Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver ett billigt PCI SATA-kort till PM G4

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Cupertino säljerFirmtek Seritek 1S2 SATA PCI-X kort som ska funka utan problem.

Kjell & Co säljer SATA kontroller PCI som anger bara anger windowskompabilitet

Någon som vet hur man kan få tag på ett riktigt billigt kontrollerkort som faktiktiskt fungerar i en gammal Power Mac G4?

Jag kom över ett Exitdata Explosion för 560 kr. Detta var för många år sedan, hos en återförsäljare som inte har det kvar.

Just det kortet jag köpte finns inte heller kvar, inte ens hos Exitdata. Det billigaste de har nu kostar 750 kr, och då får du bara en kanal. Mitt kort har två.

Jag tror du får leta begagnat, på eBay och liknande.

Måste det vara ett specifikt kort just för Macar? Finns ju billigare för Windows, men jag har inte lust att dra en chansning för en dator jag köpte för en hundring.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-03-17 23:07

Använd Pystars drivrutiner så funkar dom flesta korten .
Jag använder pc kort i min G5 Med Pystars Drivisar och det funkar bra.

B.D

Ursprungligen av bodahl:

Använd Pystars drivrutiner så funkar dom flesta korten .
Jag använder pc kort i min G5 Med Pystars Drivisar och det funkar bra.

B.D

Kan du boota från det också?

Ursprungligen av bodahl:

Använd Pystars drivrutiner..

Menar du Psystar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-18 03:18

2-kanals sata

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Cupertino säljerFirmtek Seritek 1S2 SATA PCI-X kort som ska funka utan problem.

Kjell & Co säljer SATA kontroller PCI som anger bara anger windowskompabilitet

Någon som vet hur man kan få tag på ett riktigt billigt kontrollerkort som faktiktiskt fungerar i en gammal Power Mac G4?

Jag har ett fungerande 2 kanals SATA-kort PCI som passar till både G4 och G5 t om PCI-X, ej PCI e.

Det behövs ingen programvara, kortet funkar på systemet (OS X). Har suttit i en G4, som jag slutat använda och jag kan plocka ur det för 500:-.

Själv har jag kopplat det så att ena kanalen går till hårddisk, och andra till en extra adapter/plåt med eSATA utgång. Vill du ha med det kostar det 550:-, dvs + 50 för plåtadaptern (Säljes inte löst ifall nån undrar).

2Lazy.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-18 03:34

SCI-X i ett SCI kan skada moderkortet. Tvärtom går däremot bra!

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Cupertino säljerFirmtek Seritek 1S2 SATA PCI-X kort som ska funka utan problem.

Kjell & Co säljer SATA kontroller PCI som anger bara anger windowskompabilitet

Glömde en sak, Dessa nämnda kort fungerar förmodligen inte. SCI-X är en senare standard, med högre busshastighet och högre spänning.

Stoppar du i ett sådant kort - bakåt - riskerar du att skada moderkortet, enligt apple dokumentation.
Däremot kan du stoppa ett SCI-kort i ett SCI-X rack utan problem. Det enda som påverkas är hastigheten, om det gamla kortet är 33MHz.

Surfa hem manualen för G5:an från apple (alla G5:or utom sen 2005), så kan du läsa vad de skriver i manualen. Där varnar de i förbifarten för ovanstående.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Cupertino säljerFirmtek Seritek 1S2 SATA PCI-X kort som ska funka utan problem.

Kjell & Co säljer SATA kontroller PCI som anger bara anger windowskompabilitet

Någon som vet hur man kan få tag på ett riktigt billigt kontrollerkort som faktiktiskt fungerar i en gammal Power Mac G4?

Om jag stoppar in detta kort i min PM G4 Digital Audio, kan jag då installera sata diskar över 120 GB?

1
Bevaka tråden