Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone som router till tex PS3?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har köpt ett playstation 3 till sonen och försökt koppla upp det på internet med hjälp av iphonen och min macbook pro.
Jag kör internetdelning med iphonen kopplad till macen med sladd. Delar sedan ut nätet med macbooken så det blir wifi.
ps3an lokaliserar nätverket (ssid) men kan inte ta emot ip automatiskt så jag knappar in ip, router, primary dns och secondary dns manuellt, kör samma siffror som på macen. ps3an lyckas ta emot ip adressen men ej koppla upp sig mot internet. Får felmeddelande DNS error 80710102
Har googlat detta error och försökt få det att funka med tex "öppna" DNS inställningar, olika sista siffror i DNS följden mm men icke!
Misslyckades också med att koppla upp min wifi skrivare mot nätverket.

Min fråga är nu: Går det ens att använda iphonen som router på detta sätt? Jag har telenor fri surf.
En annan fråga: Går det att använda mobilt bredband överhuvudtaget via wifi delning att koppla upp tex ps3? Med sladd direkt i ps3 och installera mjukvara för dongeln?

Har verkligen sökt och försökt få detta att funka, tacksam för hjälp!!

/biopower

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-11 07:03
Ursprungligen av biopower:

Har köpt ett playstation 3 till sonen och försökt koppla upp det på internet med hjälp av iphonen och min macbook pro.
Jag kör internetdelning med iphonen kopplad till macen med sladd. Delar sedan ut nätet med macbooken så det blir wifi.
ps3an lokaliserar nätverket (ssid) men kan inte ta emot ip automatiskt så jag knappar in ip, router, primary dns och secondary dns manuellt, kör samma siffror som på macen. ps3an lyckas ta emot ip adressen men ej koppla upp sig mot internet. Får felmeddelande DNS error 80710102
Har googlat detta error och försökt få det att funka med tex "öppna" DNS inställningar, olika sista siffror i DNS följden mm men icke!
Misslyckades också med att koppla upp min wifi skrivare mot nätverket.

Min fråga är nu: Går det ens att använda iphonen som router på detta sätt? Jag har telenor fri surf.
En annan fråga: Går det att använda mobilt bredband överhuvudtaget via wifi delning att koppla upp tex ps3? Med sladd direkt i ps3 och installera mjukvara för dongeln?

Har verkligen sökt och försökt få detta att funka, tacksam för hjälp!!

/biopower

För de första kan du inte använd samma ip på PS3 som macen, det blir konflikt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-11 13:03

Det är knappt jag vågar nämna jailbreak här längre men appen MyWi gör det du är ute efter. (Snart kommer Goflorp med ett "Ha-Ha" )

Tack ska ta hem MyWi på min jailbreakade 3g lur Återkommer med resultat.

Macbooken hittar nätverket men varken ps3an eller nintendo dsi tyvärr. Lät ju för bra för att fungera.

Nuså, delade ut tjejens mobila bredband från 3 och knappade manuellt in ip, nätmask, router och dns på nintendo dsi xl samt ps3 och se på fan det lyckades.
Ändrade ip adressens sista siffra med +10 dvs sista siffran är 4 så på dsi skrev jag 14 och på ps3 24.
Skönt att få till det med märkligt att inte nätverket hittades när jag delade ut det från iphonen med MyWi, hade vart ypperligt smidigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-17 15:08

Fick du till det med MyWi eller gav du dig?

ps3 hittade inte nätverket när jag delade det med MyWi men macbooken hittade det. Märkligt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-26 19:25

Jag testade min 3GS med MyWi och en fet PS3a - det funkade. Konstigt att du inte fick till det

FreddeB vilken "wifi Channel" hade du i MYWI när du fick det å funka? Men feta PS#a hittar inte min 3GS!!! men datorn gör det!
Biopower hur fick du det att funka? Jag har testat att göra en ad hoc närverk på datorn som mobilen och andra datorer hittar på men inte PS3an. hur ska jag veta vad för IP, Nätmask, Router,DNS m.m. jag ska fylla i på PS3an??

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-14 20:26

PS3 + macbook

Ursprungligen av biopower:

Har köpt ett playstation 3 till sonen och försökt koppla upp det på internet med hjälp av iphonen och min macbook pro.
Jag kör internetdelning med iphonen kopplad till macen med sladd. Delar sedan ut nätet med macbooken så det blir wifi.
ps3an lokaliserar nätverket (ssid) men kan inte ta emot ip automatiskt så jag knappar in ip, router, primary dns och secondary dns manuellt, kör samma siffror som på macen. ps3an lyckas ta emot ip adressen men ej koppla upp sig mot internet. Får felmeddelande DNS error 80710102
Har googlat detta error och försökt få det att funka med tex "öppna" DNS inställningar, olika sista siffror i DNS följden mm men icke!
Misslyckades också med att koppla upp min wifi skrivare mot nätverket.

Min fråga är nu: Går det ens att använda iphonen som router på detta sätt? Jag har telenor fri surf.
En annan fråga: Går det att använda mobilt bredband överhuvudtaget via wifi delning att koppla upp tex ps3? Med sladd direkt i ps3 och installera mjukvara för dongeln?

Har verkligen sökt och försökt få detta att funka, tacksam för hjälp!!

/biopower

Har ett liknande problem... Har internet via kabel in i datorn. Skapar sedan ett nätverk som jag delar ut via airport. När jag sedan försöker ansluta PS3:an till nätverket hittar den nätverket och hämtar IP-adress. Däremot misslyckas internet-anslutning och jag får följande felmeddelande: "Ett fel uppstod vid kommunikationen med servern. Detta är ett DNS-fel.(80710102)"

Har testat allt som går att hitta både här och på google, men jag får det inte att fungera. Har ställt in ip-numret med samma nummer som datorn med den skilnaden att jag ökat sista siffran med +1. Nätmask och standardrouter har jag tagit från nätverksinställningar. Vilken DNS ska jag använda? Har testat med den som står med grått under nätverksinställningar samt med olika varianter som rekommenderas på nätet.

Vad ska jag göra?!?

Mvh
Anders

Har du läst igenom tråden som jag länkade ovan?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-16 13:47

Missade länken i det sista meddelandet i tråden du länkade till, my bad! Nu fungerar det som det ska! Tack så mycket för hjälpen!

Senast redigerat 2010-10-16 13:58
1
Bevaka tråden