Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Får inte ändra default app till CS3 efter CS4 installation

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi ska gå från Indesign CS3 till Indesign CS4 1/2-10. En utbildning ska ske i början av januari då ska CS4 användas alltså behövs programmet på en del burkar. Men CS3 måste vara default app eftersom det är den dagliga produktionsmiljön.
Men efter installation så sätts default till CS4 och om jag tar äpple-I och säger CS3 och sedan "Alla" så ändras det aldrig till CS3.

Jag har provat att döda prefsfiler och cachefiler samt byggt om lsregister men inget verkar hjälpa.
Det är under 10.4.11 det handlar om.

Vad kan jag göra?

Blev likadant för mig när jag installerade CS4 parallellt med CS2. Alla InD-ikoner ändras till CS4-varianten och det går inte att få "ändra alla" att hugga. Går f.ö. inte heller att få Acrobat 7 Pro som default före Acrobat 9 Pro.

10.4.11 även här.

Irro...

Absolut ingen hjälp just nu, men långt bak i huvudet så finns det info om att jag läst om ett program/script som kunde välja rätt version.

Om det var Indesign CS -> CS2, CS2 ->CS3 eller CS3->CS4 kommer jag inte ihåg. Hittar inget just nu på nätet heller.. Tror det var uppe här på 99mac.se

(Kan ha varit Quark4 -> Quark6.5 oxå).

  • Medlem
  • 2010-12-27 13:54

Min erfarenhet är att det inte går att fixa det där utan att blanda in andra omständigheter. Det finns ju flera olika vi har använt vid olika tillfällen:
1. Ta bort verksamhetsspecifika plugins från den version som inte ska användas. Då blir programmet obrukbart. Den del av utbildningen som kräver plug-in får ni hantera separat, typ med pluginuppsättingar eller tillfällig installation. Är det i den redaktionella miljön eller i annonsproduktion?
2. Skriv ett enkelt appleskript som startar rätt program.
3. Lägg ett startskript i InD CS4 som flashar att man har startat fel program om man är i produktion.

Intressanta alternativ Baron - ska ta en titt på alt 3.

  • Medlem
  • 2010-12-27 18:05

Har du koll på hur startskripten fungerar?

1
Bevaka tråden