Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telenor och Turbo 3G

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Telenor utlovar Turbo 3G hastigheter upp till 6 Mbit/s. Även om det endast är teoretisk hastighet och man inte är besatt av att det löftet ska hållas, så kan man tydligt se att Telenor medvetet luras i sin marknadsföring av 3G-hastigheter.

Jag ska förklara hur:

Telenors data går som standard på Iphonen över servern services.telenor.se. Över denna server går det att använda tjänsten för internetdelning på Iphonen. Denna server ger dock ofta mycket långsammare hastigheter än utlovat. Detta bekräftar också telenors kundtjänst. Ringer man och klagar på hastigheten ber de en byta server till internet.telenor.se. Mina exempel ger en skillnad enligt följande: Services.telenor.se enligt bredbandskollen= 0,129 Mbit/s (6,0 Mbit/s utlovat). Internet.telenor.se ger 4.3 Mbit/s (6 Mbit utlovat). Problemet är alltså att funktionen för internetdelning helt enkelt försvinner om man byter till internet.telenor.se. Detta bekräftar också Telenors kundtjänst när jag pratade med dem. Så om du har tänkt att använda Iphonen som mobiltbredband via Telenor är det nog läge att tänka om. Vill man ha den hastighet man betalar för i Iphonen borde man byta till Internet.telenor.se.

Jag vet att detta har varit uppe för diskussion tidigare, men jag tycker att det tydligare borde varnas för detta för framtida kunder. Dessutom framgår det i de trådarna att man inte längre behöver byta till internet.telenor.se. Så är dock inte fallet.

Edit: Borde ligga under operatörer.

Senast redigerat 2010-06-02 14:21
  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-06-02 15:18

Finns en lång tråd om detta någonstans, där det dessutom finns en config-fil att tanka hem som fixar tethering med internet.telenor.se + något strul med MMS vid användning av den APN.

  • Medlem
  • Mörbylånga
  • 2010-06-10 21:49
Ursprungligen av Thomaz:

Finns en lång tråd om detta någonstans, där det dessutom finns en config-fil att tanka hem som fixar tethering med internet.telenor.se + något strul med MMS vid användning av den APN.

Om man använder iPhone Configuration Utility och skapar en mobileconfig-fil, så kan man ändra APN och få behålla funktionen "internetdelning". Problemet är bara att iPhonen fortfarande använder services.telenor.se vid anslutningen via internetdelning, medans valt APN används vid mobilsurf. APN för internetdelning är låst till services APN.

Tråden och config-filen här: http://www.99.se/1817653-post35.html

Sök är suveränt.

Ber om ursäkt. Tack!
Tycker dock det behöver påpekas tydlgt hur dåligt det är av telenor. Ska inte behövas Emmas icktrade configfiler. Det är medvetet fusk. Dock under operatörer.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-02 21:43
Ursprungligen av Lé Contemplator:

Telenor utlovar Turbo 3G hastigheter upp till 6 Mbit/s. Även om det endast är teoretisk hastighet och man inte är besatt av att det löftet ska hållas, så kan man tydligt se att Telenor medvetet luras i sin marknadsföring av 3G-hastigheter.

Jag ska förklara hur:

Telenors data går som standard på Iphonen över servern services.telenor.se. Över denna server går det att använda tjänsten för internetdelning på Iphonen. Denna server ger dock ofta mycket långsammare hastigheter än utlovat. Detta bekräftar också telenors kundtjänst. Ringer man och klagar på hastigheten ber de en byta server till internet.telenor.se. Mina exempel ger en skillnad enligt följande: Services.telenor.se enligt bredbandskollen= 0,129 Mbit/s(6,0 Mbit/s utlovat). Internet.telenor.se ger 4.3 Mbit/s (6 Mbit utlovat). Problemet är alltså att funktionen för internetdelning helt enkelt försvinner om man byter till internet.telenor.se. Detta bekräftar också Telenors kundtjänst när jag pratade med dem. Så om du har tänkt att använda Iphonen som mobiltbredband via Telenor är det nog läge att tänka om. Vill man ha den hastighet man betalar för i Iphonen borde man byta till Internet.telenor.se.

Jag vet att detta har varit uppe för diskussion tidigare, men jag tycker att det tydligare borde varnas för detta för framtida kunder. Dessutom framgår det i de trådarna att man inte längre behöver byta till internet.telenor.se. Så är dock inte fallet.

Edit: Borde ligga under operatörer.

UPP TILL!

0,129 är faktiskt upp till 6.

  • Medlem
  • Mörbylånga
  • 2010-06-10 21:55
Ursprungligen av Lé Contemplator:

Telenor utlovar Turbo 3G hastigheter upp till 6 Mbit/s. Även om det endast är teoretisk hastighet och man inte är besatt av att det löftet ska hållas, så kan man tydligt se att Telenor medvetet luras i sin marknadsföring av 3G-hastigheter.

Jag ska förklara hur:

Telenors data går som standard på Iphonen över servern services.telenor.se. Över denna server går det att använda tjänsten för internetdelning på Iphonen. Denna server ger dock ofta mycket långsammare hastigheter än utlovat. Detta bekräftar också telenors kundtjänst. Ringer man och klagar på hastigheten ber de en byta server till internet.telenor.se. Mina exempel ger en skillnad enligt följande: Services.telenor.se enligt bredbandskollen= 0,129 Mbit/s (6,0 Mbit/s utlovat). Internet.telenor.se ger 4.3 Mbit/s (6 Mbit utlovat). Problemet är alltså att funktionen för internetdelning helt enkelt försvinner om man byter till internet.telenor.se. Detta bekräftar också Telenors kundtjänst när jag pratade med dem. Så om du har tänkt att använda Iphonen som mobiltbredband via Telenor är det nog läge att tänka om. Vill man ha den hastighet man betalar för i Iphonen borde man byta till Internet.telenor.se.

Jag vet att detta har varit uppe för diskussion tidigare, men jag tycker att det tydligare borde varnas för detta för framtida kunder. Dessutom framgår det i de trådarna att man inte längre behöver byta till internet.telenor.se. Så är dock inte fallet.

Edit: Borde ligga under operatörer.

Om man har tjänsten Mobilsurf Turbo så ska man få samma hastighet på både services & internet APN. Tyvärr har Telenor någon form av störning som gör att man upplever mycket sämre hastighet på service.telenor.se, men dom arbetar på en lösning.

Snart så ska detta vara löst och man kan fortsätta använda rätt APN i sin iPhone.

Upplever själv samma problem!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-07-05 20:24

Det verkar som problemet är löst. När jag synkade mot iTunes idag fick jag ett meddelande om att mina operatörsinställningar var uppdaterade och nu får jag samma hastighet på services och internet.telenor.se.

1
Bevaka tråden