Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HDR-fotografering med iOS 4.1 och iPhone 4

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-08 19:42

HDR-funktionen verkar lovande!

iLamp by IKEA!?

Utan HDR:

Med HDR:

Till alla som trodde detta bara var en gimmick: Det fungerar.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-09-09 08:33
Ursprungligen av Adrian B:

Utan HDR:

Med HDR:

Till alla som trodde detta bara var en gimmick: Det fungerar.

Fast jag märkte att om man tar bilder utomhus så kan man behöva öka färgmättnad i bilderna jämfört med de ordinarie, men det är ju snart gjort och alla kanske inte behöver det, man ser ju bara skillnaden om man sitter och jämför i iPhoto.

Ursprungligen av Hjopek:

Fast jag märkte att om man tar bilder utomhus så kan man behöva öka färgmättnad i bilderna jämfört med de ordinarie, men det är ju snart gjort och alla kanske inte behöver det, man ser ju bara skillnaden om man sitter och jämför i iPhoto.

Jo, det blir en viss "gråhet" över HDR-bilderna, som kan behöva justeras.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2010-09-09 08:55

Ni som prövat HDR, hur snabbt tas de tre bilderna? Hur mycket rörelse klarar de utan att bilderna inte överlappar och blir konstiga? Skulle någon med en iPhone 4 vilja testa lite rörliga objekt och HDR?

Senast redigerat 2010-09-09 09:21
  • Oregistrerad
  • 2010-09-09 13:54

Har inte testat Iphonens HDR ännu, men kan berätta att HDR inte går att använda på rörliga motiv. Det används nästan uteslutande vid landskapsfotografering och andra statiska motiv. Inte ens HDR med en Canon/nikon för 50 000 kr. fixar att trolla bort naturlagarna (ljusets hastighet, tiden, rummet etc).

Ursprungligen av andas:

Ni som prövat HDR, hur snabbt tas de tre bilderna? Hur mycket rörelse klarar de utan att bilderna inte överlappar och blir konstiga? Skulle någon med en iPhone 4 vilja testa lite rörliga objekt och HDR?

Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

Har inte testat Iphonens HDR ännu, men kan berätta att HDR inte går att använda på rörliga motiv. Det används nästan uteslutande vid landskapsfotografering och andra statiska motiv. Inte ens HDR med en Canon/nikon för 50 000 kr. fixar att trolla bort naturlagarna (ljusets hastighet, tiden, rummet etc).

Ursäkta OT, men det går om man verkligen vill! HDR-video
Som sagt inte gjort med iPhone 4 utan två stycken Canon 5D Mark II, så lite OT. Men rent teoretiskt borde man kunna göra det med två stycken iPhone 4. Meckigt dock...

Ars Technica recenserar HDR-funktionen och berättar hur den fungerar, när den fungerar som bäst och när den inte är lämplig. Slutsatsen är att funktionen är välgjord och när det är lämpligt med HDR så fungerar den riktigt bra, men det är inte alltid det är lämpligt:

In all, the new HDR feature is well implemented. It can often overcome the dynamic range limitations of the iPhone 4's camera sensor, particularly in bright light, with zero effort. For completely automated results, it can easily improve an image about five times out of ten. Some HDR images that are only so-so could benefit from some additional tone or contrast adjustments if you're the sort to go through that effort. And the fact that it will automatically save the original and the HDR version means you can always have two images to pick from.

Läs hela: HDR photography with iPhone 4 and iOS 4.1: how good is it?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-09-09 18:48
Ursprungligen av andas:

Ni som prövat HDR, hur snabbt tas de tre bilderna? Hur mycket rörelse klarar de utan att bilderna inte överlappar och blir konstiga? Skulle någon med en iPhone 4 vilja testa lite rörliga objekt och HDR?

Tror den tar en bild, med olika inställningar samtidigt på något vis.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-09-10 08:39
Ursprungligen av andas:

Ni som prövat HDR, hur snabbt tas de tre bilderna? Hur mycket rörelse klarar de utan att bilderna inte överlappar och blir konstiga? Skulle någon med en iPhone 4 vilja testa lite rörliga objekt och HDR?

Här finns svaren på en hel del frågor om iPhone och HDR:

iPhone 4 HDR Photgraphy Tips | Mac|Life

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-09 14:36
Ursprungligen av Adrian B:

Till alla som trodde detta bara var en gimmick: Det fungerar.

Fungerar ja... men man skall inte luras till att tro att det är någon slags generell bildförbättring. Frågan är ju vad man vill uppnå. Att så mycket detaljer som möjligt framträder eller att man får en bild som så nära om möjligt återspeglar det intryck som fotografen själv får när han ser direkt på objektet (eller så kanske man eftersträvar någon annan effekt).

Som med bildexemplet ovan med pennan/skrivbordet. På HDR-bilden så ser man knappt att det är något lampsken. Om fotografen eftersträvar en "stämningsfull" bild i lampsken så är ju HDR-bilden helt förfelad.

Men självklart är det en bra funktion att ha....

Ursprungligen av ridax:

Fungerar ja... men man skall inte luras till att tro att det är någon slags generell bildförbättring. Frågan är ju vad man vill uppnå. Att så mycket detaljer som möjligt framträder eller att man får en bild som så nära om möjligt återspeglar det intryck som fotografen själv får när han ser direkt på objektet (eller så kanske man eftersträvar någon annan effekt).

Som med bildexemplet ovan med pennan/skrivbordet. På HDR-bilden så ser man knappt att det är något lampsken. Om fotografen eftersträvar en "stämningsfull" bild i lampsken så är ju HDR-bilden helt förfelad.

Men självklart är det en bra funktion att ha....

Jag förstår precis hur du menar. Men som väl är är det inte en funktion som automatiskt är påslagen, utan något man väljer själv om man vill använda.

I mitt fall var också HDR-bilden närmare min upplevda verklighet än den andra bilden. Det var ett exempel på en situation där kameran i iPhone 4 annars brister. Om jag hade tagit fram min D90 och tagit en vanlig (icke HDR) bild samtidigt hade den inte blivit lika utfrätt som iPhone-bilden blev är jag ganska säker på.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-09-09 15:24
Ursprungligen av Adrian B:

Om jag hade tagit fram min D90 och tagit en vanlig (icke HDR) bild samtidigt hade den inte blivit lika utfrätt som iPhone-bilden blev är jag ganska säker på.

Det beror ju på objektivet samt möjligheten att ändra slutartid

Ursprungligen av kainen:

Det beror ju på objektivet samt möjligheten att ändra slutartid

Förvisso, men det dynamiska omfånget är väl större hursomhelst?

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-09-09 11:58

Kul att kunna köra HDR i telefonen också,nskamuppdatera ikväll
HDR på systemkameran har man ju kört ett tag. I vissa lägen blir det helt sjukt bra bilder!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-09 12:08

HDR fotos är en otrolig bra funktion, tar lite tid att spara men fungerar utomordentligt bra i vissa situationer.

Undrar hur långt det kommer att dröja innan Android kommer att erbjuda samma funktion. Förmodligen först i och med Android 3 någon gång i slutet på året.

//Rob

Jag flyttade ut ett antal inlägg om HDR-fotograferingen till en egen tråd från iOS 4.1-tråden för jag tycker det var värt en egen tråd.

Funkar det bara med iPhone 4?

Funkar bara med iPhone 4 ja.

Gud vad jag hatar gnällgubbar.

Ny funktion, frivilligt att slå på den t om, nä, det är INTE bra.
Ser riktigt gubben i den gamla reklamfilmenför när posten flyttade ut ur sina mögiga kontor med taskiga öppettider till mackar, affärer osv öppet 09-23 ....
"Tvi, jag vill ha en riktig Post...."

jag gillar inte alls utbrända himlar på varenda foto, så det här är görbra.
Vill jag inte använda funktionen slår jag av den, precis som med blixten.

Slår jag på den är det bra om jag siktar på stillastående saker, för mkt rörelse blir det oskärpa.

img249; vänster UTAN, img250 Höger MED HDR.

Vill jag brusreducera och skärpa kan jag lätt ta in bilderna i LR3.2 ...

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-09-09 21:01
Ursprungligen av Goflorp:

Gud vad jag hatar gnällgubbar.

Ny funktion, frivilligt att slå på den t om, nä, det är INTE bra.
Ser riktigt gubben i den gamla reklamfilmenför när posten flyttade ut ur sina mögiga kontor med taskiga öppettider till mackar, affärer osv öppet 09-23 ....
"Tvi, jag vill ha en riktig Post...."

jag gillar inte alls utbrända himlar på varenda foto, så det här är görbra.
Vill jag inte använda funktionen slår jag av den, precis som med blixten.

Slår jag på den är det bra om jag siktar på stillastående saker, för mkt rörelse blir det oskärpa.

img249; vänster UTAN, img250 Höger MED HDR.

Vill jag brusreducera och skärpa kan jag lätt ta in bilderna i LR3.2 ...

Det här med HDR är roligt, och ännu roligare blev det när jag började titta närmare på min gamla Pentax istDL från 2005, den har ju också HDR som jag givetvis testade, det gick jättebra, det klickade 3 ggr så det är nog inte bra med rörliga motiv, nu gäller det bara att få ihop exponeringarna med något program...:)
Jag förstår bara inte hur de får till exponeringarna med iPhonen...måste vara något elektroniskt...;)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-09 21:30
Ursprungligen av Goflorp:

Gud vad jag hatar gnällgubbar.

Och vem är det som har gnällt då? Det är väl ingen här som har påstått att det inte är en bra funktion?

James Duncan Davidson sammanfattar det rätt bra:

iPhone HDR at the White House. Backlit subject and shadows are nicely overcome. It's not awesome, but better. iPhone HDR at the White House. Backlit subject and shadows ar... on Twitpic

Det var just "It's not awesome, but better." som jag tänkte på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-10 10:59

Gillar faktiskt funktionen mer och mer!

Även om den absolut inte är som en "riktig" HDR med en systemkamera, så blir bilderna betydligt mycket bättre!

För er som inte testat - det går utmärkt att ta HDR bilder på människor - så länge de står hyffsat still. Det är som att ta EN bild, fast den tar tre (eller nått) fast man hör bara ett slutarljud och ser bara en stängning som fotograf. Jag har tagit en hel del bilder med den och det funkar oftast bra, fast blir bättre med lite retouching. (finns ju en hel del för detta i iPhone så du behöver ju inte ta in bildern i datorn heller..

1
Bevaka tråden