Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IPFW återställs efter omstart

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-09-01 08:40

Hallå!

Jag mixtrade för ett tag sedan med att dela ut min Mac Minis internetanslutning till min xbox (Mac mini var ansluten till WiFi och delade ut via ethernet) och pillade lite i ipfw för att forwarda några XBOX Live-portar till boxen. Detta verkar ha pajat något, för nu kan jag inte ssh:a in på min virtuella debian-server somkörs under vmware på minin och jag får dubbla svar från den om jag pingar.

När jag tar bort allt jag ändrat med "sudo ipfw flush" så försvinner allt som det ska, men efter omstart är allt tillbaks igen!

Så min gissning är att det ligger någon init-fil någonstans som matar in detta, men jag vet inte var dessa ligger i os x (Snow Leopard). Jag har kollat i ~/.profile men där finns ingenting.

När jag skapade regeln använde jag ett program som heter WaterRoof som är ett frontend till ipfw, kan det ha trixat bakom gardinerna med något? Har även provat att flusha via WaterRoof men det blir samma sak.

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-01 21:09

Normalt sett är det filen /etc/ipfw.conf

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-09-02 09:21

Har tyvärr ingen sån fil :/ Blir tokig på det här. Känns fruktansvärt jobbigt att installera om hela os x för en sån här sak.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-02 19:32

Har du kvar Waterroof på datorn? Kolla /etc/firewallrules och /etc/firewallrules_6. Waterroof verkar ha ett boot script som initierar ipfw med de reglerna som finns i dessa filer. Men det borde ju gå att göra genom Waterroof också, flush är bara temporärt hur som helst.

1
Bevaka tråden