker upp på iPhonen?

ja...

En del har jag fått att skicka meddelande till min apple-id epost och då dyker det upp på min ipad men många fortsätter att skicka till telefonnummer och då kommer det inte till iPaden utan bara mina svar.

Men för att konversationen med en person ska "aktiveras" och synas på iPaden måste jag skicka ett meddelande med iPaden först (för varje person)

Ursprungligen av thor:

ja...

En del har jag fått att skicka meddelande till min apple-id epost och då dyker det upp på min ipad men många fortsätter att skicka till telefonnummer och då kommer det inte till iPaden utan bara mina svar.

Men för att konversationen med en person ska "aktiveras" och synas på iPaden måste jag skicka ett meddelande med iPaden först (för varje person)

Samma här, är inte riktigt så i sync som Apple ville få det till vid presentationen. Tycker att alla iMessages oavsett var dom kommer ifrån eller vad dom skickas till borde speglas på enheterna. Var lite så dom målade upp det...

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2012-01-09 09:38
Ursprungligen av Brandylf:

Samma här, är inte riktigt så i sync som Apple ville få det till vid presentationen. Tycker att alla iMessages oavsett var dom kommer ifrån eller vad dom skickas till borde speglas på enheterna. Var lite så dom målade upp det...

håller med!

Är det någon som har koll på huriMessages på iPad funkera egentligen?

Jag har både iPhone 4 och iPad 2(wifi), och jag tycker INTE att synkroniseringen mellan enheterna funkar fel fritt direkt... Jag tycker att paddan borde få alla IMessages som är skickade till/från iphone eller? I nu läget har jag typ 3 "iMessages"-konversioner på paddan, men på IPhonen har jag har skickat/tagit emot iMessages konversationer från typ 10 iPhone 4 ägare(dem är markerade som iMessges i min phone)
Jag trodde att konversationerna skulle vara identiska på alla iMessages eller har jag förståt allt fel?

Ursprungligen av speer:

håller med!

Är det någon som har koll på huriMessages på iPad funkera egentligen?

Jag har både iPhone 4 och iPad 2(wifi), och jag tycker INTE att synkroniseringen mellan enheterna funkar fel fritt direkt... Jag tycker att paddan borde få alla IMessages som är skickade till/från iphone eller? I nu läget har jag typ 3 "iMessages"-konversioner på paddan, men på IPhonen har jag har skickat/tagit emot iMessages konversationer från typ 10 iPhone 4 ägare(dem är markerade som iMessges i min phone)
Jag trodde att konversationerna skulle vara identiska på alla iMessages eller har jag förståt allt fel?

Om någon skickar ett iMessage till ditt AppleID, kommer det då både till iPhone & iPad?
Då iPad inte har något telefonnummer så måste det skickas till ditt AppleID för att dyka upp där.

http://www.99.se/ipad/290387-problem-med-imessage-ipad.html#post2026728

edit: Här finns mer detaljerad info om hur det fungerar och vad man bör göra: https://discussions.apple.com/thread/3395222?start=0&tstart=0

På iPad använder man sitt AppleID, inga telefonnummer.

Idag fungerar det att skicka till fler och fler av mina kontakter, det verkar som att det tagit lite tid innan alla som uppdaterat fått detta registrerat. Nu fungerar det fint. När jag skicka från iPaden så ser det ut hos mottagaren som att meddelandet kommer från mitt apple-ID. Men svaret kommer både till iPhonen (som har både telnr+id registrerat).
Däremot kommer inte meddelanden som skickas till mitt tel-nr till iPaden, så det är väl ganska begränsad användning man har av meddelandefunktionen på den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-23 22:52

Trodde att det var lite grejen.

Att jag får ett iMessage på iPhonen och samtidigt kommer det upp på iPad (och senare i iChat )
Det fungerar ju så bakvägen. Jag skickar ett meddelande på iPaden så kommer det även upp på iPhone och svaren kommer på båda.

Något som jag har missat?

Jag har skickat iMessages med paddan utan 3G installerat, då var det med apple-id-adressen. Fungerade fint. Sen har jag installerat ett sim-kort och då kan jag även sms:a som vanligt.

Ursprungligen av CyberPet:

Jag har skickat iMessages med paddan utan 3G installerat, då var det med apple-id-adressen. Fungerade fint. Sen har jag installerat ett sim-kort och då kan jag även sms:a som vanligt.

Det går bara att skicka iMessage från iPad, inte sms till icke iMessagemottagare

Men nu MED 3G kan jag sms:a också.

Det sa jag heller inte. Jag sa iMessage.... å apple-id.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-01-10 20:48

Det kan inte jag. Numret är ej registrerat som iMessage, får jag som svar.

Aha. kanske skiljer på vad man har för abonnemang? Eller så råkar det vara så att alla jag känner har iOS 5?

Det beror på att alla som du känner har IOS5:)

Skämt å sido, du kan inte SMS:a med en Ipad men du kan skicka Imessage.Du får lov att tro på en gammal luleåbo:)

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2012-01-11 17:34

Ahaa... Hur gör jag då om jag för att synka all imessages? Vilken inställning ändrar jag på? Jam menar om jag kan ta emot vissa så borde jag väl få alla???

Ursprungligen av speer:

Ahaa... Hur gör jag då om jag för att synka all imessages? Vilken inställning ändrar jag på? Jam menar om jag kan ta emot vissa så borde jag väl få alla???

Till iPad får du alla som skickats till ditt AppleID som du angett (och som du också lagt in på din iPhone).
Någon synkronisering finns inte.

Hmm.... får prova skicka ett mess till pappa å se då. Han är den enda jag känner som inte har en iphone

Ursprungligen av CyberPet:

Hmm.... får prova skicka ett mess till pappa å se då. Han är den enda jag känner som inte har en iphone

Lycka till.
Han kanske har en iPad.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-03-31 21:05

Jag sitter med sim-kort i och kan ej skicka vanliga sms.. Jag å en polare löste lite av problemet med syntet, sjukt osexigt men iaf vi ställde in så vi skickade som mail-adressen i både luren å paddan. Sen fick vi ta bort alla gamla mess och skicka om fast välja mailen å inte mobilnummer... Nu synar det iaf mellan oss men sjukt osexig lösning..!

  • Medlem
  • 2012-03-31 21:16
Ursprungligen av raubas:

Jag sitter med sim-kort i och kan ej skicka vanliga sms.. Jag å en polare löste lite av problemet med syntet, sjukt osexigt men iaf vi ställde in så vi skickade som mail-adressen i både luren å paddan. Sen fick vi ta bort alla gamla mess och skicka om fast välja mailen å inte mobilnummer... Nu synar det iaf mellan oss men sjukt osexig lösning..!

Vilket borde bero på att man inte kan skicka vanliga sms med ett simkort som klarar enbart datatrafik.

1
Bevaka tråden