Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor om Mac box familjepaket

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej. Morsan ska köpa Mac box och tänkte köpa familjepaket så att jag kan få en licens med.

Jag undrar dock om det finns några hakar i licensen?

Kan jag tex:

1) Bränna av instalationsskivorna så att jag kan formatera hårddisken och instalera om programmet utan att köra orginalskivan? (Jag bor på tio timmars avstånd från familjen).

2) Köra programmen och operativsystemet från andra internetuppkopplingar än min mors?

Finns det några skillnader emot att ha en licens från ett familjepaket överhuvudtaget emot att ha en unik licens?

Jag har för mig att det är lite knepigt att bränna av dom där skivorna men det finns säkert andra som är bättre än mig (dual layer DVD såvitt jag minns). Jag brukar göra en skivavbild istället och lägga på en extern hårddisk - går mycket snabbare att installera OS och program än från disk...

Det går utmärkt att köra programmen och operativsystemet på alla datorer överallt. Finns ingen skillnad på programmen förutom rent licensmässigt.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2010-12-28 20:40

Det stämmer att det är svårt att bränna startbara kopior av skivorna. Troligen krävs tredjepartsprogramvara, som Toast (om Toast fortfarande är ett bra val låter jag vara osagt).

Apples sida om Mac Box innehåller en kort beskrivning av licensvillkoren. Grundregeln är fem datorer i ett hushåll, men det finns ett litet undantag för studenter.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2010-12-30 12:55

Ska man vara petig så gäller licensen enbart de (fem) som bor i samma hushåll.

Citat:

Licensavtalet för familjepaketet (Family Pack Software License Agreement) ger dig rätt att installera och använda ett exemplar av Apple-programvaran på upp till fem Apple-märkta (5) datorer åt gången så länge datorerna finns inom samma hushåll och använd av de boende i hushållet. Med "hushåll" avses en eller flera personer som delar en bostad som hus, lägenhet eller husbil, och detta omfattar även studenter som huvudsakligen är boende i hushållet men för närvarande har bostad på studieort. Licensen är inte giltig för affärsanvändare eller kommersiella användare.

1
Bevaka tråden