Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur går det för er i iMovie för iPhone 4?

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-07-31 00:12

Hur går det för er?

Har ni lyckats med något? Det hade varit intressant att här få se lite alster från er, få se vad ni lyckats skapa Själv har jag bara suttit med det i maximalt fem minuter, dock lyckades jag inte hitta någon möjlighet att dela ett klipp i tidslinjen och inte heller att själv få välja vilka transitions jag vill använda.

Tips och idéer kan vi väl dela här?

Jag har en fråga och det är hur man skaffar imovie. Jag har redan ett amerikanskt konto men när jag fyller i kort nummret för att betala så fungerar det inte.

Ursprungligen av makaveli-:

Jag har en fråga och det är hur man skaffar imovie. Jag har redan ett amerikanskt konto men när jag fyller i kort nummret för att betala så fungerar det inte.

Behandlades så sent som i kväll i en annan avdelning.
Kanske samma problem i ditt fall ?
http://www.99.se/itunes/279380-avvisat-kreditkort-till-ituneskontot.html#post1917451

Nu finns det ju på svenska appstore testa om det funkar att tanka där istället?

Jag borde inte ha postat här men nu är den uppe i svenska appstore...så tack ändå.

Jag har inte riktigt blivit kompis med iMovie ännu. Har ett fyraminutersklipp jag spelade in igår och hade velat ha lite text precis i början av klippet, men jag lyckas bara få det över hela klippet. Kan man splitta klippet på något enkelt sätt så titeln bara ligger i några sekunder i början? Vill ju inte heller att det ska bli svart i "splittet".

Även till 3GS?

Funkar det även för oss som inte har bytt upp oss till Iph 4 men har OS4?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-07-31 18:01
Ursprungligen av huttetutte:

Funkar det även för oss som inte har bytt upp oss till Iph 4 men har OS4?

Nej .

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-07-31 20:15

Vart är alla filmer? Jag vill se vad ni har lyckas knåpat ihop i iMovie. Bra skit som dåligt skit

Eva Wieselgren på GP är en av användarna, hon verkar nöjd.

Teknik&Trender - www.gp.se

Jag tycker det verkar vara för begränsat. Är inte imponerad hittills.

så här säger PCmag;
"The actual editing and effects fall short by not including basic video-editing features such as splitting clips, choosing multiple transitions, and voiceovers."

Jag håller med, men är dock mycket imponerad av hastigheten; scrolla timeline utan tidsfördröjning och exportera HD clip nästan i 1:1 hastighet. eftersom ett clip kan ha allt mellan 23.97 till 29.97 frames/sec (beroende på ljusstyrka) så konverterar iMovie allt till exakt 30 F/s vid export!

Så det finns gott hopp att kommande versioner har fler finesser...

Har en mycket kort och enkel film på gång, men tyvärr är uppladdning till YouTube direkt från iPhone så seg.... Kunde gjort det från datorn men tyckte det var en poäng att göra hela produktionen på iPhone!

Kort film uppladdad från iPhone:

YouTube - Ulf Lundell Gröna Lund 2010

samma uppladdad i HD från dator;

YouTube - Ulf Lundell på Gröna Lund 2010

Det måste ju innebära att Imovie helt enkelt dubblerar några bilder för att få upp framerate till 30. Det måste väl ändå bli ganska hackigt ut ibland?

Jag hoppas verkligen att man kan ha statisk framerate i framtiden - antingen genom iOS-update eller tredjepartsapp. Om vi bara får 25 fps till oss i världen utanför USA/Japan så blir det ju finemang.

Ursprungligen av Peterji:

eftersom ett clip kan ha allt mellan 23.97 till 29.97 frames/sec (beroende på ljusstyrka) så konverterar iMovie allt till exakt 30 F/s vid export!

Compressor i Final Cut Studio har ju ganska avancerade tekniker för att lösa detta! Ej perfekta, men Apple har ju lite know-how i huset....

Ursprungligen av Zimmerman:

Det måste ju innebära att Imovie helt enkelt dubblerar några bilder för att få upp framerate till 30. Det måste väl ändå bli ganska hackigt ut ibland?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-01 13:48

Har nu lekt lite med iMovie och gillar det skarpt. Enormt begränsat så klart, men man får anpassa sig helt enkelt.

Mina enda klagomål handlar dels om de asfula teman som kommer med. Vad är det för amatörer Apple köper teman till sina program ifrån egentligen?! Och varför finns inte svartsladd att lägga in före och efter?

Annars är det ett kalasprogram!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-01 14:33

svartsladd?

svartruta gör man lätt genom att filma 5 sekunder i mörkret...

Nä, nu blir jag lite sur här.

Filmar och exporterar från lur = 360-upplösningen på Youtube

Filmar, tar in det i iMove, pytsar om rätt bra, dela till youtube = 360 upplösning

Jag vet att jag HAR skickat bråt från datorn till Youtube och lyckats få det i 720.

Men hur?

det är sent, jag är trött och jag skulle bli gladare om ngn kunde knäcka den här nöten åt mig.
(Så jag kan gå och lägga mig)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-25 16:51
Ursprungligen av Goflorp:

Jag vet att jag HAR skickat bråt från datorn till Youtube och lyckats få det i 720.

Men hur?

det är sent, jag är trött och jag skulle bli gladare om ngn kunde knäcka den här nöten åt mig.
(Så jag kan gå och lägga mig)

App review: 720tube - Engadget

Om jag filmat i telefonen så för jag bara över det via Image Capture till datorn. Badabing badabom. Du kan inte skicka till YouTube i 720p direkt från telefonen, inte förrän vi får iOS 4.1 och då enbart över WLAN. Eller hur menar du?

Ursprungligen av Capeman:

Om jag filmat i telefonen så för jag bara över det via Image Capture till datorn. Badabing badabom. Du kan inte skicka till YouTube i 720p direkt från telefonen, inte förrän vi får iOS 4.1 och då enbart över WLAN. Eller hur menar du?

Vet om begränsningen på iPhone ---> YouTube
men jag får fasen inte till det ens om jag tar in det i datorns iMovie
och kör iMovie ---> Youtube

Fortf 360 ....

Nu handlar ju förvisso den här tråden inte om iMovie i datorn, men jag kan nog inte hjälpa dig. Får samma resultat som du. Jag brukar bara ladda upp från YouTubes websida.

Har för mig att funktionen i iMovie för att exportera till Youtube inte tillåter 720p. Bättre då att bara exportera filmen från iMovie och sen uploada via youtubes hemsida istället.

Nu finns iMovie 1.1 ute och äntligen kan man splitta videoklipp!

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-09-08 23:17

Kanske dags att leka lite igen då

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-09-10 16:07

Hej, jag är rätt ny på iPhone och undrar om jag måste köpa iMovie igen för att få version 1.1? Andra program har kommit upp i uppdatera-mappen och uppdaterats gratis, men det gör inte iMovie. Är det för att de andra programmen varit gratis-appar?

Nej du ska garanterat få uppdateringen gratis, finns den inte med i app store under uppdateringar menar du?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-09-10 16:30

Nej, men jag såg nu att den fanns i iTunes så att man kunde uppdatera den därifrån! Dock gick det inte att uppdatera på telefonen sedan då jag inte uppdaterat till iOS 4.1. Håller på med det nu så får vi se

Ursprungligen av bromme:

Nej, men jag såg nu att den fanns i iTunes så att man kunde uppdatera den därifrån! Dock gick det inte att uppdatera på telefonen sedan då jag inte uppdaterat till iOS 4.1. Håller på med det nu så får vi se

Japp, iMovie 1.1 kräver iOS 4.1, så det var därför du inte fick uppdateringen i App Store på telefonen.

Bevaka tråden