Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta form på bildram ”efteråt”

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en användare som håller på och flyttar från QXP till InD och som nu kommit med en udda fråga.

Från QXP har hon fått vanan att montera en bild i ett vanligt fyrkantigt block för att sedan välja menyn Objekt->Form och ändra blocket till en elips.

När jag sa att hon först måste göra en rund bildram och sedan montera i denna tyckte hon att det var ju helt värdelöst...

Och det finns ju en viss logik i hennes metod, betänk följande.

Jag monterar ofta mina bilder genom att dra dom från iView MediaPro, eller från nån mapp, och då monteras ju alltid bilderna som nya fyrkantiga bildramar. Så av och till kan det ju faktiskt dyka upp ett behov av att i efterhand ändra ramformen.

Nån som har liknande problem eller kanske nån ide om lösning.

Tror inte det går. Möjligen med ett script eller om det finns med i någon 3:e-parts plugin.

Jag kör med kopiera och alternativ-klistra in i den nya formen, dvs klistra in inuti. Eller också ritar man ovalen först och droppar på den.

Fultricket: Sätt ett jättestort värde på hörnradien. Blir dock vare sig helt runt eller särskilt vacker.

Jag har ett par skript som ändar ram till oval resp rektangel.

Lyckades inte med att inkludera bilaga så maila mig: peter.warn@gothia.se om ni vill ha.

/Peter

1
Bevaka tråden