Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ikonerna förstoras eller förminskas eller flyttas runt av sig självt!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2010-02-18 08:15

Min man har ett väldigt irriterande problem på sin MacBoom Pro 17" (inköpt i okt 2009). Relativt ofta händer det bara helt plötsligt att alla ikoner på skrivbordet förminskas eller förstoras eller hoppar och lägger sig i prydliga rader till höger på skrivbordet.

Det händer alltså helt utan förvarning utan att han gör något speciellt. Han ansluter aldrig till några externa bildskärmar utan använder bara datorns egna skärm. Systemversion är 10.6.2.

Någon som har någon aning om vad detta kan bero på och hur man kan komma till rätta med problemet. Börjar tröttna på att i princip varje dag manuellt flytta tillbaka alla symboler till sin plats.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-02-18 08:44

Det där att ikonerna förminskas eller förstoras blev jag också tokig på när jag precis hade köpt min MBP. Det visade sig att det var trackpadens inställningar för multitouch som jag inte kunde hantera. Stängde av alla funktioner utom de jag var van vid från min gamla MacBook så försvann mitt problem.

Att ikonerna lägger sig i prydliga rader till höger låter som att din man högerklickar på skrivbordet och råkar komma åt "Clean up" eller "Arrange by" (ledsen för engelskan men du förstår nog vad motsvarande är på ett svenskt OS X).

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-06-05 11:19

Jag har också hållit på att bli galen av detta problem. Förstod inte vad jag gjorde för fel hela tiden. Tack snälla 99.mac för hjälpen!! Som vanligt är ni guld värda!

Känner igen problemet i finder men skulle vilja ha en lösning där zoomning bara stängs av i enskilda program, inte helt av. Hur kan man göra det?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-16 15:31

Hej!
Llite av samma problem.
Har MiniMac intel samt OS Snow.
Efter inköp av ny skärm så händer det varannan gång vid start, att alla skrivbordsikonerna lägger sig i prydliga rader på höger sida på skrivbordet. Detta är otroligt irriterande eftersom man vill ha sin egen ordning för att hitta.
Det verkar vara ett fel som har med OS Snow's inläsning av "personliga inställningar" att göra. Datorn minns inte de rätta inställningarna. På en PC sker detta för jämnan, men där får man upp en dialogruta som meddelar problemet.
Finns det någon som kan ge ett tips för åtgärd?
Kenn

Kenn, testa det här:

Alla program behöver spara sina kom-ihåg-grejer och då är det bestämt i OS X att dessa sparas i en mapp som heter Preferences. De här preference-filerna blir ibland skadade och det kan visa sig på det sätt du beskriver. Enklast är då att manuellt ta bort filen och låta systemet skapa en ny.

Preference-filerna ligger här:
Kenns hemmamapp / Bibliotek / Preferences

Så hur vet man vilken fil det är då?
Navigera fram till mappen Preferences.
Visa mappen i listform (kommando + 2)
Klicka på rubriken Datum så du listar senast ändrad fil överst.

Klicka nu på skrivbordet och ta fram inställningarna för visning. De hittar du i menyn Innehåll.

Gör någon ändring på inställningarna för skrivbordet - studera sen Preference-mappen du har bredvid. Du bör se där vilken fil som hoppar upp å lägger sig överst. Den heter förmodligen något med com.apple ...

Radera den filen och och ställ sedan in hur du vill ha visningen. Gör en omstart för att testa.

Funkar?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-22 08:36

Tack för svaret!
Jag har utfört proceduren men tyvärr kvarstår problemet. Ibland ligger Ikonerna rätt på skrivbordet men oftast framträder felet.

Kenn

Ok, och när du tar fram inställningarna för visning så står det så här nederst?

Ordna efter:
Inget

Tillägg: det var filen com.apple.finder.plist du kastade hoppas jag

1
Bevaka tråden