Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med artwork i Cover Flow

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-08-15 19:10

Upplever precis samma problem som denna användare:

https://discussions.apple.com/thread/3226353?start=0&tstart=0

Skivomslagen till ny musik (i mitt fall rör det sig om tre singlar som lagts till inom den senaste månaden) får i Cover Flow en tunn, svart ram runt sig. Fenomenet syns i en bild i länken här ovan, men postar även jag smakprov här nedanför.

Har testat att kopiera bilderna, sparat om dem i Förhandsvisning och sedan lägga in dem igen — ingen skillnad; har även tagit bort låten från iTunes och lagt in den igen, dock utan önskvärt resultat. Tänkte även testa att ta bort all musik från telefonen och lägga in den igen — huskuren när det är något krångel med omslagsbilderna —, men såg i länken ovan att han/hon hade gjort just det med resultatet att alla omslag istället fick en pixeltjock kant runt sig.

Tror ni att det är en bugg som kan komma att lösas i framtiden, eller är det i själva verket en "funktion" som man med öppna armar ska omfamna? Någon som upplevt samma sak och löst det?

PS: Ska poängteras att detta (i-lands)problem enbart uppenbarar sig i Cover Flow.

Senast redigerat 2011-08-15 21:13

Det är väl bara just i CoverFlow när albumet visas (alltså är det främsta) som det syns?

Jag tror det är på detta sätt, "det i själva verket en "funktion" som man med öppna armar ska omfamna?"

På min iPhone 4 med iOS 5 b5 har jag inga svarta kanter..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-08-15 19:25

Ja, men enbart på album som lagts till nyligen. (Förstår inte riktigt vad du menar med: "... (alltså är det främsta) som det syns?")

Säger du inte emot dig själv när du å ena sidan tror att det är en ny (för ny måste den ju i så fall vara, då jag aldrig sett detta tidigare) funktion i 4.3.5., men å andra sidan inte upplevt det i den senaste iOS 5-betan?

Har du nyligen lagt in ny musik utan att ha upplevt att just det albumets omslag har fått en svart kant runt sig?

Albumet du har främst, alltså det du ser på, inte på album som är till vänster/höger.

Säger inte emot mig själv någonting, bara vad jag tror (och du ser) och hur det ser ut i iOS 5 på min telefon, lägger in ett album nu så får vi se, återkommer.

Synkade över ett album som bara funnits i mitt arkiv ett par dagar, fick inga svarta ramar.

Återigen till min fråga, du ser bara den svarta ramen på albumet du ser på, inte på album till vänster/höger om det?

Om det är så så är det appen som lägger till kanten.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-08-15 19:41

Jag ser bara kanten på de tre omslag som ligger främst/i mitten i mina bifogade bilder. Kanten syns dock fortfarande på nämnda omslag oavsett om de ligger främst eller om de ligger till vänster/höger.

Självklart om omslaget i mitten har en ram så syns den ramen i kontakt med omslagen på sidorna.
Omslagen på vardera sida har ingen ram, alltså har inte omslagen (bilderna) modifierats, utan något som iPod-appen gör när den visar omslaget som har fokus.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-08-15 19:49

Jag tror vi missförstår varandra. Det är tre omslag som har en svart kant, och denna kant syns även när albumet i fråga så att säga ligger på sniskan. Med andra ord: även om dessa tre omslag inte ligger i fokus, kan man se att de har en svart kant runt sig, som då är sned.

ok, jag kollade bara på dina bilder och hur det såg ut där.
Iaf kan jag inte replikera det själv i iOS 5 på min telefon efter att ha synkat in ett album som inte varit synkat tidigare.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-08-15 20:32

Var tvungen att installera om telefonen och återställa den efter en kopia, så nu har alla omslag den där svarta kanten. Ser rätt fult ut. Vet inte riktigt hur (eller om) jag ska lösa det. Skulle ju kunna göra en ren installation utan att återställa den, men det känns som otroligt mycket besvär för ett litet men ack så irriterande problem...

Frågan är om det är någon mer med 4.3.5. som har det såhär, om det är meningen att det ska se ut såhär?

Senast redigerat 2011-08-15 20:45

Var bara tvungen att justera rubriken då "cower" betyder något helt annat.

/Mod

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-08-15 21:15

Självklart, tack!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-08-15 22:29

Lite nya exempel på hur det ser ut när alla omslag berörs. De omslag som är bredare än vanligt "svävar" numera över sin tänkta kant, medan de omslag som är högre och smala inte längre visar det som finns bakom dem. Kort sagt har omslag som inte är helt kvadratiska fått svarta utfyllnader.

Får även känslan av att omslagen — oavsett hur bra upplösning de är i — ser betydligt fulare ut vid uppspelning. Vissa omslag som har varit 400x400 och alltid sett skarpa ut ser nu riktigt risiga ut. Kanske bara är ren inbillning.

Hoppas verkligen att det här är något tillfälligt som kommer fixas till snart. Om det är meningen att det ska se ut såhär blir jag lite ledsen...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-10-12 20:29

Allt löstes med IOS 5.

1
Bevaka tråden