Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alternativ till iMovie?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Håller på att redigerar en mängd filmer och använder för tillfället det som fanns när jag köpte min mac "iMovie"

men undrar om det finns något ytterligare något filmredigerings program som är relativt enkelt men har fler funktioner som gör filmerna med proffsigare samt snyggare.

och varför stödjer inte iMovie mp4 filer ??

tack på förhand !

Ett steg upp från iMovie är ju Final Cut Express. Däremot är det nog en högre inlärningströskel med det.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-09-12 17:49
Ursprungligen av allanos:

Håller på att redigerar en mängd filmer och använder för tillfället det som fanns när jag köpte min mac "iMovie"

Vilken version använder du?

Ursprungligen av allanos:

men undrar om det finns något ytterligare något filmredigerings program som är relativt enkelt men har fler funktioner som gör filmerna med proffsigare samt snyggare.

Jag tycker iMovie går väldigt snabbt att arbeta med. Det går inte skapa professionella resultat men absolut snygga resultat som imponerar på bekantsskapskretsen.

Ursprungligen av allanos:

och varför stödjer inte iMovie mp4 filer ??

Jag importerar mina mp4 filer utan problem. Jag tror allt du kan spela i Quicktime går att importera. Berätta vad du har för kamera.

Det finns ju två iMovie att arbeta med

IMovie06 med tidslinjal och ett betydligt "stramare" sätt att arbeta på.
Det hade också en del egna effekter.

IMovie08 (?) är lättare, ingen tidslinje, andra övergångar, få effekter.

Att bara byta version kan ge en allt det man tycker sig sakna .

Grejen är väl att Apple inte längre erbjuder iMovieHD '06 för nedladdning? Det gjorde man som svar på all kritik när iMovie08 kom. Tror sedan att den möjligheten försvann iom iMovie09.

Kolla också in Norrkross Movie

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-09-12 18:38

Med iMovie '09 kom lite mer avancerade funktioner med ljudläggning osv.

Funktionerna kan man se på någon tutorial på Apples hemsida.

har säkert nyaste versionen av iMovie då jag har nyligen köpt macbook pro.

men jag har GoPro Official Store: Wearable Digital Cameras for Sports en sådan kamera . Filmerna blir klara i mp4 format och det ska ju vara så enkelt att bara dra igenom filmerna till iMovie ?!

men det fungerar ej så tror inte programmet stödjer dessa , eller kan detta bero på nått annat ?

Ursprungligen av allanos:

Men jag har GoPro Official Store: Wearable Digital Cameras for Sports en sådan kamera . Filmerna blir klara i mp4 format och det ska ju vara så enkelt att bara dra igenom filmerna till iMovie ?!

Filformat är inte samma som videoformat.

Man måste skilja på .mp4 som filformat och t ex h.264 som ett videoformat. En .mp4 kan innehålla ett h.264 videospår.

Hade din kamera spelat in i h.264 eller AVCHD så hade det inte varit några problem. Men utan att titta efter på nätet är jag rätt säker på att din kamera då spelar in med nåt 'motion jpeg' format, som sparas i en .mp4 fil. Finns lite olika varianter på format som används av kameror som inte har "kraft nog" att processa HD material till h.264 i realtid.

Kan du välja ett annat format i kameran?

Det finns ju också en möjlighet att du kan installera den codec som behövs för att kunna klippa i iMovie 09- ett i många avseenden utmärkt redigeringsprogram.

Senast redigerat 2010-10-14 13:43

Ett första steg när det gäller codecs är att installera Perian - The swiss-army knife of QuickTime components.

1
Bevaka tråden