Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad kan en jailbreakad iPhone göra?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Sålde min Iphone 3g eftersom jag blev så urbota trött på Apples inlåsning till en dator, ett Itunes samt låst fildelning via usb o bluetooth. Kan t.ex. inte "blåtanda" filer med kompisarnas telefoner eller fylla telefonen om man är bortrest.

Trots detta misstag så är jag ändå sugen på en 3gs. Jag vill kunna använda mitt "Cams ohoj" igen (fartkameravarnare), så jag har några frågor om s.k. Jailbreak eller motsvarande, och vad man då kan göra med telefonen:

1. Kan jag plugga in via usb (eller BT) och komma åt eller lägga in alla filer jag vill med i princip vilken dator som helst (som "alla andra" mobiltelefoner)?

2. Kan jag komma åt rätt mappar och stoppa in filer UTAN Itunes och ändå använda dem i Iphones egna originalprogram, t.ex. musik i Ipod-spelaren.

Jag kommer säkert på fler frågor senare i tråden eller om nån annan vill fylla på.

mvh/A

Apropå fråga 2:
Finns det kanske nån "förbjuden" konkurrent till Ipod-delen som istället spelar musiken på Iphonen som jag lägger in manuellt i en mapp som i "alla andra" mobiler?

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-07-07 00:13
Ursprungligen av Alphonze:

Hej!
Sålde min Iphone 3g eftersom jag blev så urbota trött på Apples inlåsning till en dator, ett Itunes samt låst fildelning via usb o bluetooth. Kan t.ex. inte "blåtanda" filer med kompisarnas telefoner eller fylla telefonen om man är bortrest.

Trots detta misstag så är jag ändå sugen på en 3gs. Jag vill kunna använda mitt "Cams ohoj" igen (fartkameravarnare), så jag har några frågor om s.k. Jailbreak eller motsvarande, och vad man då kan göra med telefonen:

1. Kan jag plugga in via usb (eller BT) och komma åt eller lägga in alla filer jag vill med i princip vilken dator som helst (som "alla andra" mobiltelefoner)?

2. Kan jag komma åt rätt mappar och stoppa in filer UTAN Itunes och ändå använda dem i Iphones egna originalprogram, t.ex. musik i Ipod-spelaren.

Jag kommer säkert på fler frågor senare i tråden eller om nån annan vill fylla på.

mvh/A

1. Tror det finns sådana program i cydia om du jailbreakar. Tror dock inte det funkar med BT och vad jag vet går det inte att blå tanda över filer.

2. Förstår inte varför du vill kunna lägga in musiken i olika mappar. Det sorteras ju ändå fint i spelaren sen.

Ursprungligen av Alphonze:

Apropå fråga 2:
Finns det kanske nån "förbjuden" konkurrent till Ipod-delen som istället spelar musiken på Iphonen som jag lägger in manuellt i en mapp som i "alla andra" mobiler?

Vad är det för fel på ipods spelare? den har ju allt som du kan behöva ha i en musik spelare.

Sen en pointer. Det är apple du pratar om. Dem är inte som alla andra, dom har sina idéer med. Apple är ett helhets paket som man får ta som det är, jag gillar apple och önskar jag hade pengar att byta ut min pc till en mac också.

Ursprungligen av Exstaz:

1. Tror det finns sådana program i cydia om du jailbreakar. Tror dock inte det funkar med BT och vad jag vet går det inte att blå tanda över filer.

2. Förstår inte varför du vill kunna lägga in musiken i olika mappar. Det sorteras ju ändå fint i spelaren sen.

Vad är det för fel på ipods spelare? den har ju allt som du kan behöva ha i en musik spelare.

Sen en pointer. Det är apple du pratar om. Dem är inte som alla andra, dom har sina idéer med. Apple är ett helhets paket som man får ta som det är, jag gillar apple och önskar jag hade pengar att byta ut min pc till en mac också.

De (musik-)filer man ev. lägger in i telefonen via nåt annat än Itunes är det stor risk att Ipod inte vill spela upp. Ipod-delen är grym, men Apple är inte grymma på allt...

Jag gillar Iphone eftersom jag köpte en tidigare, men jag har upplevt hindren och jag är tydligen inte ensam eftersom fenomenet Jailbreak finns överhuvudtaget. Jag undrar helt enkelt vad man kan göra då. Ingen behöver övertyga mig om Apples förträfflighet eftersom de inte är förträffliga alltid.

Inlåsningen till en dator och ett iTunes är ju iofs skivindustrins idéer... inte Apples.
BT-låsningen har säkert samma bakgrund.

Jag kan inte i min vildaste fantasi förstå att man vill tillbaka till att sitta och dra och släppa mappar på en USB-enhet?

Du får ju auktorisera upp till fem datorer, då kan du tex ha jobbdatorn och hemmadatorn auktoriserade. Värre blir ju om du vill koppla in din spelare till Vem Von Helst....
Det borde ju gå att auktorisera och sedan ta bort det när man är klar.....men det är pill.

Har man en 32GB 3GS kan man ju ha jävligt mkt musik med sig. Räcker inte det?

Ursprungligen av Goflorp:

Inlåsningen till en dator och ett iTunes är ju iofs skivindustrins idéer... inte Apples.

Tja, jag vet varken ut eller in i denna fråga, men faktum är att Nokias skivbutik (med DRM-WMA-filer) är ju ett faktum och så vitt jag vet kan man Blåtanda och "usb:a" vilka filer som helst med en Nokia-telefon. Och jag vet även att tidningen Mobil har testat en "Nokia-låt" i en Sony Ericsson-telefon. Så mycket var det med den hindrande fildelningen...

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-07-07 14:21

Kan ju vara så att man vill kunna använda det som ett flash minne ibland också. Det gör det ju mycket enklare om man vill ta med sig musik från en kompis t.ex men i övrigt så förstår jag faktiskt inte varför man vill dra över musiken manuellt i mappar.

Nej, det är inget egensyfte med att "dra manuellt till mappar" (f.ö. så är det Apple som i princip uppfann drag'n'drop för pc:n. Sen kan man undra vad det är för fel att "dra till mappar", man måste ju ändå dra filer hit och dit även om man sitter i Itunes...).
Anledningen är att det finns datorer i min omgivning som inte kan installera Itunes. Jag vill gärna kunna ta filer (inte bara musik) från vilken dator eller telefon som helst och kunna använda filerna i Iphonen UTAN att behöva synka hemma. Detta kan man göra med nästa alla andra telefoner som fungerar som "usb-minne". De telefonerna skannar av minnet och man kan spela t.ex. ny musik.
Jag vill även kunna använda telefonen för andra filer hur som helst UTAN Itunes-tvång. Jag vet att det går om man kör tex Data Case, men det fungerar enbart via WLAN, inte usb, SAMT att de filerna inte kan användas i Iphones egna program, t.ex. bildvisning, utan synkning hemma.
Itunes ska va ett komplement till min frihet, därför ställer jag frågan om vad Jailbreak kan.

Apple trams om olaglig fildelning är just trams då deras datorer kan fildela hur mycket som helst. Det är den som drar i spakarna som har ansvaret för det, dvs jag.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-08 14:17
Ursprungligen av Alphonze:

Nej, det är inget egensyfte med att "dra manuellt till mappar" (f.ö. så är det Apple som i princip uppfann drag'n'drop för pc:n. Sen kan man undra vad det är för fel att "dra till mappar", man måste ju ändå dra filer hit och dit även om man sitter i Itunes...).
Anledningen är att det finns datorer i min omgivning som inte kan installera Itunes. Jag vill gärna kunna ta filer (inte bara musik) från vilken dator eller telefon som helst och kunna använda filerna i Iphonen UTAN att behöva synka hemma. Detta kan man göra med nästa alla andra telefoner som fungerar som "usb-minne". De telefonerna skannar av minnet och man kan spela t.ex. ny musik.
Jag vill även kunna använda telefonen för andra filer hur som helst UTAN Itunes-tvång. Jag vet att det går om man kör tex Data Case, men det fungerar enbart via WLAN, inte usb, SAMT att de filerna inte kan användas i Iphones egna program, t.ex. bildvisning, utan synkning hemma.
Itunes ska va ett komplement till min frihet, därför ställer jag frågan om vad Jailbreak kan.

Apple trams om olaglig fildelning är just trams då deras datorer kan fildela hur mycket som helst. Det är den som drar i spakarna som har ansvaret för det, dvs jag.

Ripdev: The iPhone Authority

Bör väl fungera?

Ursprungligen av zappee:

Ripdev: The iPhone Authority

Bör väl fungera?

Najs, nu börjar tråden bli vad den ska vara... Tack.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-08 14:22
Ursprungligen av Alphonze:

Najs, nu börjar tråden bli vad den ska vara... Tack.

Inga problem, dock inte fått den att fungera på min dator (Win). Men det finns en nyare version för Mac så bör fungera bättre.

Ursprungligen av Alphonze:

Jag vill gärna kunna ta filer (inte bara musik) från vilken dator eller telefon som helst och kunna använda filerna i Iphonen UTAN att behöva synka hemma.

Leta efter "Air Sharing" i App Store.
Då kan du föra över filer genom WiFi till din iPhone.
Fungerar riktigt bra.

Ursprungligen av EricBradley:

Leta efter "Air Sharing" i App Store.
Då kan du föra över filer genom WiFi till din iPhone.
Fungerar riktigt bra.

Intressant. Jag använde tidigare Data Case, men man kunde bara spela en låt/fil i taget och inte i serie som Ipod.
Wifi fungar dock inte för mig i alla de miljöer jag vill att filöverföring ska funka. Endast usb el. BT.

Tja, jag ser ingen annan lösning än att du får väl köpa en Samsung/SE/Nokia/LG då och leva med deras begränsningar om du inte kan leva med Apples.

Jailbreak etc gör ju inte mkt mer än att man kan installera vad man vill på den.
Det varken underlättar eller hämmar väl iTunes på ngt sätt.

Ursprungligen av Goflorp:

Tja, jag ser ingen annan lösning än att du får väl köpa en Samsung/SE/Nokia/LG då och leva med deras begränsningar om du inte kan leva med Apples.

Jailbreak etc gör ju inte mkt mer än att man kan installera vad man vill på den.
Det varken underlättar eller hämmar väl iTunes på ngt sätt.

Haha Jag VILL egentligen ha en Iphone igen pga fördelarna, men just nu lutar det åt Nokia eller nå'n Android - om det bara fanns ett "Cams Ohoj" för dem... Finns det, tror ni?

Söker jag på Google så blir min första träff den här tråden...

Man kan alltså inte "se" och komma åt filsystemet p.s.s. som man kan se filsystemet på en vanlig hd eller classic-Ipod om man Jailbrejkar Iphone?

Senast redigerat 2009-09-02 15:11
Ursprungligen av Alphonze:

Haha Jag VILL egentligen ha en Iphone igen pga fördelarna, men just nu lutar det åt Nokia N86 - om det bara fanns ett "Cams Ohoj" för Symbian... Finns det, tror ni?

Söker jag på Google så blir min första träff den här tråden...

Man kan alltså inte "se" och komma åt filsystemet p.s.s. som man kan se filsystemet på en vanlig hd eller classic-Ipod om man Jailbrejkar Iphone?

Om man jailbreakar och installerar Cydia har jag för mig man kan installera "filsystemes-stöd". Bättre du kollar i ngn av de knäck-trådar som finns här på 99.

Betyder det att man skulle kunna skicka eller ta emot vilka filer man vill med blåtand med nya 3GS?

iClarified - iPhone - How to Transfer Files From Your iPhone Using Bluetooth Föra över filer med BT verkar funka med detta program.

1
Bevaka tråden