Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Olåst 3GS, telefonen vägrar aktiveras med Tele2/Comviq

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Som topic antyder så har jag en italiensk olåst 3GS som trilskas lite. Tanken är att den ska användas med Tele2/Comviq så i ett första steg har jag försökt fastställa att telefonen verkligen är olåst. Det verkar den vara - jag har testat med SIM-kort från Tre och Telia utan problem. Med dem fungerar telefonen precis som det är tänkt, jag kan aktivera och använda den som vanligt.

Med Tele2/Comviq är det tyvärr tvärstopp

Har testat med två olika SIM-kort och det är samma visa varje gång. Sätter jag i SIM-kortet i telefonen så ombeds jag mata in PIN-kod. När detta är gjort ber telefonen mig att koppla den till dator med iTunes. Sagt och gjort, väl där möts jag av detta:

http://data.fuskbugg.se/skalman01/2222.png

Om bilden dör så är felmeddelandet som följer:
"The SIM card inserted does not appear to be supported. Only compatible SIM cards from a supported Carrier may be used to activate iPhone. Please insert the SIM card that came with your iPhone or visit a supported Carrier's store to receive a replacement SIM card."

Hur jag än vrider och vänder verkar jag inte kunna komma vidare i processen. Ovanstående sker oavsett om jag aktiverat telefonen med ett annat SIM-kort innan eller ej.

Är det någon som har en idé om hur jag går vidare?

Tele2 kunde endast tipsa om att beställa ett nytt SIM-kort á 49kr men ett av de två jag testar med är tämligen nytt varför det inte känns som rätt väg att gå (för stunden i alla fall). Jag har muddrat såväl forumet som google utan att hitta något relevant svar på min fråga.

Lite fakta:
iPhone 3GS 32gb
Version 3.1.3 (7E18)
Modell: MC134B
Modemfirmware: 05.12.01
Helt original, har återställt den via iTunes så det är verkligen ruta 1 vi utgår ifrån.

Ett stort tack på förhand! Om detta inte går att lösa så kan jag tipsa om att det kommer ligga en vit 3GS i Råstasjön inom kort

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-04-23 22:16
Ursprungligen av Herr Dödén:

"The SIM card inserted does not appear to be supported. Only compatible SIM cards from a supported Carrier may be used to activate iPhone. Please insert the SIM card that came with your iPhone or visit a supported Carrier's store to receive a replacement SIM card."

Ja vad står där egentligen. Tele2/Comviq är ingen supported carrier. Apple håller väl på att dra åt snaran för alla som fulimporterar och använder fel operatörer. Med iPhone OS 4 kommer du inte heller kunna läsa in den hemgjorda ipcc-filen för Tele2.

Byt operatör.

Ursprungligen av Mija:

Ja vad står där egentligen. Tele2/Comviq är ingen supported carrier. Apple håller väl på att dra åt snaran för alla som fulimporterar och använder fel operatörer. Med iPhone OS 4 kommer du inte heller kunna läsa in den hemgjorda ipcc-filen för Tele2.

Det verkar finnas folk som kör Tele2/Comviq med 3GS och 3.1.3, frågan är hur de löst detta? Eller har jag någon form av unikt problem?

Tanken är ju att en olåst lur ska vara just...olåst. Kanske Apple resonerar lite annorlunda i den frågan. Enligt Tele2-supporten så skall det inte vara några problem att köra med deras nät om man har 3.1.3.

Ursprungligen av Mija:

Byt operatör.

Någon som vill köpa en iPhone billigt?

Att byta operatör finns tyvärr inte på världskartan.

  • Medlem
  • 2010-04-23 22:45

Vi (SDS-koncernen) har italienska iPhones köpta via Spring Mobile (Tele2). Inga problem med aktiveringen för oss.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-23 23:00
Ursprungligen av Herr Dödén:

Som topic antyder så har jag en italiensk olåst 3GS som trilskas lite. Tanken är att den ska användas med Tele2/Comviq så i ett första steg har jag försökt fastställa att telefonen verkligen är olåst. Det verkar den vara - jag har testat med SIM-kort från Tre och Telia utan problem. Med dem fungerar telefonen precis som det är tänkt, jag kan aktivera och använda den som vanligt.

Med Tele2/Comviq är det tyvärr tvärstopp

Har testat med två olika SIM-kort och det är samma visa varje gång. Sätter jag i SIM-kortet i telefonen så ombeds jag mata in PIN-kod. När detta är gjort ber telefonen mig att koppla den till dator med iTunes. Sagt och gjort, väl där möts jag av detta:

http://data.fuskbugg.se/skalman01/2222.png

Om bilden dör så är felmeddelandet som följer:
"The SIM card inserted does not appear to be supported. Only compatible SIM cards from a supported Carrier may be used to activate iPhone. Please insert the SIM card that came with your iPhone or visit a supported Carrier's store to receive a replacement SIM card."

Hur jag än vrider och vänder verkar jag inte kunna komma vidare i processen. Ovanstående sker oavsett om jag aktiverat telefonen med ett annat SIM-kort innan eller ej.

Är det någon som har en idé om hur jag går vidare?

Tele2 kunde endast tipsa om att beställa ett nytt SIM-kort á 49kr men ett av de två jag testar med är tämligen nytt varför det inte känns som rätt väg att gå (för stunden i alla fall). Jag har muddrat såväl forumet som google utan att hitta något relevant svar på min fråga.

Lite fakta:
iPhone 3GS 32gb
Version 3.1.3 (7E18)
Modell: MC134B
Modemfirmware: 05.12.01
Helt original, har återställt den via iTunes så det är verkligen ruta 1 vi utgår ifrån.

Ett stort tack på förhand! Om detta inte går att lösa så kan jag tipsa om att det kommer ligga en vit 3GS i Råstasjön inom kort

Du har återställt den som NY telefon och inte till någon backup?

Nu blir jag osäker, bifogar en bild där knappen som jag tryckt på vid ett tillfälle för att återställa telefonen är markerad.

http://data.fuskbugg.se/skalman01/3333.png

Var jag fel ute? Är helt grön på iPhone så det skulle inte komma som en chock

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-04-23 23:45

Hur gamla är sim-korten du har provat med? Det kan vara så att dessa är för gamla för telefonen.
Du kan beställa ett nytt kort kostnadsfritt via kundsupporten (eller om du snabbt vill prova så köp ett nytt kontantkort och se om det fungerar i telefonen).

  • Medlem
  • 2010-04-23 23:46

49 kronor ska Tele2 ha, verkar det som i första inlägget. Jag hade testat det.

Det ena är enl. kundtjänst ungefär fem år gammalt. Att det skulle fungera skulle väl ingen ens kunna hoppas på så där är jag inte förvånad. Desto värre är det med det andra SIM-kortet jag har - det sitter i en SE C702 som köptes ny med kortet i fråga och den är ganska precis ett år gammal.

Innan jag ger upp totalt ska jag besöka en Tele2-butik med iPhone och laptop så får vi se. De borde rimligen ha något man kan testa med. I värsta fall kör jag på kainens prima tips om att lägga vantarna på ett kontantkort och testar med det. Om jag får igång luren är det _verkligen_ ett bra steg framåt. Annars blir det som sagt försäljning för då har jag ingen användning av den

Baron har helt rätt i att ett nytt SIM-kort kostar 49kr, fick erbjudande om att testa med det från kundtjänst men det skulle ta lite väl lång tid att få hem det för att jag inte skulle se mig om efter en annan lösning.

Jag återkommer när jag testat, det blir efter helgen men tills vidare är all fortsatt input självklart välkommen!

Måste telefonen verkligen aktiveras med ditt Tele2-SIM? Kan du inte aktivera med ett annat kort och sedan bara byta SIM? Min hustru tog över min olåsta italienska 3G med tele2 för ett halvår sedan (hon behövde dock beställa ett nytt SIM-kort för att det skulle fungera), men det går alldeles utmärkt att stoppa i mitt Telenor-SIM och börja ringa direkt. Skaffa ett nytt SIM och försök igen.

Aktiverar jag med t. ex ett SIM från Tre så fungerar telefonen lysande med SIM från Tre. Jag kommer åt alla funktioner i iTunes, kan tanka in appar, musik/videos och så vidare. Om jag då byter till SIM alá Tele2/Comviq så är vi tillbaka på ruta ett igen och felmeddelandet i min första post tar över ruljansen.

EDIT: högintressant dock att din fru var tvungen att skaffa ett nytt SIM-kort, det tänder definitivt ett litet ljus i slutet av tunneln!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-24 14:32
Ursprungligen av Herr Dödén:

Aktiverar jag med t. ex ett SIM från Tre så fungerar telefonen lysande med SIM från Tre. Jag kommer åt alla funktioner i iTunes, kan tanka in appar, musik/videos och så vidare. Om jag då byter till SIM alá Tele2/Comviq så är vi tillbaka på ruta ett igen och felmeddelandet i min första post tar över ruljansen.

EDIT: högintressant dock att din fru var tvungen att skaffa ett nytt SIM-kort, det tänder definitivt ett litet ljus i slutet av tunneln!

Men alla tecken tyder på att ditt simkort är för gammalt. Beställ ett nytt så är allt löst? Kostar knappt något och är sjukt smidigt.

Absolut, de senaste inläggen (i synnerhet Mattias Malms prima bidrag) har utan tvekan pekat ut SIM-kortet som den solklara boven i dramat. Hade det varit vardag så hade ett nytt SIM-kort varit beställt men nu dröjer det till måndag innan ett sådant beställs. I mitten av nästa vecka är leverans att vänta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-24 12:49

Testa att återställa med 3.1.2 sen blackra1na.

Det låter som en operation ett par snäpp över min iPhone-kompetens. Får jag inte igång Tele2/Comviq så åker den ut. Vitsen med att köpa en olåst lur var bland annat att slippa hålla på och tweaka i onödan

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-24 23:32

Det är inte säkert att det är SIM-kortet som är problemet... Är du säker på att telefonen du har är en officiellt olåst telefon och inte en telefon som är hackad? Jag har en officiellt upplåst telefon och där får man ett speciellt meddelande i iTunes när man ansluter telefonen vid aktivering, att telefonen är upplåst.

Om man har hackat telefonen däremot så kan man få något liknande meddelande om man har SIM-kortet i när man ansluter den till iTunes, trots att den är upplåst (hackad). Lösningen är då att synka mot iTunes utan kort i (man trycker bara ut det lite under synkning). Jag antar att du har aktiverat telefonen redan (eftersom du kunde göra det med Tre/Telia-kort), så att det inte är aktiveringen som är själva problemet, utan när du vill synka med iTunes?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-25 02:59
Ursprungligen av ridax:

Det är inte säkert att det är SIM-kortet som är problemet... Är du säker på att telefonen du har är en officiellt olåst telefon och inte en telefon som är hackad? Jag har en officiellt upplåst telefon och där får man ett speciellt meddelande i iTunes när man ansluter telefonen vid aktivering, att telefonen är upplåst.

Om man har hackat telefonen däremot så kan man få något liknande meddelande om man har SIM-kortet i när man ansluter den till iTunes, trots att den är upplåst (hackad). Lösningen är då att synka mot iTunes utan kort i (man trycker bara ut det lite under synkning). Jag antar att du har aktiverat telefonen redan (eftersom du kunde göra det med Tre/Telia-kort), så att det inte är aktiveringen som är själva problemet, utan när du vill synka med iTunes?

Telefonen fungerar direkt med tre men inte Tele2. Jag är rätt säker på att det är SIM kortet som är för gammalt. Kan sätta 500 på det ;D

Ursprungligen av ridax:

Det är inte säkert att det är SIM-kortet som är problemet... Är du säker på att telefonen du har är en officiellt olåst telefon och inte en telefon som är hackad? Jag har en officiellt upplåst telefon och där får man ett speciellt meddelande i iTunes när man ansluter telefonen vid aktivering, att telefonen är upplåst.

Om den är hackad så känns jag ganska unik. Med mjukvara 3.1.3 och precis noll och inga problem när jag kör både Tre och Telia så är den i något avseende tämligen olåst i alla fall. Har dessutom kört fabriksåterställning och sedan på nytt testat med både Telia och Tre - fortfarande med mjukvara 3.1.3 och inga som helst "fulprogram".

Ursprungligen av ridax:

Jag antar att du har aktiverat telefonen redan (eftersom du kunde göra det med Tre/Telia-kort), så att det inte är aktiveringen som är själva problemet, utan när du vill synka med iTunes?

Det går bra att aktivera telefonen, när jag sen trycker i Tele2/Comviq-kort så ber den mig mata in knapplåset för att därefter hänvisa till att jag direkt skall synka med iTunes. Då kommer utan pardon bilden i första inlägget upp.

Ursprungligen av 20hz:

Telefonen fungerar direkt med tre men inte Tele2. Jag är rätt säker på att det är SIM kortet som är för gammalt. Kan sätta 500 på det ;D

Vet inte vad jag ska hoppas på längre, om det nu inte fungerar och jag både säljer telefonen och inkasserar 500kr från dig så börjar det ju se ut som en affär som kan gå ihop

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-27 09:53
Ursprungligen av Herr Dödén:

Vet inte vad jag ska hoppas på längre, om det nu inte fungerar och jag både säljer telefonen och inkasserar 500kr från dig så börjar det ju se ut som en affär som kan gå ihop

Ja, du behöver ju inte tveka om att beställa ett nytt SIM från Teke2 i alla fall. Antingen betalar du 49:- till Tele2 och det eller om det inte fungerar så får du 500:- från 20Hz. Så du kan ju inte gärna förlora på affären...

Ursprungligen av ridax:

Ja, du behöver ju inte tveka om att beställa ett nytt SIM från Teke2 i alla fall. Antingen betalar du 49:- till Tele2 och det eller om det inte fungerar så får du 500:- från 20Hz. Så du kan ju inte gärna förlora på affären...

Helt korrekt

Svar på om det fungerar kommer imorgon onsdag eller absolut senast torsdag.

Ska jag skicka mitt kontonummer i PM om det inte fungerar, 20Hz?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-27 12:39

Underligt, MC134B i min bok skall vara låst till O2

Som någon nämnde ovan, om du direkt efter en återställning i iTunes inte får upp ett meddelande i iTunes om att telefonen är upplåst, ja då har du ett problem =/

Edit: hursomhelst, pröva att aktivera den med ett SIM-kort från en annan operatör. Innan du tar ut SIM-kortet slår du av 3G under Inställningar - Allmänt - Nätverk. Byt sedan till Tele2/Comviq SIM-kortet.

Det är många som har problem med just Tele2 i olåsta iPhones, "samtal misslyckades", Rösbrevlåsa som inte fungerar/meddelar dig om inkomna meddelanden, ingen täckning och för att det skall fungera överhuvudtaget är det nog en god idé att installera den IPCC-fil som nämnts ovan

Ursprungligen av FreddeB:

Underligt, MC134B i min bok skall vara låst till O2

Jag har sett trådar som visar på samma sak, dvs. att det skulle vara en brittisk lur som är/har varit låst till O2. Tydligen går det att köpa en lur via O2 och sen få den upplåst för 15£.

Ursprungligen av FreddeB:

Som någon nämnde ovan, om du direkt efter en återställning i iTunes inte får upp ett meddelande i iTunes om att telefonen är upplåst, ja då har du ett problem =/

Det får jag - såvitt jag har sett - inte. Hade telefonen varit helt låst så hade det vart okej med mig eftersom det hade medfört en viss logik. Men nu? Näe, inte mycket. Går prima att köra med olika svenska operatörer och blanda hej vilt men just Tele2/Comviq är 'dead end'. Den ekvationen får jag bara inte ihop

Ursprungligen av FreddeB:

Edit: hursomhelst, pröva att aktivera den med ett SIM-kort från en annan operatör. Innan du tar ut SIM-kortet slår du av 3G under Inställningar - Allmänt - Nätverk. Byt sedan till Tele2/Comviq SIM-kortet.

Skall ske när de på onsdag eller torsdag levererar mitt nya SIM. Angående IPCC-filen så är det ett senare problem - steg ett är att ens kunna köra den med SIM-kortet i.

Nytt SIM i luren, det är inte aktiverat än men det ser inte särskilt ljust ut. Må vara väl tidigt att ta ut förlusten än men det är precis samma visa som i första inlägget.

(återkom senare med uppdatering i inlägg nr. 26, se längre ner i tråden)

Senast redigerat 2010-04-29 14:35
  • Medlem
  • Lund
  • 2010-04-29 14:11

Hur har det gått?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-29 14:12

Meh, följ mitt råd ang. att slå av 3G

Istället för att editera mitt tidigare inlägg så skriver jag ett nytt. Med nytt SIM som är testat i en annan lur och fungerar så är det tyvärr ingen skillnad. När jag första gången startade telefonen inför synk med iTunes så hade jag den i flightmode och lät den förbli i det läget under processen. Mottagandet från iTunes är tyvärr exakt likvärdigt med det i trådens första inlägg.

Sammanfattning:
- Telefonen går att starta och använda med SIM om man kör flight mode - avaktiveras detta så är det bums över till skärmen som ber en koppla in iTunes.
- Telefonen fungerar till synes utmärkt med alla operatörer jag testat utom Tele2/Comviq
- 20Hz är skyldig mig 500kr

Slutsats:
- Jag har en iPhone 3Gs 32GB till salu

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-29 14:36
Ursprungligen av Herr Dödén:

Istället för att editera mitt tidigare inlägg så skriver jag ett nytt. Med nytt SIM som är testat i en annan lur och fungerar så är det tyvärr ingen skillnad. När jag första gången startade telefonen inför synk med iTunes så hade jag den i flightmode och lät den förbli i det läget under processen. Mottagandet från iTunes är tyvärr exakt likvärdigt med det i trådens första inlägg.

Sammanfattning:
- Telefonen går att starta och använda med SIM om man kör flight mode - avaktiveras detta så är det bums över till skärmen som ber en koppla in iTunes.
- Telefonen fungerar till synes utmärkt med alla operatörer jag testat utom Tele2/Comviq
- 20Hz är skyldig mig 500kr

Slutsats:
- Jag har en iPhone 3Gs 32GB till salu

Har du testat att låsa upp den själv också ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-29 14:35

Alltså fungerade inte heller 3G-tricket, mycket mycket märkligt

Hur gör jag för att låsa upp den själv? När jag startade tråden hade jag umgåtts med iPhone i ganska precis tio minuter varför mina färdigheter på området är att likställa med Thorsten Flicks känsla för privatekonomi.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-29 14:42
Ursprungligen av Herr Dödén:

Hur gör jag för att låsa upp den själv? När jag startade tråden hade jag umgåtts med iPhone i ganska precis tio minuter varför mina färdigheter på området är att likställa med Thorsten Flicks känsla för privatekonomi.

Ladda ner ultrasn0w för att låsa upp själv. Googla ''unlock iphone 3gs 3.1.3'' för tutorials.

Bevaka tråden